Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nienke en Doesjka
#853566
Hoi,

Ik wil graag mijn hond laten overstappen op versvlees. Maar heel vaak als ik haar bijv. Rodi of energique geef, komt het er direct na het eten weer uit. Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Mijn hond schrokt behoorlijk, maar de brokken komen er eigenlijk nooit uit. Mijn hond gebruikt anti-epileptica dus braken is geen goed idee, vanochten moest ik weer de kots doorspitten om te kijken of de pillen er nog in zaten.

Groetjes
Nienke en Doesjka
Door Femke
#853591
Hoi Nienke!

Geef je het vlees wel op kamertemperatuur? Komt het direct na het eten er weer uit (zeg maar: binnen een paar minuten) of na wat langere tijd. Maakt je hond echt braakgeluiden of komt het er heel gemakkelijk weer uit? En eet je hond van de brokjes ook zo gulzig?

Rare vragen he? Maar ik stel ze om de volgende reden: onze berner heeft een slokdarm die niet helemaal zo goed functioneert. Als hij grote stukken vlees eet, of botten, of gemalen vlees te snel achter elkaar, dan wordt het niet goed naar de maag getransporteerd waardoor hij het er al weer uitgooit voordat het zijn maag bereikt heeft (dit heet regurgiteren, geen braken).
In dit geval zou je kunnen proberen of je hond ook rustiger kan eten, door bijvoorbeeld kleinere porties te geven.

Als hij na langere tijd braakt dan is het wel in de maag geweest en dan kan je aan een probleem met de maag denken. Ik zou dan de eerste tijd het vlees met kokend water overgieten, even laten afkoelen en dan pas geven. Eens kijken hoe je hond er dan op reageert. Want, ik heb geen verstand van epilepsie, maar wel eens gelezen dat honden met epilepsie veel beter op versvlees reageren dan op brokjes.
#853794
Hoi Femke,

Nou, ze gooit het er vrijwel direct uit, laten we zeggen na 2 minuten. Ik denk niet dat er iets mis is met haar slokdarm, want dan zouden de droge brokken er ook uit komen. Het zal dan wel door het schrokken komen (ze eet altijd haar maaltijd alsof het haar eerste en haar laatste is). Kleinere portie´s heb ik wel eens geprobeerd, maar dan gaat ze nog sneller eten......



Groetjes
Nienke
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#853797
Misschien moet je toch kleinere porties geven en ze even overgieten met afgekoeld gekookt water zodat het hele rauwe eraf is. Vervolgens ga je steeds meer rauw erbij doen. Wellicht dat dit helpt? Sommige honden hebben gewoon last van de overgang van brok naar vers.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#853806
[quote="Ellen Els en Nina"]
Hallo, onze pup schrokt ook zo. Om dat tegen te gaan (ze kotst gelukkig niet) geven we haar kvv in een zogenaamde kong. Is ze lekker een poosje bezig met haar eten.
[/quote]

Da's een goeie tip!
Door K&D
#854202
Wat lauw water over de kvv heeft nog een leuk effect; de kvv wordt glibberig en dan kunnen ze het niet in 1,3 nanoseconde wegschrokken. Beetje met een vork uit elkaar purken. En als je een wat grotere bak gebruikt, dan kan de kvv ook nog wat schuiven.
#854392
Hoi,

Ik geef het dan puur, dus zonder brokken. En op kamertemperatuur. Misschien was het gewoon teveel. Op de rodiverpakking staat dat een hond van 20 kg 6 van die burgers op een dag moet hebben. Dus dat heb ik wel eens gegeven, ik voer 2x per dag, maar 3 van die dingen is wel meer dan ze krijgt als ze brokjes eet. Dus ik dacht van de week, dan doe ik er wel wat macaroni en sperziebonen bij. Sperziebonen schijnen te helpen tegen poep eten en mijn hond eet sinds ze op vobra staat veel meer poep dat ze voorheen deed. Maar dat was blijkbaar ook een te grote hoeveelheid.

De maaltijd van gister heb ik in twee etappes gegeven en die bleef erin, en vanochtend heb ik dat ook gedaan.

Is rodi wel goed trouwens? Het lijkt mij bagger omdat je het gewoon bij de albertheyn kunt kopen. Ik kan hier in de buurt vrij gemakkelijk komen aan Rodi, Duck en energique. Kan ik die gewoon afwisselen? En welke is van deze de beste? Of maakt dat niet zoveel uit?

Groetjes
Nienke
Door K&D
#854503
Het ligt er maar net aan wat je hond lekker vindt en waar hij het goed op doet. Het grote verschil tussen genoemde 3 merken is dat Rodi een calcium/vitaminecomplex gebruikt als bron, en de andere 2 gemalen bot. Ik geef, als ze kvv krijgen, liever met gemalen bot en grover (Carnibest). Maar op zich is er met Rodi niets mis. Afwisselen is prima.
#855348
Hoi,

Nouja, alles blijft er nu telkens in zitten! Ik geef het in twee sessie´s, misschien is dat wel de oplossing, het zou fijn zijn als het dit keer gaat lukken. Misschien dat die darmen weer een beetje tot rust komen.

Groetjes
Nienke en Doesjka
Door tieneke
#855680
Ik zou zeer beslist geen macaroni= koolhydraten aan een hond met epilepsie geven  ;)
Kun je aan kvv zonder rijst komen?
Weet niet of Energique een koolhydraatvrij kvv heeft?
Door Femke
#855807
[quote="~Joke~"]
De hamburgers even losprakken en door de bak verspreiden wil ook helpen
[/quote]

ja dat heb ik bij Loebas ook gedaan (maar dan de CB): ik heb hele grote bakken, en ik drukte het met een lepel over de hele bodem en een stuk van de zijkanten uit. Zo ging hij minder snel eten
Door ~Joke~
#855855
Spike is zo'n schrokker dat hij zo'n klomp gemalen vlees in 1 keer naar binnen schrokte, na twee keer half stikken verspreid ik sindsdien zijn eten door de bak, ik heb ook grote bakken. Na die tijd geen bijna-stikervaringen meer gehad  ;) ;) Ik doe het bij alledrie want Penny spuugde vroeger vaak haar eten weer uit, lag er zo'n verse worst op het parket  :-\ :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door