Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door KimmyJazzChingu
#851624
Voor wie mijn voorsteltopic nog niet heeft gelezen, zal ik even de situatie bij mij thuis uitleggen.

Momenteel heb ik 2 volwassen Ragdoll-katten in huis, een ruim 2,5 jaar oude Ragdoll-poes genaamd Kimmy en een bijna 2 jaar oude Ragdoll-kater genaamd Jazz. Beiden zijn castraten en staan op dieet, omdat ze te zwaar zijn (ze krijgen momenteel Royal Canin Sensitivity brokjes in afgemeten porties).

Daarnaast heb ik sinds vorige week zaterdag een 7 maanden oud Ragdoll-katertje in huis, ook hij is inmiddels al gecastreerd. Hij krijgt nog kittenbrok, van Hills en af en toe een beetje Almo Nature natvoer.

Ik wil mijn katten eigenlijk allemaal overschakelen op Carnibest, echter heb ik nog een aantal vragen daarover. Ik zal de vragen nummeren en als jullie ook genummerd antwoord willen geven, blijft het een beetje overzichtelijk voor mij  ;)

1) Kan 't kitten op deze leeftijd ook al volledig overschakelen op Carnibest of is 't beter dat ik 'm tot 1-jarige leeftijd deels Carnibest + deels kittenbrok geef?

2) Al m'n katten zijn dol op Carnibest, behalve Kimmy, zij trekt haar neus er voor op. Wat brokjes erbij helpt ook niet, ze laat het gewoon staan. Even in de magnetron helpt ook niet... wie heeft er nog tips? (ze heeft tot nu toe alleen natuurvoer + lammix geprobeerd)

3) De volwassen katten staan dus op dieet. Wie heeft er suggesties m.b.t. tot hoeveelheden? Ze moeten beiden bijna 2 kilo afvallen.

Dit was het even voor nu, hoor graag jullie adviezen  :)
Door Mieuw
#851657
Hoi, en welkom op barfplaats.

Wat mij betreft kan het jonge katertje ook wel CB krijgen hoor. Mijn kittens worden van jongs af aan (3/4 weken leeftijd) afgespeend met CB/Barf, en zijn dus niets anders gewend. Het heeft totaal geen schadelijke effecten op de ontwikkeling van de kat. En zóveel verstand heb ik er nou ook weer niet van, maar naar mijn mening zijn kittenbrokken eerder een commerciele uitvinding van de brokkenfabrikant, dan dat het daadwerkelijk nog nut heeft...
Er bestaat ook een kittenversie van de CB, maar de inhoud daarvan is exact hetzelfde als in de gewone rollen, het is alleen iets fijner gemalen. Maar goed, als ik zie dat bij mij kittens van 8 weken oud, een complete kwartel soldaat maken, vind ik zelfs dat ietwat overdreven ;D

Heb je ook al geprobeerd om er een scheutje kokend water over te gieten bij Kimmy haar portie? Of het te mengen met bijv. Almo? Ook kan het helpen in hele kleine stapjes op te bouwen, dus echt te beginnen met 1 theelepeltje per keer, en daarvan de hoeveelheid steeds opbouwen.

De juiste verhouding is 30/40 gram CB per kilo lichaamsgewicht per dag. Je moet hierbij wel uitgaan van het ideale/streef gewicht, ipv hun huidige gewicht.
Maar over het algemeen reguleert het zichzelf wel een beetje. Ik zet hier smorgens en savonds een groot bord met CB neer, en de katten mogen eten naar behoefte. Dit heeft geresulteerd in gewichtsverlies bij Taipei (wat nodig was) en juist gewichtstoename bij Frieda, wat ook echt nodig was. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring en niet elke kat zal het zelfde reageren natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#851733
Hallo,

het kan iid heel lang duren voor al je katten over zijn.
Volhouden is het advies, ofwel de kat houdt het vol of jij zal het vol moeten houden.
Ik heb het zo gedaan.
Al het voer (brokken) weggehaald. Op die manier konden ze helemaal niks tussen door eten.
Smorgens CB, een uur aanbieden, niet eten? Weghalen.
Smiddags weer CB een uur laten staan zodat ze de kans krijgen het te eten. Niet eten? Weghalen, savonds bijna het zelfde, CB aanbieden. Niet eten? Dan iets erdoor heen mengen dat ze héél lekker vinden. Tonijn vinden de meeste katten erg lekker. Ook schesier (kleine blikjes veel soorten smaken). Meng de verhouding zodat de kat hier toch wat van eet.
De 2e dag net als de eerste en zo elke dag herhalen. In het begin zalje savonds miss chien wat meer tonijn/blik geven dan CB erdoor. Deze verhouding kan je langzaam aan wijzigen naar meer CB dan tonijn.
Succes!
Door KimmyJazzChingu
#851989
Bedankt voor jullie adviezen :) Inmiddels heeft Kimmy zojuist een paar minihapjes genomen van de vleesmix i.c.m. Almo Nature (én een scheutje kokend water erover heen), hoewel 't niet van harte ging. De kleinste zit nu de rest op te eten ???

