Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gerdageurt
#845436
hallo,
al enige tijd weten ze dat mijn hond epilepsie heeft. in eerste instantie had hij niet zo veel aanvallen, maar nu wel. zelfs dat hij aan de medicijnen moet. Nu willen ze nog 1 ding proberen, andere voeding, alleen versvlees (mijn voorkeur gaat naar de kant en klaar)
nou is mijn vraag wie heeft ook ervaring met epilepsie en heeft ook andere voeding geprobeert, werkt dit

en er zijn zoveel merken vers vlees, welk merk is nou echt goed??

grt gerda
Door Sennaruby
#845489
Hoi Gerda,

Wat naar dat je hond epilepsie heeft. Ik kan je de website www.epilepsiebijhonden.nl en het bijbehorende forum van harte aanbevelen! Daar is ook veel informatie over de invloed van voeding op epilepsie te vinden. Sommige epihonden reageren erg goed op rauw, maar helaas zeker niet allemaal. Timmy, de hond van Timmy (Linda) hier op het forum is het lichtend voorbeeld van een hond die door andere voeding geen aanvallen meer gehad heeft!!

Maar dat het niet bij elke hond werkt, neemt niet weg dat rauw sowieso veel beter is  ;) Het is zeker het proberen waard! Het allerbeste is een glutenvrije variant, zoals Energique nr 4 (correct me if I'm wrong) of carnibest. Mijn voorkeur gaat uit naar Carnibest. Haaks Barf bevat helemaal geen granen en is dus ook zeer geschikt, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Groetjes en sterkte!

Fieke
Door K&D
#846488
Hallo Gerda,
wat ontzettend sneu dat je hond epilepsie heeft. Wij hebben ook een hondje gehad met epi en hebben veel steun gehad aan het forum. Er zitten daar kundige mensen die je van heel goede informatie kunnen voorzien. Ik zou zeggen; meld je daar aan en veel sterkte.
Door Nienke en Doesjka
#853556
Hoi Gerda,

Het kan zo zijn dat je hond niet tegen gluten kan en/of Canine Epileptoid Cramping Syndrome heeft, ´Spike's Disease´. Maar er zitten in veel commerciele voeders ook nog andere zaken die een epileptische aanval zou kunnen uitlokken, let dan vooral op ´bevat in de EG toegestane antioxidanten´ en op BHA, BHT en dat soort dingen.

Het ligt er ook maar aan welke vorm van epilepsie jouw hond heeft (primair of secundair). Want primaire epilepsie is aangeboren, is jouw hond nog erg jong?

Mijn hond heet epilepsie sinds zij 7 is. Ik heb natuurlijk van alles geprobeerd, maar ik geloof niet zo heel erg in die gluten. Ik heb op een epilepsie forum gezeten en hoorde heel verschillende berichten, soms ging het maanden goed en dan was het opeens weer helemaal mis.

Bij mijn hond is nu alles onder controle. Ze krijgt epitard (phenobarbital hielp niet meer) en omdat ik een epilepsiedagboek heb bijgehouden kon ik zien dat mijn hond iedere keer meer aanvallen kreeg na de cocktail-enting. Toen ik daar achterkwam ben ik dus gestopt met enten en ze krijgt nu alleen nog maar de rabies-enting omdat ze ieder jaar meegaat op vakantie.  Als je wat rondzoekt op internet dan kun je veel vinden (met name in america) over het enten en epilepsie. Sinds ik ben gestopt met die enting heeft mijn hond geen aanvallen meer gehad. Het is een afweging die je moet maken, ik heb liever een hond die wat korter leeft, maar een kwalitatief goed leven heeft. Die aanvallen waren niet te harden (vaak ´s nachtes en ze liet altijd haar blaas lopen).

Mijn dierenarts gelooft weer niet in het niet enten van dieren, en ook niet dat de hond er meer aanvallen van zou krijgen. Maar hij houdt geen statistieken bij en je moet ook maar zelf zin in hebben om zo´n dagboek bij te houden. HIj dacht dat het meer door het dierenartsbezoek zelf zou komen. Maar na de rabies-enting krijgt ze geen aanvallen en als ik voor iets anders kom ook niet!

