Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door keetje
#851852
Hier zijn nu 2 van de 3 poezels over op CB.
Toch een paar dingetjes, 1 van de 2 weigerd de katversie, en vreet dus alleen de hondenversie en dan ook nog alleen de kip/rijs of de lam/rijst. Kan dat kwaad op de lange duur bedoel ik?

Verder heb ik vanmorgen een bord neergezet met een hoeveelheid CB erop en heb ze gewoon laten eten. Nu is de vraag, overeten ze zich als ik ze onbeperkt laat eten? Voorheen stonden de brokjes er ook de hele dag, ze konden dus ook naar believen eten en waren prima op gewicht. Zal dat met dit voer ook zo zijn of worden het tonnetjes? Dat afgepaste voer werkt niet omdat ze onder het eten van bakjes wisselden en daarom heb ik het nu maar op 1 groot bord gedaan.

(als ze te dik gaan worden moeten ze toch maar weer apart eten. :-\

Wie heeft ervaringen hiermee??

Ja, ik blijf vragen, ben er nog niet helemaal zeker van dat het allemaal goed gaat!
Gebruikersavatar
Door koekje
#851866
ik geloof dat in de honden-cb meer koolhydraten zitten, dus mogelijk kans op tekorten op lange termijn, denk ik.

en qua overeten is afhankelijk van je katten.
holle bolle sientje hier zou in dat geval duidelijk iedere dag teveel eten, waardoor ze nog dikker zou worden.
ot eet naar behoefte, of nog minder.

sien krijgt afgemeten porties, niet meer en niet minder.
ot ook, maar mag bij grote honger meer bijeten, want ze is nog jong.

uit elkaars bakje eten is hier niet toegestaan, tenzij de ander het echt niet moet en het is nog maar een beetje en als ze het lief vragen.
Door keetje
#851875
Ik heb het even op de site vas CB zitten vergelijken en het enige wat verschilt is de hoeveelheid eiwitten, die is in de kattenversie 18%-20% en in de hondenversie's die ik snel even zag is dat 12%.

Hoe los ik dat op? ::)

Gewoon weer op de brokjes? ;)
Door keetje
#851885
Ok?

Er gaat een wereld voor me open, wat is bijv. spiervlees?
hart of zo? :-[

En hoeveel % moet ik dan toevoegen aan de honden CB om er katten CB van te maken?
Gebruikersavatar
Door koekje
#851906
ow,  een barfmenu bestaat uit vleesbotten, organen en spiervlees.
vleesbotten is vlees met een botje erin (karkas, vleugel, poot, etc)
organen zijn dingen die binnenin zitten en daar iets doen ter ondersteuning van de algehele werking van het lichaam (bv lever, nier, hart, maag, longen, milt, etc)
spiervlees is het vlees dat wij mensen in NL meestal van het dier eten, zonder botjes.
dus denk aan: biefstuk, runderriblap, sucadevlees, stooflappen, tartaar (gemalen bief), kip/kalkoenfilet.

hoeveel je spiervlees je dan erbij moet doen, weet ik helaas ook niet.

misschien kan je carnibest zelf eens melen en het probleem voorleggen, en ook aan hun vragen hoeveel spiervlees er dan extra bij de hond-cb moet.
katten-cb zal het nooit worden natuurlijk, de honden-cb heeft meer rijst, en wellicht ook wat groente en het is groffer gemalen.

misschien dat de ene kat liever een ander merkje kvv blieft, bandit of bibi ofzo.
Door keetje
#851908
Ok, het is me nu een stuk duidelijker, bedankt voor de uitleg. :)
ik zal morgen eens even gaan mailen naar CB en het probleem voorleggen, misschien hebben zij een pasklare oplossing.
Door keetje
#851910
Oh, ik vond net in de vriezer een lam-mix kat. Wist niet dat ik dat besteld had, is er zeker perongeluk tussen gekomen.
Aangezien onze-je-weet-wel-kater wel lam/rijst en kip/rijst hond eet, wil hij misschien wel lam-mix kat.
Staat te ontdooien, morgen eerste poging! :)
Door Femke
#857688
mijn katten eten al jaren hondencarnibest. Destijds gevraagd en dat kon gewoon. Geeft wel zo nu en dan wat extra spiervlees bij.
De kipvariant voor honden was destijds qua samenstelling nagenoeg hetzelfde als de kipvariant voor katten, daarom is de kip voor honden zo fijn gemalen....
Door keetje
#857859
Ik ben nog steeds aan het proberen maar ze willen alleen de honden-kip/rijst versie van CB.
In honden-lam/rijstversie zit pens(?) althans, dat meen ik te ruiken en te zien en de poezels willen het echt niet. De kattenversie wordt ook niet gegeten. Ik ben nu toch al een tijdje bezig en zie nog steeds niet veel verbetering.
De middelste kat weigerde echt te eten, en nu weet ik wel dat ik niet weekhartig mag zijn maar vasten mag ook niet, dus heb ik voor haar een zakje orijenbrokjes ( :-[) gekocht, het beste alternatief dat ik vinden kon (en niet goedkoop) en daar mag ze iedere morgen een minuutje of 10 van eten en dan gaat het bakje weg zodat ze toch wat in haar maag heeft. Ze begint nu aan het avondvoer van de anderen te ruiken en gisteren avond heeft ze eraan gelikt, dus het begin lijkt er te zijn. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door