Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#845825
Barousse valt af. Ze woog altijd 38-39 kilo en weegt nu 35.2 kilo. Medio juli was ik bij de dierenarts om een biopt te laten nemen, ik weeg ze altijd als ze bij de dierenarts zijn. Ik weet niet wat ze toen woog, maar afwijkend kan het niet zijn geweest, dat had ik dan geregistreerd.
De bespiering rondom de ruggegraat, haar schouders en billen neemt ontzettend af. Ook andere mensen zien haar dunner worden.

Het bloedonderzoek van vanmiddag leverde geen slechte waardes voor nieren en lever, ze waren zelfs uitstekend voor een hond van deze leeftijd. Ook diabetes is niet geconstateerd.

De volgende stap is urineonderzoek en bloed opsturen naar Utrecht om te checken of ze eiwitten verliest. Ze plast niet meer en heeft ook geen diarree (ja, de afgelopen 2 dagen wel), maar chronisch, daar is geen sprake van.
Hart en longen klinken prima.

Volgende week ga ik terug voor een nieuw bloedje, ik wilde niet het risico lopen op afwijkende waardes w.d. eiwitten betreft tengevolge van de diarree van de afgelopen dagen.
Zou het afvallen te maken kunnen hebben met haar vermoedelijke perianaalkliertumor. Die zou een calciumtekort kunnen bewerkstelligen. Maar wordt een hond daarvan mager, atrofieren daarvan spieren?

Het is een groot vraagteken, ik maak me nog niet echt erg ongerust, daarvoor is Barousse te gewoon zichzelf en niet ziek. Ze eet als een dijkgraver en is niet anders dan anders.
Door Lizzy
#846083
Dat is best wel veel, 3 kg lichaamsverlies. Overigens denk ik dat een beetje diarree niet echt op invloed is op het bloedonderzoek qua eiwitten? Volgens mij zorgt een calcium tekort niet voor spieratrofie. Ik weet alleen niet of er geen calcium aan de botten onttrokken wordt en in hoeverre dat dan weer gevolgen heeft voor de rest van het lichaam. Maar, ik neem aan dat ze een Ca tekort wel in het bloed zien. Ik denk trouwens wel dat ze gewicht kan verliezen door massaverlies van de spieren.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#846122
Ik heb van mijn da begrepen, dat een afwijkend eiwitgehalte in het bloed kan worden veroorzaakt door diarree.
Hoe en waarom weet ik niet meer, het had dacht ik iets te maken met het wel of niet kunnen passeren van eiwitmoleculen door de darmwand.

Ik zou dus inderdaad pas het bloed laten onderzoeken als de diaree over is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#846129
Dat geldt alleen voor chronische diarree. Een PLE (protein losing enteropathie) is het dan. Dat verwacht ik hier niet.
Hoe zat het ook al weer met die perianaalklierumor, die zat niet perianaal, toch? Was dat nu ook echt vastgesteld dat dat het was? Dat zijn wel erg nare tumoren die snel uitzaaien.
Door bas rouge
#846134
Lizzy schreef: Dat is best wel veel, 3 kg lichaamsverlies. Overigens denk ik dat een beetje diarree niet echt op invloed is op het bloedonderzoek qua eiwitten? Volgens mij zorgt een calcium tekort niet voor spieratrofie. Ik weet alleen niet of er geen calcium aan de botten onttrokken wordt en in hoeverre dat dan weer gevolgen heeft voor de rest van het lichaam. Maar, ik neem aan dat ze een Ca tekort wel in het bloed zien. Ik denk trouwens wel dat ze gewicht kan verliezen door massaverlies van de spieren.
Dat is het natuurlijk ook, 3 kg.  Het is wellicht ook wat te ver gezocht, dat de diarree van de afgelopen dagen invloed zou hebben op de uitslag. Ik heb haar niet gehoord over een calciumwaarde. Ik denk ook dat Barousse' gewichtsverlies te maken heeft met het verliezen van de bespiering. Maar waarom gebeurt dat? Is dat gewoon oude hond, ik denk zelf toch dat er iets anders aan ten grondslag ligt, het gaat zo plotseling en snel.
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 25 okt 2007, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#846136
Sanyo schreef: Ik heb van mijn da begrepen, dat een afwijkend eiwitgehalte in het bloed kan worden veroorzaakt door diarree.
Hoe en waarom weet ik niet meer, het had dacht ik iets te maken met het wel of niet kunnen passeren van eiwitmoleculen door de darmwand.

