Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#848490
Ik ken iemand die de hond BARF is gaan voeren wegens huidproblemen. De huid knapte goed op, maar de hond (groot ras en nog in de groei) ging mank lopen. De DA (die overigens wel achter het besluit stond om te gaan BARFen voor de huid) zei dat dit door het voeren van BARF kwam, omdat je dan niet weet hoeveel calcium de hond binnenkrijgt. Dit zou dan nog wel eens teveel kunnen zijn, omdat de hond in de groei is. Hier zijn toch genoeg mensen die hun opgroeiende hond BARF voeren? Wat is hier dan van waar? Wat moet er dan anders bij een opgroeiende hond dan bij een uitgegroeide hond?
Door Lizzy
#848498
Stef@nie schreef: Hier zijn toch genoeg mensen die hun opgroeiende hond BARF voeren?
Ja, zat!
Wat is hier dan van waar?
Niks
Wat moet er dan anders bij een opgroeiende hond dan bij een uitgegroeide hond?
Nergens.

Lekker makkelijk, toch?

Kijk, het grote voordeel van vleesbotten is dat de pup een teveel aan calcium uit kan scheiden. Dat kan niet gezegd worden van onnatuurlijke calciumpreparaten. Ik weet niet hoeveel vleesbot ze in totaal geeft (in bijv. 1 week). Maar als ze nu 60% vleesbot geeft, laat ze dan terug gaan naar 50% want dat is echt sowieso meer dan genoeg. En als ze 50% geeft, laat ze dan tijdelijk terug gaan naar 40%. En wat meer groente geven. En laat ze vooral vleesbotten van kleinere dieren geven zoals kip, eend, parelhoen, konijn. En even geen bot van kalf enzo.

