Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chubby
#856885
Goedemorgen,

ik lees hier al een poosje mee om informatie te verzamelen over het rauw voeren van onze katten. Momenteel krijgen ze dagelijks een portie vers en staat er altijd een bakje brokken.

Onze jongste van 6 maanden heeft al tijden diarree. Na testen bleek Giardia de boosdoener. Naast de medicijnen kregen we een hypoallergeen droogvoer, maar helaas, echt resultaat blijft uit.

Zojuist dus het besluit genomen om een extra vriezer te plaatsen speciaal voor onze katten en de brokken te bannen. Om direct een eventuele voedselallergie te kunnen inventariseren ben ik voornemens de komende 2 weken alleen gevolgelte te voeren. Over een week zijn we ook klaar met de Metrazol (tegen Giardia) en dan hoop ik écht resultaat te zien.  Vanuit daar kunnen we dan langzaam aan meer vleessoorten gaan toevoegen, in de hoop uiteindelijk te weten of en wat mede oorzaak is van zijn gevoeligheid.

Zometeen naar de poelier voor kippennekken, -maagjes en -hartjes en kijken wat ze hebben v.w.b. bijvoorbeeld eend en kwartel. Voor vanavond liggen er al kuikens uit.

Hopen jullie met ons mee dat onze kleine kwajongen binnenkort mooie drolletjes kan maken?  ;)

En mochten er hier nog tips zijn, dan vernemen we die uiteraard graag!
Door YaYa
#857456
Als de metrazol niet helpt, zou je eventueel nog panecur kunnen geven. En misschien zijn er ook nog wel homeopatische middelen?
Door Mevroi Kruim
#858046
Zolang de giardia niet verdwenen is zal je kat diarree houden, helaas. Vers of geen vers, en hypo-allergeen helpt al helemaal niet tegen giardia. Dus je eerste zorg is de giardia bestrijden en weg zient e krijgen. Panacur is idd een middel dat daarvoor gebruikt wordt maar ik zou dat zeker met de da overleggen.
Succes!
Door YaYa
#858425
Tuurlijk in overleg met de da en ik weet niet of je meer katten hebt maar giardia is wel besmettelijk. Dus ik zou ze allemaal laten controleren.
Door Chubby
#858543
Beide katten en de hond hebben reeds een 5daagse Panacur behandeling gehad, welke helaas niet aansloeg. Vandaar nu de Metrazol.

Naast de medicijnen ontsmet ik dagelijks de kattenbak, wordt er gedweild met azijn en zijn de katten gewassen.

Geen zorg, ik heb me hier goed in verdiept en probeer nu de diarree op meer manieren te verhelpen. De jongste heeft al sinds we hem hebben diarree, dus vermoeden we naast de Giardia ook een voedselallergie of -intolerantie.

Ik ben slechts benieuwd of we op de goede BARFweg zitten met het volgende:

Vleesbot: 688 gram = 43,5% (kippennekken en kwartelkarkas)
Vlees: 378 gram = 23,9% (eendfilet)
Orgaan: 316 gram = 20% (Kippemaagjes en -hartjes)
Bijproducten: 200 gram = 12,6% (yoghurt, groente, ei)
Totaal: 1582 gram = 100%

Pakketjes: 315 gram (eendagskuikens)

In totaal is dit 1897 gram voor 2 katten. De oudste weegt 3,2 kg en de jongste (Sphynx van 6 maanden) weegt 2 kg maar is nog in de groei en heeft wat meer nodig ivm hogere verbranding. Met deze hoeveelheid zouden we dus 2 weken moeten doen.

Nadeel is dat de poelier alles gevroren had. Dus moet ik in 1x de eendfilets opmaken en straks in 1x de kippennekken. Hoe doen jullie dat?
Door Mevroi Kruim
#858867
Idd een keer de filet en een keer de nekken. Het is absoluut niet nodig om bij elke maaltijd alle onderdelen van het dieet te voeren, je kunt gerust een enkel onderdeel geven als over een periode van 1 of 2 weken de verhoudingen maar kloppen.

Je menu: niet slecht maar niet iets om langdurig te voeren. Kippennekken bevatten relatief veel kraakbeen en zijn dus niet echt volwaardig bot, ik zou naast de kwartelkarkassen zeker nog bv kippenpoten of kipkarbo's voeren, en de pootbotten desnoods meppen of malen.
20% orgaan vind ik vrij veel evenals 44% vleesbot, 15% orgaan en rond de 35 a 40% vleesbot is een betere verhouding.
Verder mis ik lever bij de organen. Lever is een belangrijk onderdeel van de prooi en mag zeker niet ontbreken in het dieet.
En ook vis is een heel goed en belangrijk voedingsmiddel; 1x per week vette vis zou ik zeker toevoegen.
Daarmee heb je dan ook een extra diersoort. Drie soorten is niet echt veel, als je de mogelijkheid hebt om nog wat soorten toe te voegen zou dat goed zijn. Rund bv, in de vorm van soepvlees of gehakt, daar is iha goed aan te komen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#858871
nog een aanvulling op kruimel, 1dagskuiken zijn geen complete pakketjes, want het zijn nog kippenbabies.

ik voer zelf 50% vleesbot, maar gebruik kippenvleugels primair. deze zijn wat calciumrijker, maar wel goed bevleesd.
Door Chubby
#858883
Dank voor de reacties!

Ik ben uitgegaan van het op dit forum genoemde verdeling:
50% vleesbot, 20% vlees, 15% orgaanvlees en 15% bijproducten.

Door de verkrijgbare vriesvoeding bij de poelier ben ik daar inderdaad iets van afgeweken. Uiteraard kan ik wat minder orgaan voeren, de hond vindt het ook erg lekker ;)

Lever eten ze hier absoluut niet graag. Maar ik begrijp dat het niet te vervangen is door andere orgaantjes, dus zal het ze volgende week voorschotelen. Dan krijgt de hond wat meer maagjes en hartjes en vul ik iets aan met kippenlever..

Normaal gezien kregen ze ook lamshart, rundersoepvlees (dat is favoriet) konijn, haas, vis en wil ook een muis o.i.d. gaan proberen. Omdat ik echter eerst meer wil weten van de voedselgevoeligheid van de jongste nu dus 2 weken alleen gevogelte en als dat goed gaat dan langzaam aan meer diersoorten.

Weer wat geleerd over de kuikens, hoop straks inderdaad meer variatie in complete pakketjes aan te kunnen bieden: muizen, hamsters etc.
Laatst gewijzigd door Chubby op ma 12 nov 2007, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#858911
ik zie trouwens hele sardienen (incluus kop en ingewanden) ook als complete pakketjes.
sien eet een sardien op vrijdag, want dan is het visdag. ze vindt ze erg lekker, en je kan ze bij iedere visboer wel halen. je slaat 2 vliegen in 1 klap; zowel vis als een heel pakketje.
Door Mevroi Kruim
#859071
Je zou de lever heel even kunnen bakken, dan vinden veel katten het duidelijk beter te knagen. En dan langzamerhand het bakken afbouwen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door