Wie kan mij vertellen hoe lang de CB houdbaar is in de koelkast nadat je het eenmaal opgeschept hebt?

Switchen van merk doe ik voorlopig nog niet, ben pas sinds 3 dagen met de CB bezig, dus eerst nog even dit volhouden.
Door Femke
#852023
KimmyJazzChingu schreef: Bedankt voor jullie adviezen :) Inmiddels heeft Kimmy zojuist een paar minihapjes genomen van de vleesmix i.c.m. Almo Nature (én een scheutje kokend water erover heen), hoewel 't niet van harte ging. De kleinste zit nu de rest op te eten ???

Wie kan mij vertellen hoe lang de CB houdbaar is in de koelkast nadat je het eenmaal opgeschept hebt?

Switchen van merk doe ik voorlopig nog niet, ben pas sinds 3 dagen met de CB bezig, dus eerst nog even dit volhouden.
CB blijft na ontdooien ongeveer 2 dagen goed in de koelkast. Het gaat wel wat sterker ruiken en dat vinden de meeste katten niet zo'n succes.
Door KimmyJazzChingu
#856848
Met ingang van vandaag ga ik mijn katten volledig overzetten op CB. Eerst kregen ze alleen 's avonds hun portie CB, sinds vandaag hebben ze voor 't eerst ook 's ochtends CB gekregen en dat heb ik geweten ook!

Voor de kleine Chingu ben ik uitgegaan van zijn huidige gewicht, bijna 3 kilo en dan 35 gram CB per kilo lichaamsgewicht. Zou dus inhouden 105 gram CB per dag, 's ochtends zo'n 52 gram en 's avonds ook 52 gram. Alleen meneer heeft de neiging om zichzelf te overeten, hij is dol op de CB en heeft nu al meer dan dat op en hij is niet te stoppen.

Bij Jazz ben ik uitgekomen op 245 gram CB per dag, dus zo'n 122 gram per keer. Hij eet wat ie moet eten, niet veel meer of minder, maar hij eet wel alsof ie de sneltrein moet halen en heeft vanochtend flink overgegeven. Vrijwel alle CB die ie had gegeten ligt nu dus in de prullenbak  :wavecry:

Kimmy eet nog steeds mondjesmaat, maar van haar weet ik inmiddels dat de honger het na een paar uur toch wint en dan eet ze vanzelf wel meer.

Is het overgeven van Jazz nou een probleem en zo ja hoe lang mag dit aanhouden? Hij eet daarna overigens wel weer gewoon door. En die kleine, moet ik daarbij uitkijken dat hij zichzelf niet gaat overeten?
Door Mieuw
#856992
Bij kittens tot 12 maanden geldt een richtlijn van 60 tot 80 gram per kilo lichaamsgewicht per pag, of naar behoefte. Dus dat die kleine zich 'over eet' is logisch. Ik zou hem lekker meer laten eten.

Het klinkt bij Jazz alsof ie het er allemaal véél te snel ingepropt heeft. De zelfde dosering vaker in kleinere porties aanbieden kan helpen. Zo krijgt z'n maag ook tijd om het tussendoor allemaal te verwerken.
En ik zou kimmy ook lekker haar gangetje laten gaan hoor. Geef ze rustig de tijd om te wennen  :)
Door KimmyJazzChingu
#859743
Het gaat steeds beter!  :thumbup: Jazz heeft gelukkig niet meer overgegeven en Kimmy begint eindelijk door te krijgen dat de brokjes toch echt niet meer terugkomen, dus die eet ook steeds meer. Kleine Chingu vindt alle smaken geweldig dus die blijft lekker door smikkelen.

Nu wil ik misschien af en toe iets lekkers erbij geven, zoals een eendennekje of kippenvleugeltje ofzo, alleen ik vraag me af of het wel verstandig is voor die 2 oudste katten van mij, die dus op dieet staan. Wil ze iets lekkers geven, zonder dat ze er dus te veel van aankomen. Iemand enige suggesties wat ik dan zou kunnen geven en in welke hoeveelheid?
Door Mevroi Kruim
#859785
Kippennek is prima om mee te beginnen. gewoon het gewicht aftrekken van hun normale hoeveelheid. Vleugel heeft duidelijk harder bot en niet iedere kat kan dat waarderen, dat is dus voor meer gevorderden.
Wil is vaak een enorme hit bij katten. Kwartel, heel of karkas, is prima te knagen voor elke kat, zelfs de tandeloze ouwetjes hier hebben er geen moeite mee. Verder duif, parelhoen, fazant, haas, konijn. Konijnenbotten kunnen stevig zijn dus evt knippen/meppen.
Eendebotten zijn behoorlijk stevig, zowel vleugels als nekken als poten. Is dus meer voor de fanatieke knagers, of je zou het kunnen hakken of malen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door