Succes, groetjes Nienke
Door Sennaruby
#853641
Een hond met epilepsie moet sowieso niet geent worden! Alleen gezonde honden mogen gevaccineerd worden! Dat staat in elke bijsluiter... Alleen daarom zou je dierenarts het al moeten laten.

Groetjes,

Fieke
Door K&D
#853719
Mijn dierenarts gelooft weer niet in het niet enten van dieren, en ook niet dat de hond er meer aanvallen van zou krijgen.


Jouw dierenarts heeft zich niet geïnformeerd hierover (of wil het niet weten).
Als hij zich een beetje meer in epi zou verdiepen (en de meeste dierenartsen weten er weinig vanaf, alleen het beetje wat ze op de opleiding krijgen) dan zou hij er heel makkelijk kunnen achterkomen dat de enting wel degelijk een trigger kan zijn!

En je ent Rabies ook maar om de 3 jaar, ja toch? (Nobivac!!)
Door Nienke en Doesjka
#853801
Hoi,

Ik ent zeker om de 3 jaar. Hoe minder rommel hoe beter!

En wat het enten van ´gezonde´ dieren betreft, moet je je afvragen wat een gezond dier is. Stel dat je een kat met suikerziekte hebt van 3, dan zullen de meeste mensen kat gewoon laten enten. En dat geldt voor mensen ook. Epilepsie is niet per definitie: ziek.

Groetjes
Nienke
Door Sennaruby
#853804
Wat de mensen laten doen is nog tot daar aan toe, maar de dierenarts weet dat je alleen gezonde dieren moet enten en moet dat op zo'n moment dan ook nite doen. En een hond met epilepsie is niet gezond hoe je het ook went of keert. Ik heb mijn epihond nooit meer laten enten, ook niet tegen rabies en gelukkig werkte mijn dierenarts daarin mee  :censored2:
Door K&D
#853805
Nee, een epileptische hond is verder gezond, maar epilepsie wordt tegenwoordig onder de auto-immuunziektes gecatagoriseerd. Het is immers een onnatuurlijke reactie van het eigen lichaam.
Entingen pakken het immuunsysteem flink aan. Vandaar dat entingen vaak aanvallen veroorzaken.
Maar dit heb ik ook pas onlangs gelezen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#853853
[quote="Nienke en Doesjka"]
Hoi,

Ik ent zeker om de 3 jaar. Hoe minder rommel hoe beter!

En wat het enten van ´gezonde´ dieren betreft, moet je je afvragen wat een gezond dier is. Stel dat je een kat met suikerziekte hebt van 3, dan zullen de meeste mensen kat gewoon laten enten. En dat geldt voor mensen ook. Epilepsie is niet per definitie: ziek.

Groetjes
Nienke
[/quote]

Nou persoonlijk heb ik andere ideeën over "gezond". Maar goed, ieder zijn idee natuurlijk.
Door Nienke en Doesjka
#854384
Ik heb niet gezegd dat epilepsie gezond is hoor!

Het ging over bijsluiters en dat daarin staat dat je zieke dieren niet mag enten. Ze bedoelen in dit geval meestal koorts enzo. Apart worden dan uitzonderingen vermeld (bijv. leverfalen/hartfalen/epilepsie).

Maar neem nu bijv. de bijsluiter van Epitard, de anti-epileptica die mijn hond krijgt. 1 keer raden wat een bijwerking is? Ja dus, epileptiforme aanvallen ;D

Mijn dierenarts is een prima man, maar hij zit volgens mij niet op internet rond te snuffelen naar artikelen over epilepsie uit amerika. Laatst moest Doesjka een punctie krijgen (wel vier, auw!) en hij vroeg direct of ze nu ´s avonds een aanval zou krijgen en toen zei ik dat ik ervan overtuigd was dat dit niet zou gebeuren en dat verbaasd hem dan wel. Ook dat ze al 2 jaar geen aanvallen heeft gehad. Maar kan er niets mee. Gelukkig bestaat er zoiets als internet en kunnen we alles zelf uitpluizen. 

