Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fatima
#848033
Yes, volgende week eindelijk een derde vierpoter erbij :D
Wordt toch weer een amerikaanse bull. We hebben al een am. bull en een engelse. Beide zijn aan het overschakelen van carnibest naar barf. Gaat prima! Afgelopen week een nieuwe vriezer gehaald dus vullen maar....zeg ik als vegatarier  ::)

Wel nu een vraagje over mijn nieuwe pupsel en barf. Ben van plan om de eerste tijd alles door een gehaktmolen te vermorzelen, dus dat moet wel lukken. Nu is mijn vraag aan jullie welke suplementen goed zijn. Het is een groot ras wat heel snel groeit en aankomt.

Aan mijn beide reuen geeft ik nu glucobest (wil overstappen op Golddust), zeewier, zonnebloemolie, zalmolie, 3x verse knoflook en elke dag een rauw geblenderd groenteprutje. Welke toevoegingen mis ik voor de reuen en wat ik geeft is dat voldoende voor de pup van 7 weken. Graag jullie ervaren mening.

Gr, Fatima *bah morgen weer maandag  :(
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#848040
Ik ben van mening dat je met een goed BARF-menu helemaal geen supplementen moet geven tenzij er aanwijzingen voor zijn i.v.m. gezondheid.
Door Fatima
#848047
Mee eens! Ik geef de bullen zalmolie omdat ze geen zalmkoppen of vis eten, behalve zo nu en dan een haring eten. (ps voor de liefhebben heb ik nog twee grote koppen in de vriezer liggen) De zonnebloem olie geeft ik vanwege huidproblemen (als test)....dus de olieen hebben een reden  :)
Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt, bedoelde met supplementen eigenlijk extra natuurlijke toevoegingen.

Gr, Fatima
Door Mevroi Kruim
#848248
Zonnebloemolie heeft geen toegevoegde waarde voor huidproblemen dus die zou ik weglaten. Honden hebben sowieso niet zoveel aan plantaardige olie behalve voor energie en als ze vers eten zit daar meestal ruim voldoende dierlijk vet in.
Zeewier kan leuk zijn vanwege de sporenelementen maar het bevat ook veel jodium dus ik zou dat uiterst spaarzaam geven. Ook met verse knoflook zou ik voorzchtig zijn, dat kan bij overdoseren problemen geven.

In het begin malen kan handig zijn, ik heb het nooit gedaan bij Kátur (15 kilo volwassen gewicht). Hij heeft vanaf het begin vlees aan lappen en stukken en hele kippennekken en karkassen gegeten, vervolgens kippenvleugels en daarna ook poten en hele kippen. Zo train je tenminste de kauwspieren en het kauwen zelf.
Door Lizzy
#848262
Fatima schreef: Yes, volgende week eindelijk een derde vierpoter erbij :D
Wordt toch weer een amerikaanse bull. We hebben al een am. bull en een engelse. Beide zijn aan het overschakelen van carnibest naar barf. Gaat prima! Afgelopen week een nieuwe vriezer gehaald dus vullen maar....zeg ik als vegatarier  ::)

Wel nu een vraagje over mijn nieuwe pupsel en barf. Ben van plan om de eerste tijd alles door een gehaktmolen te vermorzelen, dus dat moet wel lukken. Nu is mijn vraag aan jullie welke suplementen goed zijn. Het is een groot ras wat heel snel groeit en aankomt.
Een pup kan al prima zelf geschikte vleesbotten, vlees en orgaanvlees eten zonder dat het gemalen wordt. Ik zou dat zelf niet doen, alles door de gehaktmolen halen. Het enige dat ik wel zou doen, in de eerste weken: alleen vleesbotten van kleine dieren geven (dus kip, eend, konijn, parelhoen, etc) en deze vleesbotten flink meppen met een (vlees)hamer. Vlees en orgaanvlees zou ik sowieso al in grotere brokken geven.
Aan mijn beide reuen geeft ik nu glucobest (wil overstappen op Golddust)

