Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#852801
sien en barfen gaat erg goed, ze eet alles wat ik haar voorschotel (zelfs nier met tegenzin).
ze ziet er ook gewoon goed uit, speelt goed, poept en plast ook netjes zoals het hoort.

er is alleen 1 dingetje:
ze heeft vreselijke honger.

ze zat vanmiddag al te purren en vragen om eten, maar ik aaide haar gewoon.
er lagen wat appelschillen van mij op een bordje, en toen begon ze die maar op te eten!

sien haar dagelijkse menu bestaat uit 2 kuikentjes, 1 stukje vleesbot en orgaan of spiervlees.
ik heb al verschillende dingen geprobeerd: alle 4 de onderdelen verspreid over de hele dag voeren (dus om de 8 uur een dingetje), en eerst voerde ik sochtends 1 kuikentje, dan avondeten met vleesbotje en orgaan/spiervlees en voor t slapen gaan nog een kuikentje. nu geef ik sochtends gelijk de 2 kuikens en het avondeten is gewoon het vleesbotje met orgaan/spiervlees.

sien haar menu is voor 4,8 kilo kat, 3% lichaamsgewicht als voedingsbehoefte per dag.
sien is redelijk actief, maar wel te dik. ze is 1,5 ongeveer.
is er iets wat wel vult, maar waar ze niet dikker van wordt?
ik vind het zo zielig dat ze zelfs van de honger appelschillen gaat zitten eten  :-\
Door Mevroi Kruim
#853245
Ik denk dat ze niet zozeer honger heeft als wel reuze trek in van die lekker barf  ;) en misschien is ze wel gewend dat als ze zeurt er allerlei lekkers verschijnt. Dat is een les die katten heel snel leren  ;D ;D

Tja, dieet houden is niet leuk, dat is gewoon zo (en ik spreek hier uit bittere ervaring). Honger hoort er helaas bij.
Wat je zou kunnen proberen is wat groente te geven, rauw gepureerd of gekookt. Dat bevat weinig calorien en vult behoorlijk doordat het vezels bevat.
Door tieneke
#853253
De 4 buitenkatten lopen hier heel de dag te zeuren om meerrrrr  :P
Ze krijgen toch wel een kilo per dag en vangen zelfs nog de nodige muizen getuige de vele half opgevreten lijkjes in de stal,het zijn kleine gevalletjes maar zo vreselijk aktief...ook 's nachts gaan ze buiten aardig tekeer met vechten en jagen.
Ben ze nu al extra aan het voeren omdat het weer hier eerdaags omslaat met de nodige kou en vorst zodat ze op voorhand wat dikker zijn om de koude winters hier te overleven.
Jouw kat is een binnenkat?
Hoe sneu het ook is zou ik toch niet teveel geven want overgewicht gaat er ook weer zo moeilijk af.
Gebruikersavatar
Door koekje
#853336
ik denk dat sien idd gewoon lekkere honger heeft, de rode vetlel  :D

ze heeft haar nekje wel opgegeten, maar de nier weer voor het grootste gedeelte niet. en nu is het al aant verdrogen, en dus helemaal niet lekker meer. en maar purren om eten en overdreven klef doen  ;D

sientje is met haar 4,8 kilo roodheid best mollig; ze heeft een vetlaagje en een bolle buik (incluus hangend zakje). sien is primair een binnenkat, ze komt bijna dagelijks maar 1 of 2 uurtjes buiten in de tuin.

fruit en groente voeren doe ik liever niet. ze wordt snel gassig van plantaardige dingen, en dan heeft ze misschien buikpijn en zit ik in de stink. ook vindt ze het niet eens lekker.
Door hermine
#853745
Hier ook een voorheen altijd hongerige zeurkous van het type 'ik loop je net zolang voor de voeten tot je me eten geeft'. Op zijn vorige adres stond er altijd een bakje brokken klaar, dus het kostte wat moeite om hem te laten wennen aan twee maaltijden per dag. Kortom, de eerste tijd struikelde ik doorgaans naar de keuken.  >:( Wat het gezanik drastisch heeft verminderd, is proberen niets geven tussen de reguliere voertijden om. Als ik tussendoor toch wat geef, is dat op momenten dat hij er niet om vraagt. Als 'light hapje' tussendoor geef bijvoorbeeld wel eens een beetje ei geklutst met een scheut water. Wat lauw water met een halve visoliecapsule doet het hier ook goed.
Daarbij eet hij regelmatig kluifdingen waar hij lang over doet. Ik geef dan bijvoorbeeld geitenvlees of kalkoen met bot. Die botten zijn veel te groot om door te bijten of in te slikken, dus doorgaans is hij dan een tijdje bezig om netjes het vlees er vanaf te knabbelen. Het bot laat ik dan de hele dag liggen, en meneer loopt af en toe eens langs om er weer even aan te likken of te snuffelen. Het idee dat er iets te eten ligt (ook al zit er geen draadje vlees meer op), maakt hem stukken minder gefocust op eten.
Door Marlijn
#854193
Sjeng zit ook nog regelmatig te zeuren om eten... Hij vindt alles zo lekker en dan moet hij ook nog een beetje afvallen dus hij heeft het ook niet makkelijk  ;)
Ik probeer lekker veel met hem te spelen om hem af te leiden. Een groot bot om af te kluiven is ook wel een goed idee! Eerst speelde hij nog wel eens met zijn kuikentjes maar die eet hij de laatste tijd ook best snel op.
Gebruikersavatar
Door koekje
#854195
ik denk dat sien altijd wel een poging zal doen om grote harde botten proberen te kraken, en ik heb geen zin in kapotte tanden.

ik merk dat als ik haar een half uurtje dan negeer (het gemekker om eten dan), ze erin lijkt te berusten.

sien eet haar gewone vleesbotjes (nekken en vleugels) ook zeer snel op, dus ik geef liever geen 'recreatiebot'.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door