Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lycka
#853356
Daar was ik weer,
gisteren ben ik gebeld door de DA, hij heeft E-Coli gevonden in de bloed/urine dat hij getest heeft, nu is mijn vraag: Hoe groot is de kans dat Shiva een blaasontsteking met E-Coli heeft opgelopen door rauw vlees?  Ik las op internet (wikipedia) dat E-coli komt door uitwerpselen of rauw vlees, en dat een blaasontsteking opgelopen kan worden doordat het via de urine buis binnen komt.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat boxie het niet via het vlees heeft gekregen, dit omdat (zuur maagzuur) ze op moment alleen maar barf en kvv krijgt, en ze nog nooit zo gezond is geweest. Ik denk dat ze misschien of op een besmette plek is gaan zitten, of dat ze ergens aan gelikt heeft, en daarna aan haar vagina is gaan likken.
Het begon gisteravond, de E-Coli deelt zich iedere 20 minuten, dus ik verwacht dat ze zaterdag  iets heeft opgelopen, deze dag heeft ze alleen maar rauw gehad.

Kan iemand me hier antwoordt op geven, mn vader vind mijn manier van voeren heel vies, en daarom was de eerste reactie van hem toen hij las dat het bij mensen door rauw vlees komt: misschien moet je maar stoppen met barfen, en weer br*k gaan geven  :'( IK WIL DIT NIET! HELP!

Dus hierbij mn vragen:
haar maagzuur is dus te zuur voor de E-coli en salmonella om te overleven? Maar hoe komen dan de dikke darm E-coli's in haar darmen?
En hoe kan het dat de DA me vertelde toen ik zei dat ze rauwe kip kreeg dat honden ook last hebben van salmonella? Ik ben hier wel keihard tegenin gegaan hoor, maar ik wil het graag weten. (misschien als mensen op de brokmaaltijd een stuk kip gooien dat het maagzuur niet zuur genoeg is om de salmonella te doden?)

Dat was het even voor nu, ik hoop dat jullie me duidelijkheid kunnen geven. Ik stop dus niet met kvv en barf, aangezien het daar neit van kan komen denk ik.
Door casangio
#853395
Ik henb geen antwoord op je vraag, maar de da hier heeft dit ook gezegd dat ze al honden hebben gehad die besmet waren met salmonella. Ik heb het ook maar voor kennisgeving aangenomen, maar nu ik jouw verhaal weer lees blijft dit bij mij toch wel hangen. Er komen er dadelijk genoeg die dit gaan weerleggen ben benieuwd. Bovendien heb ik ook een vraag. Het maagzuur is toch na het drinken verdund. Of is dat niet zo? Het is maar een vraagje.!
Door Lycka
#853401
casangio schreef: Ik henb geen antwoord op je vraag, maar de da hier heeft dit ook gezegd dat ze al honden hebben gehad die besmet waren met salmonella. Ik heb het ook maar voor kennisgeving aangenomen, maar nu ik jouw verhaal weer lees blijft dit bij mij toch wel hangen. Er komen er dadelijk genoeg die dit gaan weerleggen ben benieuwd. Bovendien heb ik ook een vraag. Het maagzuur is toch na het drinken verdund. Of is dat niet zo? Het is maar een vraagje.!
Maagzuur is na het drinken van water idd verdund, daarom mag Shiva van mij na het eten ook maar een paar likjes water hebben zodat het maagzuur goed zn werk kan doen.
Door Femke
#853403
ik denk dat weerstand en darmflora hier ook een grote rol bij spelen.
Door Laura2004
#853406
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 647.0.html

Een hond kan een salmonella vergiftiging oplopen als hij wat zwakker is of als hij geen rauwe voeding gewend is, maar het is heel onwaarschijnlijk. Honden hebben een veel korter spijsverteringskanaal dan mensen dus hebben salmonella bacterieën minder tijd om de spijsverteringsbarrière te doorbreken en het lichaam binnen te dringen.
En de salmonella bacterie gedijd het beste in maagzuur met een ph waarde boven de 4, ph waarde tussen de 6.5 en 7.5 is de ideale ph waarde. Het maagzuur van een hond die BARFt is (veel) lager dan ph4.
Door Laura2004
#853416
Het irriteert mij wel ontzettend dat dierenartsen als een barfende hond iets heeft altijd over voeding beginnen. Hoeveel brokkenetende honden krijgen een blaasontsteking? Raadt hij die mensen ook aan om iets anders te gaan voeren.

