Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cat
#852703
Afgelopen zaterdagavond heeft mijn Border Collie voor het eerst in zijn 8 jaren iets gejat wat niet voor hondenconsumptie geschikt is. Een zelfgebakken chocoladetaart. Met huid en haar opgegeten.

Uiteraard ben ik ontzettend geschrokken toen ik erachter kwam, wetende hoe ontzettend gevaarlijk chocolade kan zijn voor een hond. Ik heb direct een schep zout erachteraan gegooid, maar hij weigerde te kotsen. Sterker nog, hij heeft het allemaal binnen gehouden.

Zondagnacht heb ik bij hem geslapen om het in de gaten te houden. Maar hij sliep heerlijk door en vertoonde geen ander gedrag dan normaal. Zijn ontlasting van de volgende dag was heel donker en lang, maar verder niet verontrustend. Ook zijn gedrag is de hele zondag prima geweest.

Zaterdagavond heb ik hem wat carnibest en vuile pens gegeven (ik was in de veronderstelling dat vuile pens een zuiverende invloed zou hebben op zijn darmgestel). Hij hield dat prima binnen.
Vanmorgen bij het opstaan zagen wij echter een kwak diaree liggen. Het stonk verschrikkelijk. Ik heb helaas bij het uitlaten vandaag geen verdere poep kunnen ontdekken of hoe het eruit zag.  Hij heeft geen verdere diaree gehad. Ik heb hem nog maar geen eten gegeven vandaag (en dat hoor ik goed want ik hoor zijn maag goed tekeer gaan).

Wie heeft er ervaring met het eten van chocolade en misschien verdere tips om de hond toch op de een of andere manier te 'ontgiften'?
Door Boefke
#852719
Zo, dat was schrikken zeg! Toevallig heeft de hond van een kennis laatst een chocoladereep gejat. Ze kwamen er ook nog eens pas laat achter. Hij heeft er gelukkig niets aan over gehouden en ze hebben verder niets byzonders gedaan. De theobromine moet denk ik gewoon afgebroken worden door het lichaam zelf. Geen idee of een leemkuur of iets dergelijks daarbij kan helpen ???
Door Stef@nie
#852728
Jeetje, inderdaad schrikken! De hond van een vriendin heeft ook wel eens een reep chocolade naar binnen gewerkt. Die hond ging ook alleen enorm aan de diarree, maar heeft ook verder nergens last van gehad. Ze hebben ook verder niets gedaan.
Door Brecht
#852733
toen anderz een pup was wilde ze nogal wel eens ondergoed of spuugdoekjes ( van mn nichtje) jatten en doorslikken, de schep zout heeft tot nu toe altijd nog geholpen (wel een flinke eetlepel) 1 x zijn we naar de dierenarts geweest en die heeft r toen een spuitje gegeven om het op gang te brengen maar daar is ze de rest van de dag echt "honds"beroert van geweest...

je hebt hier natuurlijk helemaal niets aan... ik weet niet of er verder iets is wat ontgift...
Door Willemijn
#852743
Kun je niet de dierenarts bellen en om advies vragen?

Het hangt ook af van de hoeveelheid chocolade die hij heeft binnengekregen. Zo'n taart is groot maar mischien valt de hoeveelheid chocolade mee. Dat kan de DA je vertellen.
Door Boefke
#852754
Willemijn schreef: Het hangt ook af van de hoeveelheid chocolade die hij heeft binnengekregen. Zo'n taart is groot maar mischien valt de hoeveelheid chocolade mee. Dat kan de DA je vertellen.
Hangt het niet juist vooral af van de soort chocolade? Wit niet zo erg, puur gevaarlijk.
Door Stef@nie
#852758
Boefke schreef: Hangt het niet juist vooral af van de soort chocolade? Wit niet zo erg, puur gevaarlijk.
Dacht ik ook. In pure chocolade zit meer theobromine.
Door Do
#852760
het hangt helemaal van de kwaliteit van de chocola
hoe meer theobromine hoe gevarlijker

ik eet hier bv superbittere pure chocola, die is echt levensgevarlijk
Door Willemijn
#852790
Boefke schreef: Hangt het niet juist vooral af van de soort chocolade? Wit niet zo erg, puur gevaarlijk.
Klopt maar ook van de hoeveelheid. En inderdaad, hoe zuiverder de chocolade, hoe gevaarlijker.

Witte chocolade bevat overigens geen cacao.
Door Cat
#852817
Inderdaad ben ik me kapot geschrokken! En mezelf hard voor mn kop geslagen dat het heeft kunnen gebeuren.

Ik heb de taart zelf gebakken. Het volgende zat erin:

100 gr chocolade puur, 50 gr chocolade melk (beide repen van huismerk super de boer, geen idee wat de kwaliteit daarvan is), 8 eieren, 100 gr suiker, sinaasappelschilletjes en 50 gr echte boter. Dat was het geloof ik.

Net Chika toch weer wat Carnibest gegeven en het borrelen in de maag was toen ook meteen weer over. Het was dus gewoon de honger.

Ik merk verder helemaal geen verandering aan hem, zowel fysiek als qua gedrag is hij gewoon zoals altijd.
Ik ga er maar vanuit dat het met een sisser afloopt en dat mijn hond gewoon niet al te gevoelig blijkt voor chocolade. Ik hou het nog wel scherp in de gaten.

Ik had idd meteen de dierenarts gebeld toen ik erachter kwam dat de taart was opgegeten. Hij adviseerde meteen een schep zout voor het kotsen op gang te brengen en zei dat het over het algemeen wel zou meevallen. Tot zover klopt het.

Groene leem, daar hoor ik Minna ook al zo vaak over. Waar kan ik dat halen?
Door Boefke
#852841
Ik denk idd dat het wel goed zit. De eerste 24 uur zijn al voorbij en die zijn het meest kritiek. Groene leem kun je bij veel natuurwinkels wel krijgen.
Door Chaos
#852860
Cat schreef: geen idee wat de kwaliteit daarvan is
Ik heb ooit eens een lezing bijgewoond over eerste hulp bij honden. Ook hierin kwam het onderwerp chocola aan bod. De dierenarts welke de lezing hield zei (iets in de strekking van) "dat als een hond geen of nauwelijks last had na het eten van chocolade, dat wel iets zei over de kwaliteit van de chocolade ..."  ;)

Ik kan me echter niet herinneren of hij ook een remedie genoemd heeft, maar ik ben blij voor je dat het goed afgelopen is.
Door Laura2004
#852886
Ik heb ooit gelezen dat een hond wel heel veel chocolade moet binnen krijgen met een heel hoog cacao gehalte wil een hond vergiftigen. Ik dacht dat ik dat ooit op BP had gelezen.
Door Cat
#852894
Chaos schreef: Ik heb ooit eens een lezing bijgewoond over eerste hulp bij honden. Ook hierin kwam het onderwerp chocola aan bod. De dierenarts welke de lezing hield zei (iets in de strekking van) "dat als een hond geen of nauwelijks last had na het eten van chocolade, dat wel iets zei over de kwaliteit van de chocolade ..."  ;)

Ik kan me echter niet herinneren of hij ook een remedie genoemd heeft, maar ik ben blij voor je dat het goed afgelopen is.
Haha nou dan weten we gelijk wat de kwaliteit is van de chocolade van Super de Boer! Niet voor niets dat ik het verwerkt heb in een taart...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door