Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#845441
Aangezien Ziggy allergisch is voor kip gaf ik haar op de dagen dat Kai kip krijgt eend, die verkochten ze bij het islam centrum. Aangezien ik vervanging wil voor de eend leek mij het een goede optie om Ziggy kalkoen te geven op de kipdagen. Ziggy lust naast eend geen enkel ander gevogelte (kip vindt ze heerlijk) en konijn vindt ze ook niet te vreten, dus ik denk dat kalkoen qua smaak de beste optie is. Maar ik hoor hier al jaren dat deze botten scherp zijn en niet geschikt. Ik moet dus zeggen dat ik jaren geleden, voordat ik op barfplaats kwam, mijn honden regelmatig kalkoenvleugels gaf en dit ging zonder problemen. Het zijn harde botten, maar ik vind geitenribben net zo hard en scherp, ik vraag me dus echt af of kalkoenbotten wel echt ongeschikt zijn. Mijn honden doen vaak een uur over een maaltijd van bijna 1 kg, ze kauwen ieder botje heel erg fijn en als een bot te hard is dan eten ze het niet op. Ik ben nooit bang dat er iets fout gaat met een bot. Ik wil dus heel erg graag weten wat het gevaarlijke is aan kalkoenbotten. Ik geloof namelijk dat ieder gevogelte geschikt is voor een barfhond (hangt natuurlijk ook van de grootte van de hond af). Graag jullie reacties. Ik kom nu in mijn vraag al met tegenargumenten, maar als jullie echt van mening zijn dat het een reëel gevaar op levert voor de gezondheid van mijn honden dan zie ik er vanaf. En dan hoop ik daarbij dat iemand een adresje weet waar ik voor een redelijke prijs eend kan kopen in Zuid-Holland..... ;)
Door roefus
#845457
Ik heb nooit kalkoenbotten gegeven, omdat ik las dat ze zo ongelooflijk scherp waren.
Dus daarom het risico maar nooit genomen.
Maar ik lees dat er wel volop kalkoennekken gevoerd worden  :-\
Ik weet het dus niet.
Door Laura2004
#845464
Dat scherpe vind ik persoonlijk niet echt een overtuigend argument. Ik heb mijn handen regelmatige bezeerd aan een uitstekend (scherp) kippebotje. En ook is het me regelmatig overkomen dat ik mijn been flink bezeerd doordat er een stukje geitenrib uitsteekt uit een vuilniszak, dus ik vind die botten ook scherp.... Ik ga er eigenlijk vanuit dat honden geen last hebben van dat scherpe... Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen een scherp geitenribje en een scherp kalkoenbotje.

Ik wist trouwens niet dat mensen hier volop kalkoen voeren, dan ben ik heel erg benieuwd naar hun ervaringen en waarom zij het wel voeren ondanks de waarschuwingen.
Door wonkybonk
#845484
Ik kan op de donderdag markt in Hoogvliet bij de poelier kalkoenpoulet kopen. Dit is kalkoen die in dunne schijven is gesneden. In het midden van zo'n schijfje ziet dan ook een schijfje bot. Dit is voor mijn labrador goed te eten en ik heb nooit stukjes bot teruggevonden in zijn ontlasting. Volgens mij betaal ik voor een kilo E 1,50. De vlees-botverhouding is denk ik 70-30.
Door tieneke
#845486
Hier krijgen ze dus kleinere kalkoennekken die vrij zacht zijn,heb je de grote nekken die zijn toch aan de erg harde kant maar voor een groot formaat hond die goed kauwt moet dit geen probleem zijn.
Vleugels zijn knetterhard en vooral vlijmscherp net als de overige botten zoals poten en karkas,deze zouden ze hier ongetwijfeld ook opeten maar ik neem dus geen enkel risico.
Door kdecoene
#845487
Ik geef ook kalkoen.
Ik kon er niet meer aangeraken dus een tijdje niet gegeven.
Nu weer via via kalkoennekken besteld, ook al eens de karkassen gegeven zonder problemen, maar die nemen zoveel plaats in de vriezer dat ik liever de nekken geef.
Door dorinekok
#845591
ja ik gaf ook regelmatig kalkoenvlegels omdat die hier vaak scherp geprijsd in de winkels liggen. Maar ik doe het niet omdat ik ook las dat de botten te scherp zouden zijn. Eerlijk gezegd had ik daar nog nooit problemen mee gehad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door