Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door IvySandra
#846342
calcium oxalaat stenen?

Bij mijn htk Nikky zijn erg kleine ( < 1mm) blaassteentjes aangetroffen. :'(
Dit blijken calciumoxalaat steentjes te zijn.
Nu had ik al van alles gelezen over eurologist en struviet steentjes
met goede resultaten maar nog niets tot zeer weinig over eurologist en calcium oxalaat.
Ik was zelfs al begonnen met vitamine C maar daar ben ik maar snel meegestopt...
omdat de urine bij calcium oxalaat steentjes natuurlijk niet te zuur moet worden.
En hij krijgt solidago en blaascomposicum van mijn homeopatisch DA.
Zijn PH was 4 weken geleden 7 daarna 7,2 en de laatste keer 7,5.
Weet iemand of eurologist ook werkt? Ik geef het hem al wel een paar dagen omdat de
DA eerst dacht dat het struviet steentjes waren. Ik heb wel de indruk dat hij minder naar de
bak gaat en dat hij zich wat beter voelt. :)
Hij heeft ook de hoogste potentie arnica gehad om trauma's uit het verleden
te verwerken en hij is veel blijer! :)
Verder laat ik hem erg veel vocht drinken in de hoop dat die ienemienie steentjes
er via de natuurlijk weg uit gaan. Anders moet hij geopereerd worden. :(
Zijn er mensen met ervaringen met eurologist etc?

Groetjes Sandra
Door celma
#846565
Hallo Sandra
Wij hebben ook wat afgetobt met blaasgruisproblemen.
Uiteindelijk bleek het beste resultaat: "gewoon" voeren en een theelepel (ca. 2,5 ml) appelciderazijn er door heen totdat de pH tussen 6 en 6.5 bleef. Onze "jongen" woog echter 70 kg zodat je wellicht met iets minder terecht kan.
We waren ook gelijk van dat dure CD Hill voer af, zeer tot (financieel)verdriet van onze da.
Celma
Door Lizzy
#846698
IvySandra schreef: calcium oxalaat stenen?

Bij mijn htk Nikky zijn erg kleine ( < 1mm) blaassteentjes aangetroffen. :'(
Dit blijken calciumoxalaat steentjes te zijn.
Nu had ik al van alles gelezen over eurologist en struviet steentjes
met goede resultaten maar nog niets tot zeer weinig over eurologist en calcium oxalaat.
Ik was zelfs al begonnen met vitamine C maar daar ben ik maar snel meegestopt...
omdat de urine bij calcium oxalaat steentjes natuurlijk niet te zuur moet worden.
En hij krijgt solidago en blaascomposicum van mijn homeopatisch DA.
Zijn PH was 4 weken geleden 7 daarna 7,2 en de laatste keer 7,5.
Weet iemand of eurologist ook werkt? Ik geef het hem al wel een paar dagen omdat de
DA eerst dacht dat het struviet steentjes waren. Ik heb wel de indruk dat hij minder naar de
bak gaat en dat hij zich wat beter voelt. :)
Hij heeft ook de hoogste potentie arnica gehad om trauma's uit het verleden
te verwerken en hij is veel blijer! :)
Verder laat ik hem erg veel vocht drinken in de hoop dat die ienemienie steentjes
er via de natuurlijk weg uit gaan. Anders moet hij geopereerd worden. :(
Zijn er mensen met ervaringen met eurologist etc?

Groetjes Sandra
Hoi Sandra, ik weet niet of eurologist helpt. Mag ik vragen wat Nikky eet? Ik heb nog een link voor je, over de voeding die je het beste kunt voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg652418
Door nelb
#846780
Bij mijn toen jonge hond geen enkel resultaat gehad met de eurologist voor struviet. Ook flink wat appelazijn hielp niet.
De da bleef aandringen op dieetvoer, niet gedaan.
Op aanraden van de da assistent ben ik urical gaan geven. Dat hielp eindelijk dan toch. Volgens de assistent wordt dit niet (vaak) voorgeschreven omdat het maar in 50% van de gevallenw erkt. In dit geval dus gelukkig wel
Maar dat was voor struviet, niet voor oxalaat.

Nel
Door Lizzy
#846899
Nou, bij mijn weten heeft Olga gelijk en vormt calcium oxalaat zich niet in een basisch/alkalische urine. En een pH waarde van 7,5 is alkalisch. Dus ik zou daar graag meer details over weten!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#847140
Eehh, meer details heb ik niet. Ik heb altijd geleerd dat calciumoxalaat zich in beide kan vormen.
Ik zie het eigenlijk alleen maar bij katten die op brokjes staan tegen struviet. Verder ben ik het nog niet tegengekomen.

