Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anneke62
#852440
Heb ik afgelopen zaterdag in Bleiwijk een kilo paardenvlees meegenomen voor Luca, eet hij het weer niet..... Af en toe weet ik echt niet meer hoe ik hem aan het eten moet krijgen, nu heeft hij alweer twee dagen gewoon niets gegeten!!!
Ik baal er vooral zo van omdat ik steeds mijn best doe dingen te vinden die goed/lekker voor hem zijn en dan kan ik weer hele bakken vlees in de vuilnisbak laten verdwijnen, aaaargh  >:(!!
Uiteindelijk vindt hij weinig tot niets echt interessant/lekker genoeg, behalve rundvlees, maar ik kan hem toch niet alleen maar riblappen voorschotelen. Daarnaast wil meneer nog wel eens een kippenvleugeltje of nekje eten, maar dan moet ik het wel voor hem vasthouden. Het is niet dat hij het niet kan, eerder heeft hij ook hele kippenpoten gegeten zonder assistentie.
Vanmorgen dus maar weer eens Smuldier pens compleet gegeven, dat heeft hij nu wel op, maar ik zou zo graag écht barfen met hem en dat lukt niet op deze manier...

Ik volg nu de methode van neerzetten, zelf weglopen, na een half uurtje kijken of hij het op heeft, zoniet dan terug in de koelkast. Maar na een dag niet eten begint hij gal te spugen, dus dan ga ik toch weer over op de 'verleidings'methode, houd zijn kip voor hem vast, voer een hapje vlees uit de hand, totdat hij de smaak weer te pakken heeft en laat het hem dan verder zelf doen.
Ik weet dat dit een terugkerend probleem is hier op het forum, hoe zou het toch komen dat sommige honden zulke mutsen zijn met eten? En wie heeft er nog goeie tips voor me?
Door Lizzy
#852453
Ik denk dat sommige honden gewoon ronduit mutserig worden geboren. En andere ronduit mutserig worden gemaakt.....

En in geval van Luca vrees ik dat je het probleem toch zelf in stand houdt. Wat ik zou doen: ik zou eerst beginnen hem op wisselende tijdstippen eten te geven. Eén keer per dag. En als je normaal gesproken om 18 uur eten geeft, geef het dan nu ook eens om 15 uur. En weer om 18 uur. En dan eens om 13 uur. En dan weer om 18 uur. En dan eens om 10 uur. En dan weer om 18 uur. Met andere woorden, zorg in de gewend-periode dat je hem eerst eerder eten geeft dan zijn standaard tijdstip. Zodat hij niet misselijk kan worden. En als dat goed gaat, geef hem dan ook eens om 19 uur te eten. En weer om 18 uur. En dan om 20 uur. En weer om 18 uur.

Goed, als dat er lekker goed in zit, dan zou ik echt nog drie keer sneller en harder tegen Luca zijn. Neerzetten, weglopen, 3 minuten de tijd geven, wegnemen (zonder hem 1 blik waardig te gunnen) en de volgende maaltijd pas weer voor hem neerzetten. Echt, geloof mij nou, een half uur het eten laten staan is veeeeeeelste lang! Neerzetten, niet eten: direct weghalen.

Laat hem maar gal kotsen. Dat is heus niet erg hoor. Wij mensen denken "kotsen = ziek". Maar ten eerste kotsen honden veel makkelijker dan mensen en ten tweede kotsen honden ook als ze niet ziek zijn en ten derde kotsen honden ook dat gele "gal" uit hongergevoelens en Juliette de Bairacli Levy noemt dit een reinigingsproces. En niks helpen met eten! Geven, niet eten? Direct weghalen en volgende maaltijd pas weer aanbieden. En tussendoor niks geven. Ja het spijt me, maar met dit soort honden, die jou zo in de maling nemen en weten dat jij toch wel weer gaat verleiden? Moet je spijkerhard zijn. En zo niet? Blijft hij je levenslang in de maling nemen.
Door Laura2004
#852455
Mijn honden zijn ook hele grote mutsen. Soms aten ze drie of vier dagen niet. En ik ging ze op een bepaald moment ook voeren en ik kocht ook runderlappen en paardenbiefstuk en dan aten ze dat ook niet. Ik ben op een bepaald moment gestopt met moeilijk doen. En gal spugen deden die van mij ook. Ik zou je echt aanraden om te stoppen met voeren en je hond totaal geen aandacht te geven tijdens het eten.

