Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#842409
is met grote waarschijnlijkheid de oorzaak van Sheddie's rocheltje.
Het schijnt heel veel voor te komen bij oudere kleine hondjes, zoals de dwergkees.
Het is de afvlakking van de kraakbeenringen, die om de trachea zitten.
Daardoor verliest die zijn stevigheid en kan een hoestprikkel veroorzaken.

Gisteren was ik met Sheddie weer voor een check-up bij de DA, want ik vond hem toch iets meer rochelen, de laatste tijd. Een paar dagen thijmsiroopje gaf geen verbetering, dus toen maar naar de DA, om te kijken of er iets bestond, wat ons oude Edje een beetje verlichting kan geven.
Voorheen moest hij voornamelijk bij "opwinding" hoesten, maar het kwam nu té vaak voor, naar mijn mening.
Vooral het uitademen kost hem veel moeite en kost hem veel energie, hetgeen ik kon merken, doordat hij begon af te vallen.
I.p.v. 200 gram CB per dag, heeft hij nu 260 gram CB per dag nodig om op gewicht te blijven.
Zijn keeltje was geirriteerd en ik vermoedde dat hij nu wel eens een AB-kuurtje kon gebruiken, om erger te voorkomen.
Hij is grondig onderzocht en zijn hartje tikt nog als een "nieuwe"  ;)

Hij heeft nu een spuit ter ondersteuning van de kraakbeenringen gekregen en een AB-spuit, die voorlopig voldoende zou moeten zijn.
Over ca. 10-14 dagen zou ik verbetering moeten zien en dan zouden we eventueel met medicijnen verder kunnen gaan. ALs dit niets geholpen heeft, worden er foto's gemaakt, om te kijken of er meer aan de hand is.

Nu moet ik eerlijk zeggen, dat sinds vandaag al, Sheddie veel minder rochelt/hoest, dus ik heb goede hoop, dat hij met medicijnen een beetje geholpen kan worden.
Ook heb ik inmiddels gelezen dat glucosamine/chondoitine ook kan helpen.
Dus Sheddie gaat nu ook aan de Glucobest, niet voor zijn loopgewrichtjes (want daar mankeert het niet aan, ondanks zijn 13½-jarige leeftijd), maar voor zijn kraakbeen in de luchtpijp  ;)

Meer hierover te lezen op: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=295
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#842422
Fijn dat het al weer wat beter met je manneke gaat!

Ik ben wel nieuwsgierig wat voor spuit hij heeft gekregen ter versteviging van de kraakbeenringen.
In het artikel van Atjo lees ik dat het vaak samen gaat met hartproblemen, wat dus gelukkig bij Sheddie niet het geval is!

Hopelijk kan het oude mannetje er zo nog een hele lange tijd tegen aan!
Door Decibels
#842768
Onze Donna zaliger kreeg dit op oudere leeftijd, maar als ik het zo lees, niet zo erg als  Sheddie.  Donna heeft er nooit mmedicijnen voor gehad en ze had het hoofdzakelijk als ze gedronken had. In eerste instantie dacht ik ook...o jee...hartproblemen, maar ook Donna's hartje was perfect in orde.
Door K@rin
#842772
Hitam schreef: Ik gebruik in dit soort gevallen ook nog wel eens spiersupport van de Groene Os.
OK, dan ga ik die ook bestellen.
en dan óók de Glucobest ?
Door Do
#842826
dit is interessant
Mientje rocchelt ook, niet veel denk 2x per dag en als er opwinding is
Door K@rin
#846987
We zijn iets meer dan een week verder ..
Het is onvoorstelbaar, maar Sheddie roggelt, piept en hijgt niet meer .......
Hoogstens 's morgens bij het opstaan heeeeeeeeeeeeeel eventjes, maar verder hoor ik hem niet meer.
Ik zat zelf echt in de "piepzak" en was bang, vanwege zijn hoge leeftijd .....
Maar hij loopt nu weer rond als een NIEUWE !!! (van 13½ jaar  :)  )

SInds een paar dagen krijgt hij 1x per dag Spier Support en slikt verder helemaal geen medicijnen  ;)
Door K@rin
#847143
Hitam schreef: Dat is wel erg snel. Heb je echt niets anders gedaan of veranderd?
Nee, verder helemaal niets.
Ik vond het ook al zo verrassend.
Eigenlijk roggelde hij de volgende dag al niet meer.
Af en toe een beetje schrapen bij opwinding.
Vanmorgen heb ik hem helemaal niet gehoord !!
Hij krijgt pas sinds 4 dagen de Spier Support, daarvoor gaf ik hem elke dag een capsule Glucosamine (van glucosamine.com).
Oops,vergeten te melden .....
Hij krijgt nu ook sinds een week elke dag 250 mg L-Lysine (halve capsule) voor zijn algehele weerstand .....
Ik snap het ook niet (MAAR BEN ER HEEL BLIJ MEE !!), want hij heeft echt weken/maanden gepiept bij opwinding.
Aan het begin van een wandeling, bleef hij er zowat in, maar na een half uurtje was hij "warm gedraaid" en hoorde je hem ook niet meer.
Ik begon al te vrezen, dat zijn ademhaling hem fataal zou gaan worden.
Door nelb
#847146
Mijn oudste cav (bijna 12) heeft dit ook.
Advies van mijn da was om een paar keer per jaar een ab kuur te doen, omdat het van het hoesten geirriteerd raakt ( en daardoor nog erger gaat hoesten) en kan gaan ontsteken. Als het hoesten te erg wordt dan corticosteroiden (of zoiets) injectie.
Ik geef ook glucosamine.
Spiersupport was volgens mijn da zinloos omdat het geen spier is.
Nel
Gebruikersavatar
Door koekje
#847149
nelb schreef:
Spiersupport was volgens mijn da zinloos omdat het geen spier is.
maar goede stevige spieren rondom het aangetaste stuk luchtpijp kunnen toch het kraakbeen meer stevigheid bieden?
of is dat een rare gedachte?
Door nelb
#847158
Ik kan je geen antwoord geven  :(. Geef alleen door wat de da tegen mij heeft gezegd.
Lees net wel in het stukje van WHG dat er sprake is van spierweefsel.
Door K@rin
#847166
Spier Support bevat ook o.a. Glucosamine.
Wanneer ik hiermee een AB-kuur kan voorkomen, vind ik dat prima !
Dit is de samenstelling:

Glucosamine KCL sulfaat, Chondroëtinesulfaat (90%), Methylsulfonylmethaan, Calciumcitraat, Magnesiumcitraat, Creatine monohydraat, Viatmine B6, C, Ferulinezuur, Octacosanol, Gamma oryzanol, Vitamine A, B1, B2, B3, B5, B12, D, E, Foliumzuur, Paba, Biotine, Choline bitartraat, Inositol, Hesperidine, Bioflavonoïden, Calciumfosfaat, Kiezelzuur, Fosfor, IJzer, Kalium, Chroompicolinaat, Selenium, Zinkcitraat, Mangaan, Jodium, Koper, L-Lysine HCL.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door