Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kimh
#855925
Carlos had blaasgruis en blaasontsteking...

DA adviseerde meteen de brokken, maar omdat ik een CVV gever ben, wilde ik dat niet. Na overleg met Tannetje Koning heb ik Carlos Bandit gegeven en 5 druppels troebele appelzaijn per maaltijd. Nu, ongeveer 2 maanden verder, kreeg ik vandaag te horen dat Carlos GEEN kristallen meer in zijn urine heeft. Zijn pH is nog wel wat aan de hoge kant, maar dat heeft nog ff tijd nodig.

Ik wilde dit nieuws graag met jullie delen, zodat jullie niet gedwongen worden door de DA om droogvoer te geven. Er is dus ook een andere oplossing.

Greetz
#855940
Zulke berichten lees ik graag. Dat hij zijn vlees eet met die wijnazijn. Ik denk wel dat dit veiliger is dan al het gedoe met cranberry's en vitamine C-pillen. Een kittenkoper van me gaf haar kater dag in dag uit op veterinair advies het dieet van Royal Canin met extra zware vit. C. Hij eindigde met zijn nieren vol met oxalaatstenen.
Ik hoop dat je ons verder op de hoogte wilt houden van zijn wel en wee, de PH-waardes etc.
#856154
Wat mij verontrust is dat Carlos al een versvoerkat was voordat hij deze kwaal kreeg. Als ik het tenminste goed begrepen heb, Kim?
Het kunnen ontstaan van struvietgruis is toch op basis van een verkeerde zuurgraad, te weinig drinken en daardoor urine te lang ophouden en teveel koolhydraten in het eten al dan niet in relatie met een stukje persoonlijke aanleg.
#856260
Vooral die persoonlijke aanleg zal hier een rol gespeeld hebben denk ik zo. En vlak de werking van infecties ook niet uit, die veroorzaken een hogere pH waardoor weer meer gruis waardoor beschadigingen aan de blaaswand ... nare vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uitkomt.
Door YaYa
#856291
Ik heb er hier ook eentje met aanleg. Vanaf februari op de cb met extra water en vitamine C. In juli ben ik gestopt met het extra water en de vitamine C. En in augustus had ze dus weer last van blaasgruis.
Waarschijnlijk loopt het immuunsysteem niet zoals het hoort. Toen ze 5 maanden oud was, kreeg ze last van tandvleesontstekingen. Nadat we alles geprobeerd hebben, zijn haar kiezen getrokken toen ze 1,5 was. Vervolgens kreeg ze last van haar blaas en bleek ze blaasgruis te hebben. Nadat dit met dieetvoer opgelost was, kreeg ze nog gewoon brokken met vitamine C ernaast (dit is 2 jaar lang goed gegaan). En vanaf februari aan de cb en dan toch weer blaasgruis. Ze blijft nu voortaan toch gewoon vitamine C houden. Blijkbaar werkt dit bij haar en na het stoppen gaat het weer fout.
Door kimh
#856695
Ja, idd, Carlos heeft vanaf 3 maanden oud vers gekregen. Nooit ziek geweest. Hij is nu ruim 1,5 jaar...

Half jaar terug ofzo, viel het me op dat hij opeens naast de bak ging plassen. Bleek dat hij dit al langer deed, maar in de wasbak, wc-pot en andere afvoeren. Had het dus nooit door. Bleek dat hij blaasontsteking had. Weet dus niet hoe lang hij daarmee heeft gelopen, maar denk toch wel enkele weken... Misschien dat dat de oorzaak was van de blaasgruis??

Zijn pH is nu 7,5. Dus in ieder geval nog 1 punt te hoog. 6 zou mooi zijn zei de DA.

Ga dus voorlopig door met de appelazijn en de Bandit.

Carlos kreeg vroeger CB. Denk toch dat dat ook heeft meegespeeld. Hoorde laatst dat de kwaliteit van CB minder is dan Bandit. Dat er in Bandit meer spiervlees zit...

Geef Janis voor de zekerheid ook een druppie appelazijn door haar eten.

Greetz
Door kimh
#856698
Suzan54 schreef: Zulke berichten lees ik graag. Dat hij zijn vlees eet met die wijnazijn. Ik denk wel dat dit veiliger is dan al het gedoe met cranberry's en vitamine C-pillen. Een kittenkoper van me gaf haar kater dag in dag uit op veterinair advies het dieet van Royal Canin met extra zware vit. C. Hij eindigde met zijn nieren vol met oxalaatstenen.
Ik hoop dat je ons verder op de hoogte wilt houden van zijn wel en wee, de PH-waardes etc.
Ik geef Carlos APPELAZIJN. Dat bedoelde je waarschijnlijk ook... Maar niet dat mensen nu hun katten wijnazijn gaan voeren...  ???
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door