Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#851127
betty schreef: Hallo,
Ik heb mijn hond 7 maanden oud opgehaald en hy is compleet van slag.Laat ambivalant gedrag zien (onderdanig/agressief).
Is er iets wat ik hem zou kunnen geven wat hem wat rustiger maakt.Niet voor altyd maar voor 2 weken ofzo.Zodat hy aan iedereen kan wennen.
Groetjes Betty
Ik denk dat het ook misschien handig is om een gedragstherapeut te raadplegen. ;)
#855959
Hoi,
Mijn hond komt uit Rusland.Spreekt dus alleen russisch.Dus onze toon en taal is compleet vreemd voor hem.Hy heeft in een kennel gezeten (overigens wel goed verzorgd en bij een goede fokker vandaan) en is dus het binnen /gezins leven niet gewend.Alles wat hem zeker maakte en vertrouwd was heeft hy niet meer.Voelt zich niet thuis binnen.Het ras went heel slecht aan vreemden dus vandaar dat hy compleet van slag was.Ik hoopte hem wat rustiger te kunnen krijgen ergens  mee.Alleen voor de eerste tyd.

Gelukkig gaat het al wat beter.Buiten reageert hy compleet normaal en binnen zit hy wat rustiger.Helemaal relaxed is hy nog niet maarja hy is er ook pas 3 weken nu.
We gaan heel langzaam vooruit maar in ieder geval vooruit.

Bedankt voor jullie reakties. :)
#863660
Ik heb goede ervaringen met een D.A.P.- verstuiver. Het is een verstuiver die feromonen verspreidt en dit werkt bij alle vormen van stress bij de hond. Dus ook wanneer een pup of volwassen hond nieuw in huis komt, angst voor vuurwerk, tegen reisziekte, bij verblijf in een pension, in een asiel, of bij opname in een dierenkliniek.

Wat is Dog Appealing Pheromone (D.A.P) ?
Feromoon is een stof die door zogende teven worden uitgescheiden, 3 tot 5 dagen nadat de jongen zijn geboren. Feromoon is een gerustellende stof, die wordt geproduceerd door de talgklieren bij het melkpakket. Als de pup zijn omgeving gaat ontdekken, komt het nieuwe dingen tegen die emoties en angsten bij hem kunnen opwekken. De pup reageert hierop door weer contact met zijn moeder te zoeken. Het feromoon zorgt voor geruststelling en stabilisering van zijn gemoedstoestand. Gedurende zijn gehele volwassen leven blijft de hond dit geruststellende effect opzoeken. D.A.P. is een analoog van het natuurlijke honden feromoon en heeft dezelfde werking. Door de gerustellende werking voelt uw hond zich beter op zijn gemak.

Werking van D.A.P.
De D.A.P.-verstuiver werkt in de vorm van een electrische verstuiver. De verstuiver wordt in het stopcontact in de ruimte geplaatst waar de hond het meest verblijft. 1 Flacon is voldoende voor een 30-daagse behandeling van zo'n 50-70 m2. D.A.P. is opmerkelijk effectief. Na 1 maand stopt 72-85% van de honden bij bijvoorbeeld verlatingsangst met blaffen en vernielen. De positieve effecten zijn al snel zichtbaar, meestal in de eerste week van de behandeling. Voor het beste resultaat wordt aanbevolen de D.A.P.-verstuiver minstens 2 maanden te gebruiken.
D.A.P. is ook verkrijgbaar als spray. Handig bij gebruik in de auto.
#863665
Drs. Amanda van Grondelle, dierenarts, verbonden aan WHG Westerhuis Kliniek voor Gezelschapsdieren, Dalwagen 29c, 6669 CA Dodewaard; T 0488-410040

INLEIDING
Bij gedragsproblemen, die door angst of onzekerheid worden veroorzaakt, kan het gebruik van een D.A.P® verdamper of spray behulpzaam zijn. We moeten deze producten niet zien als een tovermiddel, waardoor alle gedragsproblemen van uw hond als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar het is wel een behulpzame ondersteuning naast training en opvoeding, of zelfs gedragstherapie en/of homeopathie.

WAT IS HET?
D.A.P. staat voor Dog Appeasing Pheromone. Het bevat een hormonale geurstof (=feromoon) die geruststellend werkt op honden. Een feromoon is een natuurlijke stof die door dieren wordt afgescheiden om soortgenoten een boodschap te geven. Het geruststellend feromoon (‘appeasing’ betekent ‘geruststellend’) wordt afgegeven door het melkgevende vrouwelijke zoogdier om haar nageslacht gerust te stellen en te kalmeren. Geruststellend feromoon van de hond wordt afgescheiden door de moederhond vanaf drie tot vijf dagen na de geboorte van de pups. Het zorgt voor de binding van de pup aan diens moeder en brengt signalen van welzijn over. De geruststellende eigenschappen van het honden feromoon blijft ook werkzaam bij volwassen dieren. D.A.P.® bootst het effect na van dit natuurlijke kalmerende feromoon dat door de zogende moederhond wordt afgegeven om haar pups te kalmeren en gerust te stellen. Hierdoor kan het helpen bij het oplossen van gedragsproblemen die veroorzaakt worden door angst en stress.

BIJ WELKE PROBLEMEN IS D.A.P. TE GEBRUIKEN?
D.A.P.® kan worden gebruikt in veel situaties die stress opleveren bij een hond. Zo valt te denken aan angst voor vuurwerk en onweer, verlatingsangst, verdriet na verlies van een huisgenoot/speelkameraad, stress door een verhuizing, stress bij pensionbezoek, stress bij herplaatsingen, etc. Maar het is bijvoorbeeld ook te gebruiken voor angst en onrustig gedrag in de auto of bij reizen in het algemeen. Het feromoon stelt honden gerust en geeft ze een veiliger en meer geborgen gevoel in dergelijke stress situaties. De hond voelt zich meer ontspannen en minder onzeker en is minder bang voor de situatie of de nieuwe omgeving.

VERDAMPER OF SPRAY
D.A.P.® wordt verkocht als elektrische verdamper voor in het stopcontact of als spray. In huis is de verdamper het meest praktisch te gebruiken, de spray kan eventueel in huis als aanvulling worden gebruikt wanneer een lokale behandeling meer gewenst is, bijvoorbeeld in de kennel, in de mand of in de bench.

GEBRUIK
D.A.P.® Spray 8 tot 10 keer sprayen, 15 minuten vóór het verwachte effect en voordat de hond in de omgeving wordt gebracht (auto, kennel, bench, etc.). Het effect zal ongeveer 1 tot 2 uur aanhouden, maar elk dier reageert anders. Herhaal de behandeling na de deze tijd, of als u merkt dat de werking afneemt. D.A.P.® Spray niet rechtstreeks op dieren toepassen.

D.A.P.® verdamper kan, indien de situatie daarom vraagt, gewoon in de ruimte waar de hond zich bevindt in het stopcontact worden gestoken en aangezet worden, zolang als nodig is.
#865224
Bedankt voor je antwoord.

Ben nu 4 weken verder en ik moet zeggen dat het de goede kant op gaat.
Buiten is hy nu compleet op zijn gemak.Binnen gromt hy niet meer tegen man en kideren.Hy gaat nog wel opzij als mijn man er langs moet en hy laat zich nog niet door hem aaien maar we gaan vooruit.

Overigens is dit gedrag niet ombekend voor mij.
Dit ras is erg eenkennig en went niet snel aan personen die vreemd voor hem zijn.

Groetjes Betty
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door