Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Axel*
#844366
Ik heb net voor Eli menu-hoeveelheden uitgerekend. Hij woog vorige week een kleine 2,7kg maar ik heb voor 3kg gerekend, omdat ie toch nog moet groeien (4,5 maand is ie) en hij de laatste week erg veel eet.
3% van 3kg is 90g/dag maar hij eet soms wel meer als 150gr duck op een dag :o

Aangezien ik alle barfingredienten uit de supermarkt moet halen, weet ik niet of er voldoende variatie in zit.
Ik ga even opsommen wat ik kan kopen, als iemand dan eens kan zien of dat ok is om 100% te barfen of niet?

RMB: kippenvleugels (misschien nekken), kipkarkas (moet ik wel een hele kip kopen ::)), konijn, eend, kalkoen
Spiervlees van kip, konijn, eend, rund, lam, kalkoen
orgaan: kip: hart, maagjes, levertjes Kalkoen idem (en in de eend zit er ook orgaan)

Tonijn in blik is het enige zonder olie wat ik makkelijk kan krijgen, verder natuurlijk bij de SPAR, daar kan ik vis kopen, maar dat is erg duur.




Alora, Ik zie het me nog niet praktisch voor elkaar krijgen met porties maken, want een hele eend en hele kip en hele konijn koop ik ingevroren, dus ik ga ontdooien, een mini-beetje voor Eli en de rest voor de honden... Pfff... moeilijk allemaal.

Hier mijn vragen:

Kan ik met deze ingredienten een voldoende gevarieerd menu maken?
Welke vis is het meest geschikt voor een kat? Hoeveelheid vis per week?
Behoort vis met graat tot RMB?
Wat is de bot/vleesverhouding van kippenvleugels?
Hoe doe je dat met porties maken? Maak je dagporties? Of bvb allemaal porties kippenvleugels apart en dan bvb orgaan apart?
Is die 90gr per dag genoeg voor Eli?

Dat is het zo voor nu ;) bedankt!
Door Mevroi Kruim
#844406
isabel debacker schreef: Ik heb net voor Eli menu-hoeveelheden uitgerekend. Hij woog vorige week een kleine 2,7kg maar ik heb voor 3kg gerekend, omdat ie toch nog moet groeien (4,5 maand is ie) en hij de laatste week erg veel eet.
3% van 3kg is 90g/dag maar hij eet soms wel meer als 150gr duck op een dag :o

Aangezien ik alle barfingredienten uit de supermarkt moet halen, weet ik niet of er voldoende variatie in zit.
Ik ga even opsommen wat ik kan kopen, als iemand dan eens kan zien of dat ok is om 100% te barfen of niet?

RMB: kippenvleugels (misschien nekken), kipkarkas (moet ik wel een hele kip kopen ::)), konijn, eend, kalkoen
Spiervlees van kip, konijn, eend, rund, lam, kalkoen
orgaan: kip: hart, maagjes, levertjes Kalkoen idem (en in de eend zit er ook orgaan)

Tonijn in blik is het enige zonder olie wat ik makkelijk kan krijgen, verder natuurlijk bij de SPAR, daar kan ik vis kopen, maar dat is erg duur.




Alora, Ik zie het me nog niet praktisch voor elkaar krijgen met porties maken, want een hele eend en hele kip en hele konijn koop ik ingevroren, dus ik ga ontdooien, een mini-beetje voor Eli en de rest voor de honden... Pfff... moeilijk allemaal.

Hier mijn vragen:

Kan ik met deze ingredienten een voldoende gevarieerd menu maken?
Welke vis is het meest geschikt voor een kat? Hoeveelheid vis per week?
Behoort vis met graat tot RMB?
Wat is de bot/vleesverhouding van kippenvleugels?
Hoe doe je dat met porties maken? Maak je dagporties? Of bvb allemaal porties kippenvleugels apart en dan bvb orgaan apart?
Is die 90gr per dag genoeg voor Eli?

Dat is het zo voor nu ;) bedankt!


1. Ja, vind ik wel. Je hebt 7 diersoorten, meerdere soorten vleesbot en orgaan. Niks mis mee vind ik.
2. Vette vis. Sardien, zalm e.d. daar zitten de broodnodige omega-vetzuren in. Ik voer een 50 gr per kat per week, da's 1 maaltijd van de 14. Ik voer ook sardien uit blik met olie en zalm uit blik in water. Verkopen ze hier in de super, misschien bij jouw super ook wel.
3. Ik reken het als spiervlees of hele prooi, zeker niet als RMB. Er zit maar zo'n klein beetje graat in.
4. 50/50
5. ik vries alles apart per kilo (spiervlees/RMB) of pond (orgaan) in, en trek naar wens eea uit de vriezer. Ik heb 5 katten en voer ongeveer 500 gram per dag totaal aan de ouwe sokken dus 1 kilo is voor 2 dagen. Mik ik er nog wat orgaan bij dan komen we aan 2,5 dag. Zolang blijft het makkelijk goed in de koelkast. En wel langer ook.
6. Dat kun je zelf het beste beoordelen. Groeit hij goed en wordt hij niet te dik dan zit je goed. Te dik = minder voeren, te dun = meer voeren. Hangt heel erg van de kat zelf af. Ik heb hier katten die als volwassene 2 ons per dag weg kunnen werken en katten die aan 50 gram te veel hebben. Als hij het goed doet op 150 gram Duck dan zou ik dat aanhouden voor de barf.
Door Mevroi Kruim
#845900
Jazeker moeten ze bot eten! In principe moeten ze ALLE delen van een (hypothetische) prooi in de correcte verhouding eten om van alle benodigde voedingsstoffen het ndoige in de jusite verhouding binnen te krijgen. Ze kunnen dus zeer beslist niet zonder bot, dan is een heel belangrijk en onmisbaar onderdeel van het barf-dieet.

Zolang je brokken bijgeeft is de kans heel groot dat je katten blijven mutsen over barf of onderdelen daarvan. Dus het is sowieso een goed idee om de brok af te bouwen tot 0. En verder zou ik je adviseren om een vleesmolen te scoren via Marktplaats of het Belgische equivalent daarvan en kippen, konijnen, hazen, kwartel en andere karkassen en botten te gaan malen en aan je katten te voeren. Het echte knaagwerk kan later komen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door