Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Willemijn
#851429
Het fabeltje wat ik altijd hoor is: als een hond eenmaal bloed heeft geroken/geproefd wil hij altijd bloed proeven. Dus geef een hond vers vlees en hij zal, volgens de fabel, agressief worden om maar bloed te proeven.

Deze week vroeg ik aan een kennis waar hij zijn schapen-, en geitenvlees koopt (ik ben beginnende barfer) en toen riep een ander dat ik nooit lamsvlees mocht voeren want als ze dat eenmaal hadden gehad zouden ze altijd schapen aanvallen. :)

Er zijn ook mensen die denken dat mensen agressief worden van vleeseten. Nou ja, misschien val alle toegevoegde hormonenwel, wie weet. ;D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#851432
Ik weet niet exact waar het vandaan komt maar ik denk een stukje overlevering. Immers, de wolf zou ook een bloeddorstig wezen zijn en alles en iedereen in zijn omgeving opeten (Roodkapje, De wolf en de zeven geitjes). Het eten van rood, rauw vlees is natuurlijk voorbehouden aan carnivoren en omdat die weer synoniem staan voor (rauw)vleeseters (bovendien zijn de meeste carnivoren jagers en geen aaseters). Misschien dat dat het is?
Maar.... het is zeker ook cultuurgebonden. Zo is het eten van rauw vlees in een aantal culturen ook voor mensen normaal (kijk naar Japan) maar vinden sommigen het dan wel weer vreemd dat wij rauwe haring eten (zoals diezelfde Japanners) ??? Ach, de mens zit vreemd in elkaar....
Door Laura2004
#851436
Het is natuurlijk een fabeltje van niks, want dat zou betekenen dat als ik een leeuw brinta geef dat hij dan niet meer agressief is.

Ik heb een hond met een 'agressieprobleempje' en er zijn weleens mensen geweest die wisten dat ik rauw vlees gaf, die dat als bevestiging zagen van dit agressiefabeltje, erg jammer.....
Door Willemijn
#851450
Wat ik wel opvallend vind is dat het een diepgewortelde fabel is. Ik ken zat mensen met een behoorlijke ontwikkeling, opvoeding en opleiding die toch dit soort dingen verkondigen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#851454
Willemijn schreef: Wat ik wel opvallend vind is dat het een diepgewortelde fabel is. Ik ken zat mensen met een behoorlijke ontwikkeling, opvoeding en opleiding die toch dit soort dingen verkondigen.
Maar dat is geen vrijbrief. Ik heb namelijk ook een behoorlijke ontwikkeling, opvoeding en opleiding genoten en zou vijf jaar geleden hetzelfde geroepen kunnen hebben. ;)
Door Willemijn
#851460
Nee, een vrijbrief is het natuurlijk niet maar wel iets dat mij opvalt. Normaal intelligente mensen halen over het algemeen hun schouders op bij dit soort onzin maar bij deze fabel niet. Sterker nog: ze vertellen het vol overtuiging als de waarheid en kijken mij medelijdend aan als ik in de lach schiet. ???
Door dorinekok
#851468
ik heb hier al eens eerder verhaald van het feit dat men vroeger dacht dat mensen er ook aggressiever van zouden worden. Dus dat vlees-eters aggressiever zouden zijn dan vegetariers.
Dat heeft meer te maken met het idee dat vegetariers diervriendelijker zijn over het algemeen maar dat dat niks zegt over de diervriendelijkheid van vleeseters.
Dat roodkapjeverhaal spreekt mij ookwel aan. Hoewel... was de wolf nu uit op roodkapje (lekker mals en jong) of op grootmoeder (oud en taai)?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#851471
dorinekok schreef: ik heb hier al eens eerder verhaald van het feit dat men vroeger dacht dat mensen er ook aggressiever van zouden worden. Dus dat vlees-eters aggressiever zouden zijn dan vegetariers.
Dat heeft meer te maken met het idee dat vegetariers diervriendelijker zijn over het algemeen maar dat dat niks zegt over de diervriendelijkheid van vleeseters.
Dat roodkapjeverhaal spreekt mij ookwel aan. Hoewel... was de wolf nu uit op roodkapje (lekker mals en jong) of op grootmoeder (oud en taai)?
Jij moet je klassiekers nogeens lezen :P
De wolf was uit op Roodkapje maar om haar te kunnen krijgen, vrat hij eerst grootmoeder op en verkleedde zich vervolgens als haar en ging in haar bed liggen. Roodkapje (jong en onschuldig) had niet in de gaten dat het niet om grootmoeder ging maar om de wolf en zo kon de wolf Roodkapje opeten. De moraal van dit verhaal: wolven zijn menseneters en slim ;D
Door dorinekok
#851478
Rovanna schreef: Jij moet je klassiekers nogeens lezen :P
De wolf was uit op Roodkapje maar om haar te kunnen krijgen, vrat hij eerst grootmoeder op en verkleedde zich vervolgens als haar en ging in haar bed liggen. Roodkapje (jong en onschuldig) had niet in de gaten dat het niet om grootmoeder ging maar om de wolf en zo kon de wolf Roodkapje opeten. De moraal van dit verhaal: wolven zijn menseneters en slim ;D
oke, touché!
En ik er altijd maar prat op gaan dat ik mijn sprookjes zo goed ken. Wel jammer trouwens dat hij zich eerst vol vrat aan zo'n ouwe taaie. Met een volle buik is Roodkapje lang niet zo lekker.

