Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#850351
otje is een kruising.
haar moeder is een gewone htk, en vaders is wss een turkse kat (grote witte langhaar).
otje heeft duidelijk wat kermerken van een turkse kat weg; haar vacht is anders dan die van sientje, en ze heeft een apart gezichtje (en een rode kopvlek; typerend voor turkse katten).

otje heeft geen duidelijke ondervacht, maar wel wat langer haar. omdat het zo aangesloten is, is het op fotos niet echt duidelijk.
otje eet nu sinds een week alleen nog maar cb (en soms wat kattenmelk of wat stukjes orgaan en spiervlees), daarvoor brokjes en met tegenzin een beetje blikvoer.
ze is volgende week 6 maanden.

otje is niet overmatig aant verharen, maar ik vind nog steeds dat haar vacht niet in opperbeste conditie is. het is niet droog of schilferig, maar niet zo vol als volgens mij zou moeten. ook glanst ze minder dan sien.
op haar rug, broek en staart heeft ze lang haar, en als ze zit lijkt het alsof ze een kraagje begint te krijgen. ook heeft ze hele lange snorharen, ook die boven haar ogen.
ik denk wel dat ze gewoon kortharig is, want op haar hoofd heeft ze net zulk lang haar als sien (kort dus).

wat kan ik doen om otje haar vacht in betere conditie krijgen?
borstelen en kammen heeft ze een hekel aan.
ik wil met de tijd ook dat otje gaat barfen, maar ik ben  nu al blij dat ze uberhaupt cb eet.
is er iets wat ikkan doen om te zorgen dat ze een normale vacht heeft, en niet net als nu half kort en voor de andere helft halflangharig?
Door Femke
#850433
kan het niet zo zijn dat haar vacht nog niet helemaal ontwikkeld is? Ze is natuurlijk nog niet zo heel oud.....

voor de vacht geef ik vaak visolie capsules waar ook borage-olie in zit, eventueel gecombineerd met Chlorella.
Door Mevroi Kruim
#850464
Wat Femke zegt  ;)
En als ze sinds kort vers eet duurt het toch echt nog wel een tijd voordat de vacht gewisseld is en de nieuwe 'barfvacht' ter plekke. Dikke mik dat na het verharen haar vacht veel beter is.
Door Loeka
#850681
Bij (half)langharigen duurt het langer voordat de vacht ontwikkelt is. En volgens mij is het bij de Turkjes nog zo dat ze in de winter een volle vacht hebben en 's zomers een veel kortere vacht.

Als die halflangharige ukken nog klein zijn kan de vacht er "vreemd" uit zien. Neem nu die 2 van mij. De korthaar begint al ticking te ontwikkelen en heeft een glanzend vachtje. De halflanghaar heeft een doffere vacht en de ticking is nog nergens te bekennen. Kijk maar eens op mijn site. Kun je het halflangharige ukkie vergelijken met de vacht van een volwassen "exemplaar"  ;)
Door YaYa
#850690
Het duurt sowieso lang voordat een halflangharig vachtje goed ontwikkeld is. En de meeste halflangharen hebben in de zomer een kortere vacht en in de winter een langere.
Mijn beide turkse vannetjes zijn pas enorm verhaard en hebben nu een enorm dikke en langere vacht gekregen. Ze hebben op de kop trouwens wel gewoon korte haren hoor.
Otje is nog jong en met 6 maanden heeft ze haar volwassen vachtje nog niet. Dat kan nog aan alle kanten pieken.
Eventueel zou je misschien nog wat zalmolie kunnen geven.
Door Mieuw
#850692
Idem als bovenstaande  ;)
Wacht maar ff tot na de winter. Dan is ze wat ouder en heeft ze ook de eerste echte wisseling meegemaakt.
De visolie capsules van de Hema zijn zeer geschikt om te geven (een halfje leegknijpen over haar eten). Sien mag daar trouwens ook wel wat van hebben hoor. Kan geen kwaad  :)
Door YaYa
#850784
Kun je die capsules ook eventueel zo aan je kat geven, dus met omhulsel en al ipv over het eten leegknijpen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#850795
ik dacht dat capsules altijd van een gelatine achtig iets waren gemaakt, dus dan zou je ze ook zo kunnen geven.
ik denk dat ik volgende week eens richting hema fiets, en wellicht een potje visolie dingesen meeneem voor ot. aangezien ze ook geen vis eet, heeft ze er dubbel plezier van dan.

er zit vlak bij mij wel een soort kruidenwinkel, lijkt op de tuinen enzo, maar tis geen keten.
ik neem aan dat ze daar ook visolie capsules hebben.
nu heb je visoliecapsules en visoliecapsules.
welke kan ik het beste meenemen? welke dingen mogen er absoluut wel/niet inzitten?
en welke met welke dosering zijn het beste voor ot?
Door Mevroi Kruim
#850939
Visolie en evt. borage-olie, dat is ook heel goed voor de vacht. Die van de Hema vind ik zelf prima, ik slik ze ook als ik langere tijd geen vis eet.
Visolie-capsules zijn GROOT, mijn katten eten ze echt niet zo op. Ik knip ze lek en knijp ze uit over het eten. Dat gaat trouwens het beste als ik de pot open laat staan zodat de capsules lekker zacht worden  ;D
Door Femke
#851180
Kruimel schreef: Visolie en evt. borage-olie, dat is ook heel goed voor de vacht. Die van de Hema vind ik zelf prima, ik slik ze ook als ik langere tijd geen vis eet.
Visolie-capsules zijn GROOT, mijn katten eten ze echt niet zo op. Ik knip ze lek en knijp ze uit over het eten. Dat gaat trouwens het beste als ik de pot open laat staan zodat de capsules lekker zacht worden  ;D

oh dat is een goeie tip zeg!! Ik walg van vis, en vind het dan ook ronduit smerig als ik 's avonds in bed lig en mijn vingers ruiken naar de visolie.
Werkelijk niks helpt tegen die gore lucht (ja, latex handschoentjes, dan meuren je handen naar latex  :-X)
Door Mevroi Kruim
#851196
Ja, die vislucht is behoorlijk  :P
Heb je het wel eens met roestvrij staal geprobeerd? Ik 'was' m'n handen altijd met de kraan  ;D ;D klinkt vreemd maar werkt wel tegen gore luchtjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#851207
lang leve de biotex!

na een sopje biotex je handen wel rijkelijk invetten met crème ofzo, maar geen stink meer
Door Femke
#851373
Kruimel schreef: Ja, die vislucht is behoorlijk  :P
Heb je het wel eens met roestvrij staal geprobeerd? Ik 'was' m'n handen altijd met de kraan  ;D ;D klinkt vreemd maar werkt wel tegen gore luchtjes.
oh ik heb wel zo'n rvs 'zeepje' tegen uienlucht, misschien helpt dat ook wel.
Gister had ik de pot visoliecapsules open laten staan: Paul heeft hem weer dicht gedraaid  ;D ;D
Door Mieuw
#851589
Femke schreef: oh ik heb wel zo'n rvs 'zeepje' tegen uienlucht, misschien helpt dat ook wel.
Gister had ik de pot visoliecapsules open laten staan: Paul heeft hem weer dicht gedraaid  ;D ;D
Doet een keer een man ergens een dopje op/laadje dicht/iets afsluiten, is het wéér niet goed  :D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door