Ik zou dus inderdaad pas het bloed laten onderzoeken als de diaree over is.
Ik heb dit ook gedacht maar wellicht is het wat te ver gezocht.
Door bas rouge
#846138
Hitam schreef: Dat geldt alleen voor chronische diarree. Een PLE (protein losing enteropathie) is het dan. Dat verwacht ik hier niet.
Hoe zat het ook al weer met die perianaalklierumor, die zat niet perianaal, toch? Was dat nu ook echt vastgesteld dat dat het was? Dat zijn wel erg nare tumoren die snel uitzaaien.
Barousse is een gecastreerde teef van 10,5 jaar. Sinds juni heeft ze op haar buik (op de plek van de navel ongeveer) een klein, zacht bultje. Er zijn 2 biopten genomen. Beide biopten gaven als uitslag dat het weefsel het meeste lijkt op perianaalklierweefsel (tweemaal Utrecht). Beide biopten gaven ook aan dat het goedaardig weefsel is. De d'arts had als advies het weg te halen, maar aangezien het goedaardig is, het rustig is en ze er geen last van heeft wilde ik haar een algehele narcose besparen. Mocht het van vorm veranderen, het groeien of iets anders bijzonders moest het alsnog weg. Het bultje blijft zoals het was en ik heb nergens andere bulten aangetroffen.

Is het ook mogelijk dat die tumoren in haar lijf zitten, denk je, zodat die met het oog niet te zien zijn en daar dan toch schade aan het veroorzaken zijn. Maar is afvallem t.g.v. verlies aan spiermassa een gevolg van een perianaalkliertumor?
Het is een rare puzzel. Ik vind Barousse wel kortademiger dan voorheen vandaar ook het luisteren naar hart en longen, maar dat was goed. Ik overweeg daarom wel ook een thorax foto.
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 25 okt 2007, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#846621
Ook de urine is prima en de thoraxfoto's geven ook geen afwijkend beeld. De spondylose heeft helemaal doorgezet, dat vermoedde ik al, ze heeft nml. praktisch nooit meer pijnklachten vanuit haar rug.
Voor de zekerheid gaan de foto's nog naar Warmerdam voor een beoordeling.

Barousse heeft nog steeds diarree, ze heeft 2 weken cortaphen forte geslikt waardoor ze zo goed als pijnvrij liep en de zwelling op de elleboog was helemaal verdwenen. Wel ging ze erg veel drinken en navenant plassen en ging ze als een freak op zoek naar eten en na twee weken kreeg ze diarree. Ik ben er mee gestopt maar ik kan me voorstellen dat de diarree nu nog steeds komt door die cortaphen. Barousse krijgt nu een paar dagen geen pijnstilling en het is duidelijk dat dat dus niet kan. Ik heb zubrin meegekregen om te proberen.
Door henneke
#846623
dat is wel waardeloos zeg , als ik het nu goed begrijp krijgt ze dus diaree door pijnstillers maar kan niet zonder ? ik hoop dat ze het hier dan wel goed op gaat doen meid , tobben kan je he met zo'n oudje ?  :-*
Door bas rouge
#846635
henneke schreef: dat is wel waardeloos zeg , als ik het nu goed begrijp krijgt ze dus diaree door pijnstillers maar kan niet zonder ? ik hoop dat ze het hier dan wel goed op gaat doen meid , tobben kan je he met zo'n oudje ?  :-*
Nuja, daar komt het inderdaad op neer. Zonder -chemische- pijnstilling kan ze praktisch niet lopen en wordt haar wereld zo verrotte klein dat dat voor een hond die nog zo vol in het leven staat geen leven is (vind ik). Rimadyl, carprodyl en metacam geeft geen effect meer en dus heb ik cortaphen gebruikt en daar wordt ze ziek van.
Zubrin ga ik pas geven als ze helemaal van de diarree af is. Het is echt tobben ja. Want aan de finale stap wil ik niet denken.

Het afvallen was wel een nieuw gegeven maar ik ga haar wekelijks wegen en mochgt dat afvallen doorzetten dan moeten we opnieuw gaan zoeken
Gebruikersavatar
Door Hitam
#846671
OK, gevonden. In Cortaphen forte zit prednison of iets wat daar op lijkt, dus daar raakt ze haar spieren van kwijt. Dat trekt wel weer bij nu je gestopt bent.
Door bas rouge
#846675
Hitam schreef: OK, gevonden. In Cortaphen forte zit prednison of iets wat daar op lijkt, dus daar raakt ze haar spieren van kwijt. Dat trekt wel weer bij nu je gestopt bent.
Is dat effect zo snel mogelijk? Ze heeft in totaal 16 dagen cortaphen geslikt.
Maar hartstikke bedankt, dit geeft me weer een verlichting om de zorg wat het afvallen betreft.
Laatst gewijzigd door bas rouge op vr 26 okt 2007, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#846905
Hitam schreef: Doorgaans niet maar soms wel. Het lijkt wel steeds vaker te gebeuren. Net als bij Noah.
Misschien onattent van me, maar wie is Noah en wat is haar verhaal?
Cortaphen is toch al oud, ik gaf het ruim 10 jaar geleden ook aan mijn toenmalige oude hond die een kapotte linkerheup had door de gevolgen van een aanrijding.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door