Die heks/oude vrouw van Hans en Grietje wilde Hans ook op eten. Kan je dan dus zeggen: oude vrouwtjes zijn ook menseneters?

De dieren in het bos van Sneeuwwitje hadden er weer heel andere gedachten over. Zo'n lekker blank meisje moet niet te versmaden zijn geweest. Toch brachten ze haar veilig naar de 7 dwergen... Dat waren vast vegetariers. Maar die dwergen vonden haar om op te vreten...
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#851510
dorinekok schreef: oke, touché!
En ik er altijd maar prat op gaan dat ik mijn sprookjes zo goed ken. Wel jammer trouwens dat hij zich eerst vol vrat aan zo'n ouwe taaie. Met een volle buik is Roodkapje lang niet zo lekker.
Ja en ik snap ook niet waarom hij Roodkapje niet gewoon direct op heeft gegeten toen hij haar in het bos tegenkwam. Was een stuk makkelijker geweest. Dus eigenlijk zijn ze niet echt heel erg slim bij nader inzien ;D
Door Boefke
#851522
Willemijn schreef:Normaal intelligente mensen halen over het algemeen hun schouders op bij dit soort onzin
Hmmm.... ik beschouw mezelf toch wel als redelijk normaal en niet al de dom, in de zin van minder begaafd zullen we maar zeggen, maar ik trap net zo makkelijk in 'dit soort onzin' als ieder ander. Ik voerde ook eerst brokken en toen de wereld nog plat was was ik waarschijnlijk niet zelf op het idee gekomen dat dat een fabeltje was ;)
Door Boefke
#851524
Ik had eigenlijk gehoopt op een onderbouwing in de richting van dat rauw vlees een bepaalde invloed zou hebben op de stofwisseling.
Door Lizzy
#851535
Bedoel je dit soort info:

Een dier dat in doodsgevaar ofte doodsangst verkeert produceert - net zoals de mens - een grote hoeveelheid adrenaline. In de professionele gevechtswereld heet men vlees eten dan ook "een stuk agressie eten". Wij vergeten niet dat bijvoorbeeld tourwinnaar Riis tijdens de tour die hij won konstant het equivalent van zo'n 70 à 80 biefstukken in zijn lijf had. Het menselijk verteringssysteem is trouwens in principe niet ingesteld op het verwerken van vlees. Melk en eieren worden door het dier vrijwillig afgestaan en bevatten aldus geen adrenaline.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door