Het eten geven aan Luca en het bakje na 5 minuten weghalen als hij niet eet. Ik schotelde mijn honden hetzelfde maal drie dagen voor, soms gaf ik het aan de ander, omdat deze dan wel at, maar als dit niet het geval was, gooide ik het na drie dagen wel weg, want dan vond ik het toch te smerig worden, dat is heel erg zonde, maar het is niet anders.
Mijn honden eten de laatste tijd perfect. De nadruk ligt totaal niet meer op het eten (ik heb hier heel lang over gedaan om dit te veranderen, want ik kon er niet tegen als ze niet aten, vooral Ziggy, want bij haar kon je haar ribbetjes tellen), ik zet het eten neer en loop weg en soms hebben ze dagen dat ze niet eten en dan haal ik het eten gewoon weg, ze eten vanzelf wel weer.

Ik ben niet zo streng dat ik van mijn honden verwacht dat ze allerlei vreemde soorten vlees eten. Dus ik geef Kai geen eend, Ziggy lust dit weer wel en konijn geef ik ze niet en ander wild ook niet, dat moeten ze niet, dus dat krijgen ze ook niet. Ik beperk mij tot het geven van lamsvlees, kip, eend, geitenvlees en rundvlees en dit moeten ze eten. En ze krijgen af en toe een blikje vis, want rauwe vis krijg ik er ook niet in.

Ik weet dat het heel naar is als je hond niet eet, maar ik weet uit ervaring dat een hond heeeeeeeel lang zonder eten kan. Kai heeft tijdens Ziggy's loopsheid bijna twee weken niet gegeten en hij leeft nog :D
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 05 nov 2007, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door henneke
#852461
ik ben het met mijn voorgangers eens stoppen met paaien en moeilijk doen , laat het hem lekker zelf uitzoeken meid , met Storm had ik in het begin ook problemen met eten die vond ook dat hij wel geholpen kon worden , ik ben ermee gestopt en hij heeft een paar keer honger gehad ja maar eet nu wel als een dijker .
Door Vena
#852484
Mijn hond mutste ook heel erg met eten. Weghalen hielp niet want niet eten vond ze prima.  Nu is het wel zo dat als ze eenmaal begint met eten dat ze dan ook alles opeet. dus ze moet even over een drempeltje heen.
Nu doen we het als volgt:
Eten neerzetten en eet ze het meteen op dan krijgt ze daarna een dikke knuffel.
Als ze niet gaat eten, breng ik haar met haar voerbak naar de hal en daar blijft ze tot het eten op is.
Als ze het nu nog probeert om niet te eten, dan gaat ze wel eten zodra ze in de hal komt.
Het is niet de leukste manier, maar nu is ze wel mooi op gewicht, bovendien zat ze nooit langer dan 15 min in de hal, want ze had de regel snel door.

Overigens is dit nauwelijks meer nodig, haar Bandit maal gaat meestal met veel smaak naar binnen.
Succes ermee!
Door tieneke
#852513
Ik zou hem vooral geen aandacht meer geven,eten neerzetten en weglopen...niet eten dan meteen hierna weghalen en wachten tot de volgende ronde.
Heb je het vlees in grote lappen aangeboden?
Misschien toch kleiner maken,onze vorige Leo was ook zo'n verschrikkelijke vervelia met eten.
Door *Natasja*
#852869
tieneke schreef: Heb je het vlees in grote lappen aangeboden?
Misschien toch kleiner maken,onze vorige Leo was ook zo'n verschrikkelijke vervelia met eten.
Ik heb hier dezelfde ervaring: als ik het spiervlees voor Benthe niet in kleine stukjes knip, laat ze het liggen. Dus sta ik steeds weer te knippen  ;) RMB's eet ze wel gewoon, daar hoef ik niets bijzonders mee te doen.
Door anneke62
#852966
Lizzy schreef: Ik denk dat sommige honden gewoon ronduit mutserig worden geboren. En andere ronduit mutserig worden gemaakt.....

