Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jalis
#857117
Anaalklieren wat is het en uitdrukken hoe en hoe vaak en waarom /. Wij hebben ons hele leven al honden gehad en had er nog nooit van gehoord, sinds een paar jaar hebben we een rashondje, zij moest nog een prik bij de dierenarts en die had het er over. Wie kan mij uit de droom helpen. groeten jan :-[
Door Laura2004
#857123
Anaalklieren kunnen verstopt en ontstoken raken als de hond ze bij het ontlasten niet zelf leegt. Vroeger toen mijn honden brokken kregen moest ik meerdere keren per jaar naar de dierenarts (op een gegeven moment deed ik het zelf) om de anaalklieren uit te laten knijpen. Sinds ze barfen hoef ik het bij mijn ene hond nooit meer te doen en bij de andere één keer per jaar.
Je vraagt ook hoe je het moet uitknijpen, dat vind ik moeilijk uit te leggen, je kan het beste de volgende keer als het nodig is bij je hond aan de dierenarts vragen of hij het aan je wil laten zien en uit wil leggen zodat jij het voortaan zelf kan doen.
En het is prettig voor de hond om ze uit te knijpen (als ze vol zitten), omdat de hond anders jeuk en een vervelend gevoel krijgt en dat is niet te bedoeling ;)
Door Deesje
#857345
zoals laura ook al zegt.. de anaalklieren legen normaal vanzelf.. echter bij te dunne ontlasting kunnen ze verstoppen..
vaak zal de hond dan proberen met zijn anus over de grond te schuren om t toch leeg te maken, dat is vaak een teken dat ze verstopt zijn (al doet natuurlijk niet iedere hond dat)

bij goede voeding en ontlasting zou je (hond) hier niet veel last van moeten hebben
Door dorinekok
#857458
Ik had het eerder ook nooit (nou ja eerdere honden dan) maar Bridjo heeft er regelmatig last van. Ze zit dan sleetje te rijden en dan weet ik dat het weer zo ver is. Ik geloof dus niet dat het alleen aan de voeding ligt maar misschien ook aan de aanleg. De eerste keer uitdrukken is een beetje raar misschien maar op google kun je inderdaad heel goed vinden met voorbeelden en al hoe je dat doen moet. Tegenwoordig draai ik mijn hand er niet voor om. Het prettigst om het te doen, is wanneer je hond onder de douche of in bad staat. Nu zal niet elke hond regelmatig een wasbeurt krijgen dus dan moet je rekening houden met viezigheid die in de haren blijft hangen.
Door Decibels
#857460
als je de anus ziet als een klok dan zitten de anaalklieren op 4 en 8 uur.

Te vaak uitknijpen zorgt alleen maar voor nog meer overvulling van de anaalklierzakjes. Als de ontlasting goed (dus een stevige keutel) is worden ze 'automatisch' geleegd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door