Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gerdageurt
#845439
sinds enige tijd is vast gesteld dat mijn hond epilepsie heeft,
ik heb het advies gekregen om eerst (ipv medicijnen) te proberen zijn voeding te veranderen?
wie is hier mee bekend???
Door Laura2004
#845443
Ik heb helemaal geen verstand van epilepsie bij honden, maar ik meen te hebben gehoord dat BARF een heel goed effect heeft op honden met epilepsie en volgens mij heeft iemand op BP ook een website speciaal voor honden met epilepsie die dus ook gaat over voeding, dus misschien dat iemand anders hier meer over weet..
Door Timmy
#845500
Mijn Timmy is een van de honden die inmiddels al een aantal jaren aanvalsvrij is door (zeer waarschijnlijk) de voeding aan te passen.
Ik wil je waarschuwen dat dat niet voor veel honden is weggelegd, maar het is altijd het proberen waard. Ook trouwens voor gewoon gezonde honden  ;)

Als je hond echter meer dan eens per maand een toeval heeft, is medicatie belangrijk om erger te voorkomen. Je kunt dan naast de medicatie andere voeding proberen en mocht er op den duur minder toevallen optreden, kun je proberen de medicijnen af te bouwen.
Ik raad je sowieso aan om lid te worden van het epilepsieforum op http://www.epilepsiebijhonden.nl/forum/

Gr.
Linda
Door ~Joke~
#845694
gerdageurt schreef: sinds enige tijd is vast gesteld dat mijn hond epilepsie heeft,
ik heb het advies gekregen om eerst (ipv medicijnen) te proberen zijn voeding te veranderen?
wie is hier mee bekend???
Naast rauw voeren is het heel belangrijk dat je alle granen uit de voeding weglaat.
Dierenarts John Symes heeft veel succes met dieetmaatregelen voor honden met epilepsie.

Aanbevolen dieet maatregelen van Dr. Symes:

Kies voedsel ZONDER de volgende ingrediënten:

* Tarwe, gerst en rogge. Wat allergieën aangaat beschouwt Dr. Symes haver als het veiligste graan. Hij zegt dat haver veel glutamaat bevat, bij sommige dieren kan deze stof bijdragen tot pijn en epilepsie. (n.b. In Nederland is haver op de akker vaak 'besmet' met tarwe en wordt daarom niet aanbevolen in een glutenvrij dieet, Joke)

* Melkproducten. Melk en melkproducten zoals o.a. kaas, wei, caseïne enz. inbegrepen (n.b. let ook op lactose in bv supplementen en (homeopathische) medicijnen, Joke)

* Soya

* Mais (inclusief mais gluten meel), als allergieën niet afnemen. Dr. Symes denkt dat dit vooral belangrijk is bij klachten als astma, pijn, problemen in het onderste deel van het maagdarmstelstel en epilepsie.

* Rijst, als allergieën niet verdwijnen na het weglaten van de hierboven genoemde granen. Op dit punt aangekomen kan de eigenaar alleen nog maar brokvoer gebruiken met aardappel, bataat of tapioca als koolhydraatbron. (n.b. beter is natuurlijk graanvrij, rauw te gaan voeren, Joke)

* Rund, vis, en eieren ALLEEN als er nog steeds allergieën aanwezig zijn, die niet zijn verdwenen, na weglating van bovengenoemde ingrediënten. Dr. Symes heeft de ervaring dat sommige honden voor deze eiwitten secundaire allergieën hebben en het beter doen op andere eiwitbronnen.

* Kunstmatige conserveringsmiddelen en kleurstoffen.
Door 202Spots
#845695
Ja Barf of rauw is altijd beter voor 'n hond met epilepsy ,maar is jammer genoeg bij lange na, niet de enige "behandeling"om de epilesy te "genezen".
De seizures onder controlle houden met aangepaste voeding( met wel of geen medicijn erbij) is niet voor elke hond 't antwoord.
Success
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door