En in geval van Luca vrees ik dat je het probleem toch zelf in stand houdt. Wat ik zou doen: ik zou eerst beginnen hem op wisselende tijdstippen eten te geven.
Op wisselende tijdstippen eten doet hij al, omdat ik onregelmatige diensten heb. Dus de ene keer krijgt hij al om vijf uur 's ochtends te eten, de andere keer pas om elf uur bijvoorbeeld. Dus daar hoef ik niet zoveel meer aan te veranderen.
Lizzy schreef: Goed, als dat er lekker goed in zit, dan zou ik echt nog drie keer sneller en harder tegen Luca zijn. Neerzetten, weglopen, 3 minuten de tijd geven, wegnemen (zonder hem 1 blik waardig te gunnen) en de volgende maaltijd pas weer voor hem neerzetten. Echt, geloof mij nou, een half uur het eten laten staan is veeeeeeelste lang! Neerzetten, niet eten: direct weghalen.
Maar wat doe je dan als hij een uurtje later weer staat te "vragen"? En dan zijn neus weer optrekt als je het neergezet hebt? Daar trap ik dus steeds weer in, waardoor ik het toch weer aanbied..... :-\ :-[
Lizzy schreef: Laat hem maar gal kotsen. Dat is heus niet erg hoor. Wij mensen denken "kotsen = ziek". Maar ten eerste kotsen honden veel makkelijker dan mensen en ten tweede kotsen honden ook als ze niet ziek zijn en ten derde kotsen honden ook dat gele "gal" uit hongergevoelens en Juliette de Bairacli Levy noemt dit een reinigingsproces. En niks helpen met eten! Geven, niet eten? Direct weghalen en volgende maaltijd pas weer aanbieden. En tussendoor niks geven. Ja het spijt me, maar met dit soort honden, die jou zo in de maling nemen en weten dat jij toch wel weer gaat verleiden? Moet je spijkerhard zijn. En zo niet? Blijft hij je levenslang in de maling nemen.
Tussendoor krijgt hij eigenlijk niks, op een half partje mandarijn af en toe na. Wel kauwt hij op rawhide's. Zitten daar eigenlijk nog calorieën in?
tieneke schreef: Heb je het vlees in grote lappen aangeboden?
Misschien toch kleiner maken,onze vorige Leo was ook zo'n verschrikkelijke vervelia met eten.
Grote lappen,kleine hapklare brokken, het maakt niets uit....
Laura2004 schreef:
Ik ben niet zo streng dat ik van mijn honden verwacht dat ze allerlei vreemde soorten vlees eten. Dus ik geef Kai geen eend, Ziggy lust dit weer wel en konijn geef ik ze niet en ander wild ook niet, dat moeten ze niet, dus dat krijgen ze ook niet. Ik beperk mij tot het geven van lamsvlees, kip, eend, geitenvlees en rundvlees en dit moeten ze eten. En ze krijgen af en toe een blikje vis, want rauwe vis krijg ik er ook niet in.
Maar wat is dan vreemd vlees, Luca eet gewoon bijna niks uit zichzelf gelijk op, alleen rundvlees en kippennekken, maar verder niets! Zeker geen orgaanvlees en van andere diersoorten heb ik tot nu toe ook nog niks ontdekt wat hij lekker vond.
Morgen gaan we beginnen met konijn, kijken wat hij daar van vindt, ik ben benieuwd!

Bedankt voor het meedenken en de adviezen allemaal!
Door roefus
#852970
Roefus was in het begin ook niet zo dat je zegt...goh wat EET die hond  :-\
Zeker met wat grotere stukken, had hij liever dat ik het vasthield enzovoorts.
En ik porde ook een beetje...van 'KIJK 's hoe lekker' enzovoorts....

Moet wel zeggen dat hij geen voorkeur had, kip of rund of eend of konijn...en alles wat er later bijkwam...het ging gewoon hetzelfde.
De helft was voor hem ook genoeg, bijvoorbeeld.
Tja...en dat zul je altijd hebben...je voelde zijn ribben door de vacht heen.
Dus wil je dat die hond EET  >:(

Het heeft hier goed geholpen door hem slechts eenmaal daags eten te geven.
Het hielp nog beter als ik de tijdstippen van eten heel flexibel hield.
Bijvoorbeeld eens 'n keer gewoon 36 uur GEEN eten aanbieden (daar had ik ook nog andere redenen voor, maar die doen nou niet terzake).

In ieder geval: hij eet nu heel goed.
En wat anderen ook zeggen...niet te lang dat eten laten staan...helpt ook.
'n Half uur is te lang.
Ik begrijp wel dat je dat doet...want je wilt zo graag dat je hond gaat eten.
Maar het werkt niet.

Ik denk dat je je bij dit soort honden niet te druk moet maken OF ze eten...want daar heb je jezelf mee.
Je sleept vanalles aan, om het goed te doen...en zij laten dat prima vlees even goed liggen.
Dat is gewoon frustrerend.
Laat hem maar gewoon wat hongeren, dring niet aan, haal het weg.