Maar een hond met epilepsie kan heel oud worden hoor, zeker als het secundaire epilepsie is. Mijn hond is een kruising stabij van 12 jaar en mensen verbazen zich erover hoe goed ze eruit ziet.

En dan nog een discussiepuntje wat het thema ´gezond´ betreft. Bepaalde hondenrassen zijn zeker niet gezond en toch fokken we er vrolijk mee door en noemen we ze zeker niet ´ziek´. Neem nu de bulldog, hun gehemelte is te lang waardoor ze zo hard snurken. Klinkt heel schattig, maar er gaan ook buldoggen aan dood, die stikken in hun eigen gehemelte (slikken ze in). En dat vinden wij gezond en normaal. Of neem nou teckels die vaak rugproblemen hebben, of herders met HD. Of jackrussels met knietjes die de hele dag in en uit de kom gaan (dat huppeltje). Ik kan zo een waslijst opnoemen. En zo zijn er ook hondenrassen die gevoelig zijn voor epilepsie, zoals labradors en friese stabij´s.
Niet echt gezond toch? Maar zijn al de honden ook ziek? Ik denk dat een eigenaar van een bulldog niet vindt dat zijn hond ziek is. Interessant toch?

Groetjes
Nienke en Doesjka
Door Sennaruby
#854395
[quote="Nienke en Doesjka"]
Ziek is ziek en daaronder valt alles. Alle ziekten en aandoeningen, zowel acuut als chronisch.
Epilepsie is nu eenmaal een aandoening met vele gezichten en uitingsvormen. De ene hond heeft een ontzettend lage aanvalsdrempel en zal van een punctie wel een aanval kunnen krijgen. Sommige hebben een zeer hoge aanvalsdrempel en krijgen van een narcose met ketamine nog geen aanval. Het is erg moeilijk te voorspellen, maar daarom is het dus des te meer zaak overal rekening mee te houden en de prikkels te minimaliseren.
Een hond met epilepsie kan inderdaad heel oud worden, ookal zijn het helaas wel uitzonderingen. Ik ben het niet met je eens dat de levensverwachting van een hond met secundaire epilepsie hoger is, behalve als de oorzaak goed behandelbaar is én gevonden kan worden! Bij Senna was er naar alle waarschijnlijkheid een oorzaak voor haar epilepsie, maar die oorzaak is helaas niet op tijd gevonden...

En wat je aanhaalt over 'misvormde' hondenrassen, dat is inderdaad niet gezond, maar meer in een ander opzicht dan ze in bijsluiters bedoelen. Het is een anatomische afwijking en dat is totaal iets anders dan een fysiologische afwijking. Een vaccinatie heeft geen invloed op een vervormd gehemelte, maar wel op bijvoorbeeld een lichamelijke aandoening als epilepsie. Het is zeker interessant, maar niet in de context van dit topic.

Groetjes,

Fieke[/quote]
Gebruikersavatar
Door Angelique
#854441
[quote="Nienke en Doesjka"]
Ik heb niet gezegd dat epilepsie gezond is hoor!

Het ging over bijsluiters en dat daarin staat dat je zieke dieren niet mag enten. Ze bedoelen in dit geval meestal koorts enzo. Apart worden dan uitzonderingen vermeld (bijv. leverfalen/hartfalen/epilepsie).

Maar neem nu bijv. de bijsluiter van Epitard, de anti-epileptica die mijn hond krijgt. 1 keer raden wat een bijwerking is? Ja dus, epileptiforme aanvallen ;D

Mijn dierenarts is een prima man, maar hij zit volgens mij niet op internet rond te snuffelen naar artikelen over epilepsie uit amerika. Laatst moest Doesjka een punctie krijgen (wel vier, auw!) en hij vroeg direct of ze nu ´s avonds een aanval zou krijgen en toen zei ik dat ik ervan overtuigd was dat dit niet zou gebeuren en dat verbaasd hem dan wel. Ook dat ze al 2 jaar geen aanvallen heeft gehad. Maar kan er niets mee. Gelukkig bestaat er zoiets als internet en kunnen we alles zelf uitpluizen. 