Tenminste... Dit is als de hond mank loopt omdat hij groeipijnen heeft (want dat is dus waar de DA aan refereert). Maar, dierenartsen roepen wel verdomde gauw bij manklopende jonge honden "groeipijn". En als je dan barft, dan weten ze zich helemaal geen raad. Maar vaak komt mank-lopen van jonge honden van andere dingen. Dus laten ze dat eerst eens goed uitzoeken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 29 okt 2007, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Stef@nie
#848501
Zo'n vermoeden had ik al. Ik had het hier ook nog nooit gelezen (dat een opgroeiende hond op een andere manier moet barfen). Het kan dus wel verstandig zijn om bij groeipijnen even wat minder bot te geven? Het precieze percentage bot dat ze voerden weet ik niet. Met BARF waren ze ook nog niet zo lang bezig. Ze voerden al een periode kvv (Duck) en hebben nog niet zo lang geleden de overstap gemaakt naar BARF. De hond kreeg dus ook alleen nog maar vleesbotten van kleine dieren. De DA bedoelde ook de kvv, toen hij zei dat je geen controle hebt over de hoeveelheid calcium. Maar als ik het nu goed begrijp, gaat het argument dus ook niet op voor kvv, want daar zit dan toch ook gewoon natuurlijke calcium in? Die DA's toch...
Door Ine
#848502
Stef@nie schreef: Ik ken iemand die de hond BARF is gaan voeren wegens huidproblemen. De huid knapte goed op, maar de hond (groot ras en nog in de groei) ging mank lopen. De DA (die overigens wel achter het besluit stond om te gaan BARFen voor de huid) zei dat dit door het voeren van BARF kwam, omdat je dan niet weet hoeveel calcium de hond binnenkrijgt. Dit zou dan nog wel eens teveel kunnen zijn, omdat de hond in de groei is. Hier zijn toch genoeg mensen die hun opgroeiende hond BARF voeren? Wat is hier dan van waar? Wat moet er dan anders bij een opgroeiende hond dan bij een uitgegroeide hond?
Als je met de goede verhoudingen barft, is dat helemaal prima. Ik zou eigenlijk willen weten, wat deze mevrouw voor menu had voor haar hond. Helaas zijn er nog genoeg mensen, die zeggen te barfen, maar gewoon wat aanrommelen met wat pens, hart en kvv wat ook niet de komplete versie is.
Ik kan dus niet zeggen, dat die da het fout heeft.
Door Stef@nie
#848503
Ine schreef: Als je met de goede verhoudingen barft, is dat helemaal prima. Ik zou eigenlijk willen weten, wat deze mevrouw voor menu had voor haar hond. Helaas zijn er nog genoeg mensen, die zeggen te barfen, maar gewoon wat aanrommelen met wat pens, hart en kvv wat ook niet de komplete versie is.
Ik kan dus niet zeggen, dat die da het fout heeft.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Zoals ik in m'n vorige berichtje ook zei weet ik niet precies wat de hond kreeg, maar de hond was nog niet zo lang bezig met BARF. Wel al met kvv (complete, dat weet ik wel) en dat gaf de DA ook al de schuld. Omdat de hond nog niet zo lang BARF kreeg, denk ik dat het nog niet veel 'schade' heeft aan kunnen richten (als ze dus maar wat aan zouden rommelen).
Door Ine
#848677
Stef@nie schreef: Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Zoals ik in m'n vorige berichtje ook zei weet ik niet precies wat de hond kreeg, maar de hond was nog niet zo lang bezig met BARF. Wel al met kvv (complete, dat weet ik wel) en dat gaf de DA ook al de schuld. Omdat de hond nog niet zo lang BARF kreeg, denk ik dat het nog niet veel 'schade' heeft aan kunnen richten (als ze dus maar wat aan zouden rommelen).
Met kompleet versvlees heb ik nooit problemen gehad tijdens of na de groei. Al mijn honden zitten gelukkig goed in elkaar!
Dan vraag ik me af, welk ras het is en bij wat voor fokker vandaan.
Daarmee wil ik niet zeggen, dat het de fokker z'n schuld is, maar als de hond uit de broodfok komt, heb je altijd meer kans op problemen, die rasgebonden zijn.
Door Stef@nie
#848746
Het is een Bull Mastiff. Ik weet niet welke fokker, maar ik denk niet dat ze hun hond bij een broodfokker vandaan hebben. Daar letten zij wel op.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#848785
Groeipïjnen op vleesbotten kan dus wel. Het komt niet zo vaak voor maar bij extreem grote honden met name zie je het nog wel eens. Wat dan helpt is veel minder bot geven en het gaat over.
Moeten het wel groeipijnen zijn natuurlijk.
Door Stef@nie
#848842
Ja inderdaad, dan moeten ze wel zeker weten dat het groeipijnen zijn. Er komen nog wel een paar vragen bij me op. Welk percentage bot moet je dan ongeveer gaan voeren? Of is dat een kwestie van proberen? Maar dat is misschien lastig, omdat het effect misschien niet zo snel te merken is. En het menu moet toch nog wel aardig in balans blijven. En zou het dan dus toch ook door kvv kunnen komen? Hoe pak je het dan aan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#848848
Stef@nie schreef: Ja inderdaad, dan moeten ze wel zeker weten dat het groeipijnen zijn. Er komen nog wel een paar vragen bij me op. Welk percentage bot moet je dan ongeveer gaan voeren? Of is dat een kwestie van proberen? Maar dat is misschien lastig, omdat het effect misschien niet zo snel te merken is. En het menu moet toch nog wel aardig in balans blijven. En zou het dan dus toch ook door kvv kunnen komen? Hoe pak je het dan aan?
Even ervan uitgaande dat het groeipijnen zijn dan kan het best dat er voor deze hond teveel calcium gegeven wordt. Deze honden hebben er natuurlijk ook wel de aanleg voor, dus dat speelt ook me. Laat ik het zo zeggen, op de brok had hij die groeipijnen dan ook zeker wel gekregen.
Maar wat iemand anders ook al zei, het is dan wel interessant om te weten wat ze exact voeren, want tussen barf voeren en barf voeren kan nogal een verschil zitten.

Hier zijn inmiddels 4 honden opgegroeid op barf en we hebben hier geen groeipijnen gehad.
Door Stef@nie
#848860
Ja, ik begrijp helemaal dat het belangrijk is om te weten wat ze precies voerden. Zoals ik al zei was dit eerst vooral kvv. Daarom vroeg ik me ook af of het dan ook door kvv kan komen. En wat je dan moet doen. De overstap naar BARF was nog niet zo lang geleden gemaakt. Wat ze precies aan BARF voerden, dat weet ik dus niet. Ik vraag dit eigenlijk ook alleen maar puur uit mijn eigen nieuwsgierigheid :-[ . Al is dit natuurlijk zeker interessant voor ze om te weten. Kan ik ze even doorverwijzen ;) .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door