Veel succes.
Tis niet makkelijk om streng te zijn voor de lieve verwende misbakseltjes  ;) :-[ :-*
Door henneke
#853023
Anneke niet na een uurtje toch weer aanbieden als hij voor je staat , hij heeft echt een uurtje later niet opeens wel heel erg honger nl. hij krijgt gewoon lekker de aandacht zo  :D , ik zou hem ook eens een poosje helemaal niets tussendoor geven zijn gewone eten is veel belangrijker dan de tussendoortjes dus laat hij dat eerst maar eens gaan doen en daarna kan je wel weer verder kijken naar gezonde tussendoortjes .

Ik denk echt serieus dat je ( en Herma ook  ;D ) moeten afspreken om een poosje heel streng te zijn wb het eten van Luca !
Door roefus
#853037
Maar wat doe je dan als hij een uurtje later weer staat te "vragen"? En dan zijn neus weer optrekt als je het neergezet hebt? Daar trap ik dus steeds weer in, waardoor ik het toch weer aanbied..... 

---------------

Ja meid, en dat is het probleem.
Want dan heeft-ie niet gegeten...en 'vraagt' toch...en dat is zo zielie....

NIET doen, niet weer intrappen...
Hij pakt dan best dat ene lekkere hapje...alsof je een kind een zakje chips geeft...want hij EET maar niet...en heeft toch 'zin' in iets.
Door anneke62
#853251
roefus schreef: Maar wat doe je dan als hij een uurtje later weer staat te "vragen"? En dan zijn neus weer optrekt als je het neergezet hebt? Daar trap ik dus steeds weer in, waardoor ik het toch weer aanbied..... 

---------------

Ja meid, en dat is het probleem.
Want dan heeft-ie niet gegeten...en 'vraagt' toch...en dat is zo zielie....

NIET doen, niet weer intrappen...
Hij pakt dan best dat ene lekkere hapje...alsof je een kind een zakje chips geeft...want hij EET maar niet...en heeft toch 'zin' in iets.

Jaaaaaah, ik ben een muts, ik weet het. Maar Roefus, jij weet ook wel hoe het is hé, met zo'n klein ventje uit Spanje, broodmager toen hij bij ons kwam, daar doe je alles voor...... :-[

Maar die tijden zijn voorbij, vanaf nu wordt ik een strenge moeder voor Luca, hij weet het nog niet, maar er staat hem wat te wachten ;D ;D !!
Door Laura2004
#853258
anneke62 schreef: Maar die tijden zijn voorbij, vanaf nu wordt ik een strenge moeder voor Luca, hij weet het nog niet, maar er staat hem wat te wachten ;D ;D !!
Goed zo!!! Ik heb er een paar jaar over gedaan om 'streng' te worden, ik heb mijn honden ook gevoerd en de bakjes veel langer dan een half uur laten liggen en ik heb biefstuk gebakken in roomboter :-X en alles in kleine stukjes gesneden. En nu doe ik niets meer, ik gooi alles in de bakjes en zelfs de groentes eten ze op! Succes!

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat het heel moeilijk is met zo'n zielig hondje uit Spanje, maar vergeet niet dat hij nu een geweldig leven heeft voor altijd! ;)
Door roefus
#853268
anneke62 schreef: Jaaaaaah, ik ben een muts, ik weet het. Maar Roefus, jij weet ook wel hoe het is hé, met zo'n klein ventje uit Spanje, broodmager toen hij bij ons kwam, daar doe je alles voor...... :-[

Maar die tijden zijn voorbij, vanaf nu wordt ik een strenge moeder voor Luca, hij weet het nog niet, maar er staat hem wat te wachten ;D ;D !!
Helemaal geen muts, hoor  :-*
En anders ben ik hetzelf ook.

Weet het ook wel, want over Lara...tja...DAT voorbeeld wil ik er niet eens bijhalen.... ;)
Die DURFDE niet eens te gaan eten, dusss...laten we maar ophouden...of JIJZELF dan nog grote stukken durft neer te leggen...... ;) :D

Maar, het is allemaal waar...we zijn mutsen...en we willen zo graag dat ze het ALLER-beste krjigen.

Maar als ik eerlijk ben, dan denk ik dat Lara van nature een minder grote muts is dan Roef.
Toen ze het eenmaal te pakken had....... ;) ;D
Maar ik mag over beide honden niet meer mopperen.


Ach, sterkte met jouw Spaanse ventje...niet TE streng, hè???    :-[ :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door