Maar een hond met epilepsie kan heel oud worden hoor, zeker als het secundaire epilepsie is. Mijn hond is een kruising stabij van 12 jaar en mensen verbazen zich erover hoe goed ze eruit ziet.

En dan nog een discussiepuntje wat het thema ´gezond´ betreft. Bepaalde hondenrassen zijn zeker niet gezond en toch fokken we er vrolijk mee door en noemen we ze zeker niet ´ziek´. Neem nu de bulldog, hun gehemelte is te lang waardoor ze zo hard snurken. Klinkt heel schattig, maar er gaan ook buldoggen aan dood, die stikken in hun eigen gehemelte (slikken ze in). En dat vinden wij gezond en normaal. Of neem nou teckels die vaak rugproblemen hebben, of herders met HD. Of jackrussels met knietjes die de hele dag in en uit de kom gaan (dat huppeltje). Ik kan zo een waslijst opnoemen. En zo zijn er ook hondenrassen die gevoelig zijn voor epilepsie, zoals labradors en friese stabij´s.
Niet echt gezond toch? Maar zijn al de honden ook ziek? Ik denk dat een eigenaar van een bulldog niet vindt dat zijn hond ziek is. Interessant toch?

Groetjes
Nienke en Doesjka


[/quote]
Volgens mij ging het hier even over de definitie "gezond" i.v.m. het vaccineren van een hond. Jij zegt dan dat een hond met epilepsie niet per definitie ziek is en ik vind dus van wel. Dat een hond met medicatie tussen de aanvallen door normaal functioneerd wil voor mij nog niet zeggen dat hij niet ziek is. Dat we het met "gezond zijn" voor vaccinatie niet over foute knietjes van JR hebben lijkt me logisch. Alleen al het feit dat jouw hond blijkbaar na een coctailvaccinatie aanvallen krijgt lijkt mij al een teken van  niet gezond zijn, want mijn honden die geen epilepsie hebben krijgen dat niet.
Door Nienke en Doesjka
#854674
Poehee, wat zijn jullie streng voor mij!

1. Die voorbeelden over de hondenrassen ging niet over vaccineren, laat dat heel duidelijk zijn.

2. De aanvallen van mijn hond zijn niet ontstaan door vaccinatie. Maar vaccinatie´s kunnen aanvallen uitlokken.

3. Het voorbeeld van de punctie bij mijn hond ging erover dat mijn DA het idee heeft dat stress een aanval uitlokt. Dat hij dus denkt dat het niet mogelijk is om een aanval te krijgen van een enting, maar wel van een bezoek aan de dierenarts. En dat ik ervan overtuigd ben dat dit bij MIJN hond niet zo is (dat zal bij iedere hond verschillend zijn). Het ging niet over wat een aanval uitlokt of wat niet bij alle honden met epilepsie.

4. Wat secundaire epilepsie betreft, ik heb in geen geval gezegd dat in alle gevallen een hond met secundaire epilepsie een hogere levensverwachting heeft. Natuurlijk heeft een hond met een hersentumor, die daardoor aanvallen krijgt helemaal geen hoge levensverwachting! Maar in principe is het zo dat bij primaire epilepsie het heel snel zodanig kan verergeren dat de hond ingeslapen moet worden, en dan heb je het over een jonge hond van onder 1 jaar. Mijn hond heeft de eerste 7 jaar prima geleefd zonder epilepsie, heeft daarna een slechte periode gehad van veel aanvallen en daarna een periode van jaren met weinig of zelfs helemaal geen aanvallen. Ze is nu oud en heeft een goed leven gehad, dat is dus beter dan die 1-jarige...

Jammer dat jullie mij verkeerd begrijpen.

Nienke en Doesjka
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door