Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henny V.
#851408
Hoi Allemaal.
Ik heb 3 cavaliertjes van 9jaar, 5 jaar en 5 maanden.
Ze staan al een hele poos op smuldier.
Het lijkt me leuk voor ze om af en toe iets anders te geven, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.
Rakker van 9 jaar houd niet van kluiven, dit waarschijnlijk ook omdat zijn gebit niet helemaal is wat het zou moeten zijn.
Maar zo af en toe krijg ik hem toch aan het kluiven.
Tommy is wel gek op kluiven maar gaat het eerst een paar uur liggen bewaken.
Diesel (5 mnd.) kluift en eet alles.
Nu ben ik begonnen om kippennekken te geven naast de smuldier.
Dat lusten ze verschrikkelijk graag.
Zo graag dat het 2 keer knauwen is en doorgeslikt.
Vasthouden lukt net niet erg ( vingers kwijt).
Ze hebben er geen last van als ze ze opgegeten hebben.
Maar overal op barfplaats lees ik dat ze ook botten moeten kauwen voor het gebit.
Hebben jullie ideeen wat ik zoal nog meer kan proberen om ze aan het kluiven te krijgen?

Ze eten nu met z'n drieen 500 gr. smuldier op een dag.
Diesel krijgt 3 keer op een dag en rakker en tommy 2 keer op een dag eten.
Rakker is 11 kilo, Tommy is 11 kilo maar wil ik +/- 2kilo af hebben( is al bezig met afvallen), Diesel is 5 kilo.

Mijn bedoeling is om een paar dagen smuldier te geven en een paar dagen iets van barf.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Ik heb al mee hier gelezen maar van de percentage's snap ik niet zoveel.
Dus eigenlijk wil ik beginnen zonder dat ik echt op de percentage's hoef te letten.

Het staat er misschien een beetje doorelkaar maar ik vind het lastig om het op papier te zetten ;)
Als jullie nog iets willen weten wat ik niet opgeschreven heb, vraag maar raak.
Door nelb
#851438
Hoi Raktom, leuk dat je hier aan het rondkijken bent.

Bij mij krijgen ze 1x per dag kvv, de complete versie. Dan hoef ik ook niet zo precies naar de % te kijken. Wel probeer ik me er aan te houden.  Omdat er in de kvv meer orgaan schijnt te zitten dan de honden strikt genomen nodig hebben, wordt geadviseerd om het aadeel vleesbot wat te verhogen.

Ennuhh, bij mij zijn het geen het echte kluivers. Af en toe kraken ze wel de botjes, maar meestal is het hap slik weg!
Voor de tanden is het feit dat je geen brokken meer geeft al veel beter. Alleen daardoor zal waarschijnlijk tandplak en tandsteen al verminderen.

Als je ze echt wil laten kluiven kun je ze lams- of geitenribben geven. Dan zijn ze wel even zoet.

Groet,
Nel
Door dana
#851448
Mijn cavalier Zoë is wel een echte kluiver .
Ze eet echt alles zonder problemen en kauwt netjes.
Ik voer kvv ( verschillende merken ) afgewisseld met barf.
Meestal 2 dagen complete kvv en dan 1 dag barf .
Op de barfdagen geef ik zoveel mogelijk dingen die niet in de kvv zitten.
Konijn ( ook koppen ) , lamsrib,kwartel,spiervlees,haasboutjes,eendenekken , parelhoenkarkas,geitenrib etc.
Vis is hier helaas niet favoriet dus doe ik af en toe koolvis met sardientjes uit blik.
Bij mijn shih tzu Dana hou ik het vast want die vertrouw ik niet,zij is een schrokker en slikt alles het liefst heel door dus die help ik  ;).
Door Nynke
#851631
Als er dan toch alleen maar mensen met cavaliers reageren doe ik het  ook maar ::) ::) ::)

Hoi Raktom,

Leuk dat je ook met barfen bezig bent !!

Mijn honden eten voornamelijk Carnibest en daarnaast inderdaad kippennekken,  kipvleugels, kipdrumsticks, lamsribben en geitenribben. Ik heb laatst voor het eerst pens gegeven, gossiedikkie, dat vonden ze lekker !!!!  :o :o
Heel soms krijgen ze alledrie een hele kippepoot, daar zijn ze dan echt wel een tijdje zoet mee.
Ze hebben ook wel eens een parelhoenkarkas op, dat was ook feest !!
Heel af en toe krijgen ze vis, maar daar zijn ze niet zo dol op, het zijn best wel mutsen :P :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door