Golddust als in nr 3 ofzo? Ja, ik vind Golddust geen goede vervanger voor glucosamine/chondroitine. Het bevat daarnaast lijnzaad (Golddust) en daar heeft een hond echt drie keer niks aan. Ik vind het troep, Golddust. Ik zou zelf dus beslist geen Golddust aan de pup geven maar ik zou aan de pup ook geen glucobest geven (en geen enkel ander glucosamine/chondroitine preparaat).
zeewier, zonnebloemolie, zalmolie, 3x verse knoflook en elke dag een rauw geblenderd groenteprutje. Welke toevoegingen mis ik voor de reuen en wat ik geeft is dat voldoende voor de pup van 7 weken. Graag jullie ervaren mening.

Gr, Fatima *bah morgen weer maandag  :(
Zonnebloemolie bevat omega 6 vetzuren. Dat krijgen je honden middels rauwe voeding al in ruime mate binnen. En een teveel aan omega 6 is uiterst ongezond en zelfs schadelijk. Ik zou zelf hier direct mee stoppen.

Ik zou als ik jou was een goed menu samenstellen voor je pup, met goede percentages vleesbot, vlees, orgaanvlees, groente, etc. En veel afwisselende vleesbotten, vlees, orgaanvlees, vette vis, groentes, fruit en extraatjes zoals eitje, zuivel, gemalen rauwe noten en zaden (geen macademia's).

Ik zou zelf dus helemaal geen supplementen geven. Je weet maar nooit hoe je de balans daarmee juist uit je menu haalt. Zelfs zeewier heeft je pup niet nodig, als je goede groentemixen maakt waar je bijv. waterkers of lams-oor of zeekraal in verwerkt en je ook bijv. 1 keer per week (vette) zee vis geeft. Dat bevat allemaal jodium, genoeg voor je pup.

Het enige waar je over kunt debatteren is levertraanolie in de wintermaanden. Ik zou het zelf niet geven, maar, je moet dan wel genoeg lever, zuivel, eieren, vette vis voeren aan je pup en hem lekker veel mee naar buiten nemen, zeker op zonnige dagen, zodat hij genoeg vitamine D binnen krijgt.

Kortom, als je goed afwisselend voert en zorgt dat je pupseltje een heel scala aan gezonde voedingsmiddelen binnen krijgt, in de juiste verhoudingen: dan gaat het helemaal goed komen en heb je geen supplementen nodig!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 29 okt 2007, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fatima
#848433
Kruimel schreef: Zonnebloemolie heeft geen toegevoegde waarde voor huidproblemen dus die zou ik weglaten. Honden hebben sowieso niet zoveel aan plantaardige olie behalve voor energie en als ze vers eten zit daar meestal ruim voldoende dierlijk vet in.

Dit wist ik dus niet, dank!

Zeewier kan leuk zijn vanwege de sporenelementen maar het bevat ook veel jodium dus ik zou dat uiterst spaarzaam geven. Ook met verse knoflook zou ik voorzchtig zijn, dat kan bij overdoseren problemen geven.

Ik ben hier ook zeer spaarzaam mee, 3x per week gaat er een heel klein teentje door de groetenmix en 2x per weet een snufje zeewier.

In het begin malen kan handig zijn, ik heb het nooit gedaan bij Kátur (15 kilo volwassen gewicht). Hij heeft vanaf het begin vlees aan lappen en stukken en hele kippennekken en karkassen gegeten, vervolgens kippenvleugels en daarna ook poten en hele kippen. Zo train je tenminste de kauwspieren en het kauwen zelf.

