Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door reneemettrie
#850163
Als één van mijn huskies een takje meidoorn dat ik in een vaas had gezet te pakken krijg begint ze van de bessen te smullen  :P. Ik zie dat meidoorn al eens in pillen en zo verwerkt wordt, maar ik heb geen idee welke voedingsstoffen/vitaminen er eigenlijk in de bessen zitten?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#850192
Met dank aan Anne Tannes kruidenmand :)

Vrucht:
flavonoïden, waaronder vitexine, vitexine-4-rhamnoside, quercetine en quercetine-3-galactoside
triterpeenzuren
fruitzuren
vette olie
vruchtsuikers
carotinoïden
anthocyaan-kleurstoffen
tannines
vitamine B en C
Eigenschappen
De werking van meidoorn is vooral terug te voeren op de aanwezige flavonoÏden. Deze verbeteren de doorbloeding van de coronairen (kransslagaders van het hart) en maken de capillairen (haarvatjes) minder kwetsbaar.

Gebruik
Meidoorn wordt wel de "valeriaan van het hart" genoemd. Inderdaad heeft de plant een duidelijke cardiotonische werking: ze werkt actief in op de hartzenuwen, en doet het hart daardoor krachtiger doch rustiger kloppen.
Bovendien is er een positief effect op de coronairen en op de hartspiercellen.

Bereidingen op basis van meidoorn worden gebruikt bij "ouderdomskwalen" van het hart, als de hartfuncties verminderen en problemen optreden ter hoogte van de kransslagaders.
Maar ook bij niet-leeftijdsafhankelijk hartklachten wordt meidoorn gebruikt, zoals bij bepaalde ritmestoornissen, hartzwakte na infectieziekten of overbelastingsklachten.
In de nabehandeling van een hartinfarct wordt ook van meidoorn gebruik gemaakt.

Behalve bij 'objectieve' hartklachten is meidoorn ook effectief bij subjectieve stoornissen als prikkelbaarheid en angst, alsook bij menopauzeklachten en klachten van neurovegetatieve instabiliteit (met angst, duizeligheid en oorsuizen).

Soms wordt meidoorn aanbevolen bij hoge bloeddruk, maar soms kan meidoorn de bloeddruk juist verhogen. Een zorgvuldige controle is dus aangewezen.

Meidoorn wordt bovendien toegepast bij claudicatio intermittens (hevige pijn in de kuitspieren die optreden na het wandelen van een afstand van hoogstens enkele honderden meters) en bij het Raynaudfenomeen (een abnormale spastische reactie van bloedvaten van vingers en tenen op bv koude). Ook de Ayurvedische en de Chinese kruidengeneeskunde maakt bij deze problemen gebruik van meidoorn.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#850199
De Chinezen gebruiken de meidoornbes om de vertering te bevorderen. Volgens mij van vetten.
Door reneemettrie
#850205
Hitam schreef: De Chinezen gebruiken de meidoornbes om de vertering te bevorderen. Volgens mij van vetten.
Ik heb de indruk dat er weinig bekend is van al dan niet wilde bessen als onderdeel van honden (of wolven) voeding en dat vind ik jammer. Mijn honden eten onrijpe rozebottels, rijpe wijnbessen (soort bramen), valse aarbeien (Duchesnea), onrijpe tomaten,... in mijn tuin.
Als ze de kans krijgen stelen ze komkommers, bloemkolen, wortelen, tamme kastanjes, appels,...
Meestal merk ik dat zelfs niet direct, ze smikkelen het volledig op. Is voor mij wel een reden om niet veel moeite te doen groentes te koken.
Door Nicky
#850210
Hmm iemand Meidoorn nodig?  :D Want hier ligt de hele stoep, mn gang, de trap en huis onder de plakbessen! (ik woon naast de Meidoornlaan :) )

Jaia eet ook rozebottel en bramen en laatst in het bos stond ze beukenootjes te eten...De Meidoorn laat ze lekker liggen...
Door dorinekok
#850283
oh leuk dat je dat schreef want mijn honden zijn ook druk op zoek naar meidoornbesjes. Heerlijk vinden ze het. Had ook al opgezocht waar dat dan goed  voor zou zijn, dus ik laat ze lekker. Ik vind het geweldig als ze helemaal uit zichzelf kunnen uitzoeken waar ze behoefte aan hebben.
Door Hanny
#850680
Leuk, als je denkt, dat ze zelf uit zoeken, wat ze nodig hebben.
Wat moet ik dan denken van een pup, die meent dat ze vingerhoedskruid (digitalis) wel lekker kan eten.
Hartpatiënt??????  Of het leven moe???

Hanny
Door dorinekok
#855634
ja dat is lastiger. Ik zal wat minder hard juichen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door