Ik vind het bijna beledigend dat dierenartsen zo reageren, ze moeten jou als baas serieus nemen en zorgen dat je hond beter wordt en geen slecht onderbouwde horrorverhalen vertellen over rauw vlees.
Door sharon27
#853432
Ik denk ook dat de E.Coli besmetting komt van het eten van rauw vlees, bij mijn pup is vorige week ook teveel E.Coli in de ontlasting aangetroffen. Moos heeft/had Giardia jouw hond een blaasontsteking ik denk dat hun weerstand dan wat verzwakt is en dat die bacterien dan vrij spel krijgen.
Door Laura2004
#853453
Ik ben me aan het inlezen over deze bacterie en het klopt idd dat je een besmetting kan krijgen door rauw vlees en ik lees ook al meerdere keren dat veel dieren, zoals honden de bacterie in hun lichaam dragen, maar er niet ziek van worden. Ik kan mij voorstellen dat als je hond zwak is en ziek is dat de bacterie wel een negatief effect kan hebben op de gezondheid van je hond, maar ik zie nog geen reden om brokken te geven.
In ieder geval sterkte :-* Ik ga kijken of ik concrete informatie vind over die bacterie.
Door Willemijn
#853458
Laura2004 schreef: Het irriteert mij wel ontzettend dat dierenartsen als een barfende hond iets heeft altijd over voeding beginnen. Hoeveel brokkenetende honden krijgen een blaasontsteking? Raadt hij die mensen ook aan om iets anders te gaan voeren.

Ik vind het bijna beledigend dat dierenartsen zo reageren, ze moeten jou als baas serieus nemen en zorgen dat je hond beter wordt en geen slecht onderbouwde horrorverhalen vertellen over rauw vlees.
Je neemt me de woorden uit de mond.
Dat was het eerste wat ik dacht: de wachtkamer zit vol met brok etende honden. Krijgen die dan het advies om maar te gaan Barfen?
Denk dat het gewoon stomme pech is, die blaasontsteking.
1 van mijn katten had het een tijdje terug ook en die at toen nog brok.......
Door Laura2004
#853467
Het enige wat ik kan vinden over een e-coli infectie bij honden is dat het voor puppies heel gevaarlijk kan zijn zelfs dodelijk, maar bij volwassen honden is het meestal ongevaarlijk. Ik lees ook dat de ziekteverschijnselen van een e-coli infectie diarree zijn en braken, maar jouw hond heeft toch alleen een blaasontsteking? Het lijkt mij heel sterk dat die e-coli bacterie daar iets mee te maken heeft :-\
Door Lycka
#853468
Willemijn schreef: Je neemt me de woorden uit de mond.
Dat was het eerste wat ik dacht: de wachtkamer zit vol met brok etende honden. Krijgen die dan het advies om maar te gaan Barfen?
Denk dat het gewoon stomme pech is, die blaasontsteking.
1 van mijn katten had het een tijdje terug ook en die at toen nog brok.......
Ik denk idd dat het gewoon domme pech is, ze heeft toen we haar net hadden een baarmoeder ontsteking en een nierbekkenontsteking gehad, en toen at ze nog van die smerige brok. Het probleem met Shiva is dat ze gewoon echt niks laat merken totdat het zover is dat het gewoon erg is, neem bijvoorbeeld de nierbekken ontsteking, ze is vrolijk ze speelt, je merkt echt helemaal niks aan haar, ze bleef te mager (900gram brok) dus moest ik voelen of ze soms wormen had ondangs dat ze ontwormd was, ik dus voelen, en vervolgens begint ze bruin te plassen  :'( en god mag weten hoe lang het er al zat  >:( Ik kreeg met de baarmoeder ontsteking wel te horen (gaven toen brok en vlees) dat we haar maar verwende dat we haar vlees gaven  ??? Gelukkig zei ze dit op een positive manier hoor. ik had gewild dat ze ons toen gewoon had gezegd dat brok troep is  :'(
Door Lycka
#853472
Laura2004 schreef: Het enige wat ik kan vinden over een e-coli infectie bij honden is dat het voor puppies heel gevaarlijk kan zijn zelfs dodelijk, maar bij volwassen honden is het meestal ongevaarlijk. Ik lees ook dat de ziekteverschijnselen van een e-coli infectie diarree zijn en braken, maar jouw hond heeft toch alleen een blaasontsteking? Het lijkt mij heel sterk dat die e-coli bacterie daar iets mee te maken heeft :-\
Ik heb ook echt geen idee, wat ik wel weet is dat E-Coli ook in water gevonden kan worden, en dat ze daar buiten ook veel van drinkt (waterobsessie en ik kan haar er niet vanaf helpen)
E-coli wordt immers overal in gevonden, ook in de dikke darm, daar is het zelfs een goede bacterie  :-\
Mij lijkt eerlijk gezegd het meest logisch dat ze het via de urinebuis heeft binnen gekregen  :(
Door Willemijn
#853484
Ik weet dat bij mensen vitamine C in hoge doses (1000 mg tot 1 gram) goed kunnen werken. Dit maakt de urine flink zuur en daar houdt de E-coli niet van.
Ik weet alleen niet of dit ook bij honden kan. Misschien dat iemand anders dat weet?
Door Lizzy
#853486
Bij mijn weten krijgt een hond absoluut geen blaasontsteking met deze bacterie van het eten van rauw vlees. De e coli is een typische darmbacterie (en volgens mij zit ie zowat in iedere ontlasting, en dus zeker te weten ook in ontlasting van brok-etende honden). Het enige dat mogelijk is is dat de blaas geinfecteerd is geraakt doordat de bacterie van de darm in de blaas (via de plasbuis) is kunnen komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door