Ik ben wel bang om bij zo'n kleintje de kippennekken en karkassen zo te geven.
Dan zal ik hetgeen ik geef aan vleesbot maar eerst flink met de hamer bewerken  :)
Door Fatima
#848447
Lizzy schreef: Een pup kan al prima zelf geschikte vleesbotten, vlees en orgaanvlees eten zonder dat het gemalen wordt. Ik zou dat zelf niet doen, alles door de gehaktmolen halen. Het enige dat ik wel zou doen, in de eerste weken: alleen vleesbotten van kleine dieren geven (dus kip, eend, konijn, parelhoen, etc) en deze vleesbotten flink meppen met een (vlees)hamer. Vlees en orgaanvlees zou ik sowieso al in grotere brokken geven.

Golddust als in nr 3 ofzo? Ja, ik vind Golddust geen goede vervanger voor glucosamine/chondroitine. Het bevat daarnaast lijnzaad (Golddust) en daar heeft een hond echt drie keer niks aan. Ik vind het troep, Golddust. Ik zou zelf dus beslist geen Golddust aan de pup geven maar ik zou aan de pup ook geen glucobest geven (en geen enkel ander glucosamine/chondroitine preparaat).

Dank voor de tip, ben tevreden over glucobest voor mijn reuen, heb dus van de leverancier te horen gekregen dat je het ook preventief bij pups kunt gebruiken.
Mijn engelse bull heeft een (klein) probleem met zijn knie en de amerikaanse bull heeft een schoft van 70 en weegt 65 kilo...voor hun is het wel nodig....de pup krijgt dus niet zolang het niet nodig is.

Zonnebloemolie bevat omega 6 vetzuren. Dat krijgen je honden middels rauwe voeding al in ruime mate binnen. En een teveel aan omega 6 is uiterst ongezond en zelfs schadelijk. Ik zou zelf hier direct mee stoppen.

Ik zou als ik jou was een goed menu samenstellen voor je pup, met goede percentages vleesbot, vlees, orgaanvlees, groente, etc. En veel afwisselende vleesbotten, vlees, orgaanvlees, vette vis, groentes, fruit en extraatjes zoals eitje, zuivel, gemalen rauwe noten en zaden (geen macademia's).

De reuen krijgen alleen kip vleesbot...iets anders gaat er gewoon niet. Niets zo kieskeurig en lui als een bulldog  :) Orgaan, groenten en fruit is zeer gevarieerd. Elke week krijgen ze 2x een eitje en zuivel....yogurt zijn ze gek op...wel de griekse dan  ::)
Vette vis gaat er ook niet in, dit wordt vervangen door 2x per week zalmolie van Henne.
Noten en zaden ben ik nog niet aan begonnen...ben immers de laatste weken aan het ontdekken en ze van carnibest af te halen.


Ik zou zelf dus helemaal geen supplementen geven. Je weet maar nooit hoe je de balans daarmee juist uit je menu haalt. Zelfs zeewier heeft je pup niet nodig, als je goede groentemixen maakt waar je bijv. waterkers of lams-oor of zeekraal in verwerkt en je ook bijv. 1 keer per week (vette) zee vis geeft. Dat bevat allemaal jodium, genoeg voor je pup.

Het enige waar je over kunt debatteren is levertraanolie in de wintermaanden. Ik zou het zelf niet geven, maar, je moet dan wel genoeg lever, zuivel, eieren, vette vis voeren aan je pup en hem lekker veel mee naar buiten nemen, zeker op zonnige dagen, zodat hij genoeg vitamine D binnen krijgt.

Heb net 10 kg lever ingeslagen...kunnen we even mee vooruit. Met vis ga ik direct aan de slag...voor de pup dan. En veel buiten dat zijn ze zeker!....heb zelf een vitaminde D efficientie dus hup naar buiten   8)

Kortom, als je goed afwisselend voert en zorgt dat je pupseltje een heel scala aan gezonde voedingsmiddelen binnen krijgt, in de juiste verhoudingen: dan gaat het helemaal goed komen en heb je geen supplementen nodig!

Dank voor je duidelijke antwoord waar ik als beginnen veel aan heb  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door