Je kunt dus ook zowel struviet als calciumoxalaat tegelijkertijd tegenkomen in urine.
Misschien dat de meer recent opgeleide dierenartsen of studenten er meer van weten?
Door IvySandra
#847241
Lizzy schreef: Nou, bij mijn weten heeft Olga gelijk en vormt calcium oxalaat zich niet in een basisch/alkalische urine. En een pH waarde van 7,5 is alkalisch. Dus ik zou daar graag meer details over weten!
Ja inderdaad dat heb ik ook altijd gedacht. Snap het ook niet! :(
Door IvySandra
#847244
Lizzy schreef: Hoi Sandra, ik weet niet of eurologist helpt. Mag ik vragen wat Nikky eet? Ik heb nog een link voor je, over de voeding die je het beste kunt voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg652418
Nikky eet maine coon brokken van royal canin. Aangezien ik meerdere coons heb. En het is ook altijd goed gegaan tot......
Ik ben een tijdje geleden gaan mengen met brokjes van proplan en carocat. Ik denk dat de oorzaak van het ontstaan van de steentjes oa ligt aan het feit dat het calcium, magnesium en fosfor hoger is bij de proplan en carocat dan bij de brokjes van Royal Canin. :(Verder heb ik een tijdje geleden een nestje kittens gehad en Nikky heeft flink meegesnoept van de kittenbrokjes van RC.....dus ook extra eiwit..... :-[
Ik weet dat Nikky nu aan een nierdieet zou moeten zodat hij oa minder eiwitten binnenkrijgt wat voor oxalaat patienten belangrijk is.....maar dat is voor mij geen doen met 10 katten. ::)
Carnibest lust hij niet ??? en al het aanverwante rauwe vlees. Helaas geen van mijn katten, behalve Gioia.
En aangezien ik binnenkort nog een nestje maine coon kittens verwacht is het voor mij nu dus wel zaak om iets te bedenken dat Nikky geen kitten brokjes meer kan eten.
Heb al wel wat ideetjes.
Heb inmiddels al wel ontdekt dat de calcium/magnesium en fosfor verhouding in Hill's lam adult mooi laag is. En dit voer mogen alle katten eten in tegenstelling tot het dieetvoer
Door Erna
#847330
Zoals jullie weten heb ik een reu die uraat vormt en zolang als ie bij ons is hebben we geen enkele keer een ph onder de 6.5 gemeten. Nu meten we ook niet meer regelmatig maar zo nu en dan steken we toch even een stripje in zijn urine. Altijd scoort hij goed, zo tussen de 6,5 en 7,5. Dat laatste is wat aan de hoge kant maar liever hoog dan te laag.

En toch vormt hij uraat. Ook in de periodes waarin ik vermoed dat hij uraat aan het aanmaken is meet ik niet lager. Tegenwoordig kan ik aan hem zien en ruiken wanneer hij uraat vormt. Blijkbaar heeft hij hele korte periodes waarin zijn ph te laag is en hij dus uraat vormt. Al snel gaat hij dan weer over naar een hogere ph en stopt de productie weer, het kwaad is dan al geschied helaas.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#848805
"Ik ga eens even wat recente literatuur opzoeken, want dit staat er in het dictaat wat ik vor m´n neus heb:
calciumoxalaatstenen, de etiologie is onbekend. Het serum calcium zou een predisponerende rol spelen, exogene oxalaten (bv spinazie) spelen geen rol.
Beinvloeden van de urine pH  blijkt weinig zinvol (edit: volgens mij is het struvietdieet zelfs ook voor oxalaat, maar dat zoek ik nog even op). Bovendien kan een natriumarm dieet (vermindering calciumexcretie) en de toevoeging van kaliumcitraat (cheleren calcium in urine) effect hebben. "

Dit komt uit dat topic.
Ik heb ook urine gezien met zowel struviet als oxalaat. Dus de pH is voor oxalaat niet zeer belangrijk.
Gebruikersavatar
Door koekje
#848896
dus een mogelijke oplossing zou kunnen zijn door natriumarm te voeren (volgens mij zitten in alle brokken zout, dus brokken de deur uit?) en eiwitrijk?
KLIK

nog een ander vraagje.
is het niet dat bij brokken de calciumbron vaak toegevoegd is, en daardoor niet optimaal wordt opgenomen, en dus met urine wordt uitgevoerd? -> vormt deeltjes in de blaas: oxalaat?
oplossing: natuurlijke calciumbron als in vleesbotjes?

of denk ik nu allemaal veel te simpel?
Door Lizzy
#848910
koekje schreef: dus een mogelijke oplossing zou kunnen zijn door natriumarm te voeren (volgens mij zitten in alle brokken zout, dus brokken de deur uit?) en eiwitrijk?
KLIK

nog een ander vraagje.
is het niet dat bij brokken de calciumbron vaak toegevoegd is, en daardoor niet optimaal wordt opgenomen, en dus met urine wordt uitgevoerd? -> vormt deeltjes in de blaas: oxalaat?
oplossing: natuurlijke calciumbron als in vleesbotjes?

of denk ik nu allemaal veel te simpel
?
Nee. Ik denk dat jij het precies bij het juiste eind hebt.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door