Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#844571
Toen Moyra bij ons kwam werd haar leeftijd geschat op een maand of 6 want ze was aan het wisselen. Ik heb er toen niet goed op gelet welke elementen er precies uit waren.  :-[
Vandaag (een maand later) keek ik nog eens goed en ze mist onder links en rechts in het midden een kies. Boven links in het midden zie ik een begin van twee kiezen en rechts in het midden een gat ter grootte van twee kiezen.  :-\

Bij Tristan en Zoë heb ik er eigenlijk nooit zo op gelet omdat ik ervan uitging dat het wel goed zou gaan. Bij Moyra ga ik twijfelen, hoewel er natuurlijk geen reden voor is. Met eten (kraken) lijkt ze geen probleem te hebben.

Is dit normaal, dat er zoveel kiezen tegelijk niet zijn?  :-\
Door Lizzy
#844713
Nou, normaal is het natuurlijk niet. Een hond hoort een compleet gebit te hebben. Maar ja, het gebeurd met regelmaat dat sommige honden elementen missen. Bij bepaalde rassen/lijnen is het ook erger dan bij anderen. Ik heb een keer een fokker gelezen die schreef "mijn teef miste 8 kiezen. Maar wat maakt het uit? Ik heb gewoon met haar gefokt hoor, een hond is meer dan kiezen". Nou, toen ben ik wel ongeveer uit mijn stoel gepletterd :o.
#844716
Lizzy schreef: Maar wat maakt het uit? Ik heb gewoon met haar gefokt hoor, een hond is meer dan kiezen". Nou, toen ben ik wel ongeveer uit mijn stoel gepletterd :o.

Nou dat is ook wat hoor!!Mooie Fokker!!
Ik heb nu een reu van 8 maanden, en met 6 en halve maand had hij alle tanden en kiezen.
Die van jou is nu 7 maanden??
Dus ze kunnen nog komen!!
Is ze misschien toch jonger als dat ze schatten!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#844768
Lizzy schreef: Nou, normaal is het natuurlijk niet. Een hond hoort een compleet gebit te hebben. Maar ja, het gebeurd met regelmaat dat sommige honden elementen missen. Bij bepaalde rassen/lijnen is het ook erger dan bij anderen. Ik heb een keer een fokker gelezen die schreef "mijn teef miste 8 kiezen. Maar wat maakt het uit? Ik heb gewoon met haar gefokt hoor, een hond is meer dan kiezen". Nou, toen ben ik wel ongeveer uit mijn stoel gepletterd :o.
't Is geen rashond, bij benadering zelfs niet!  ;D  ;)

Maar ze is nu dus nog aan het wisselen (wat moeilijk in te schatten is omdat ik de leeftijd niet weet) óf ze mist blijvend een paar elementen. Ik ga het even in de gaten houden.  :)
Door Lizzy
#844907
tristan schreef: 't Is geen rashond, bij benadering zelfs niet!  ;D  ;)

Maar ze is nu dus nog aan het wisselen (wat moeilijk in te schatten is omdat ik de leeftijd niet weet) óf ze mist blijvend een paar elementen. Ik ga het even in de gaten houden.  :)
Maar dat maakt toch niet uit? Niet-rashonden kunnen ook dit soort problemen hebben, die net zo goed genetisch bepaald kunnen zijn! Ik denk niet dat je die kiezen ooit nog gaat zien. Ik geloof niet dat deze nu nog door gaan komen.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#844964
Lizzy schreef: Maar dat maakt toch niet uit? Niet-rashonden kunnen ook dit soort problemen hebben, die net zo goed genetisch bepaald kunnen zijn! Ik denk niet dat je die kiezen ooit nog gaat zien. Ik geloof niet dat deze nu nog door gaan komen.
Bedankt voor je antwoorden, ik heb weer wat geleerd!  :)
Ik verkeerde in de veronderstelling dat zorgvuldig gefokte rashonden met stamboom altijd een compleet gebit hadden. Vandaar dat ik er bij de Beagle en RR niet eens over nagedacht heb of ze wel alles zouden wisselen, wat ze ook netjes deden.
Omdat Moyra een mixje is ging ik ineens twijfelen, maar over een maandje weet ik meer.  ;)

Maakt verder niet uit, ze kraakt er niet minder om.  :)
Door Sylvi@
#844976
Tand  Doorbraaktijdstip   --Wisseltijdstip
          Melkgebit               -- Blijvend gebit 



Snijtanden  3 – 4 weken      3 – 5 maanden 
Haaktanden  3 – 5 weken    5 – 7 maanden 
Premolairen  4 – 12 weken   4 – 6 maanden 
Molairen                                 4 – 7 maanden 

Kan dus prima dat die kiezen nog komen
Door Lizzy
#844979
sylvi@ schreef: Tand  Doorbraaktijdstip   --Wisseltijdstip
          Melkgebit               -- Blijvend gebit 



Snijtanden  3 – 4 weken      3 – 5 maanden 
Haaktanden  3 – 5 weken    5 – 7 maanden 
Premolairen  4 – 12 weken   4 – 6 maanden 
Molairen                                 4 – 7 maanden 

Kan dus prima dat die kiezen nog komen
De hond is 7 maanden dus laten we zeggen dat ze dan wel heeeeel erg op het randje zit. Ik gok dat ze niet meer doorkomen.
Door Rosita
#844996
Wat je kunt doen is kijken met een rontgenfoto of de kiezen er wel zitten. Soms is het tandvlees erg hard/dik en kunnen de kiezen niet doorkomen. De DA kan dan een sneetje maken in het tandvlees waarna de kies alsnog doorkomt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#845005
Lizzy schreef: De hond is 7 maanden dus laten we zeggen dat ze dan wel heeeeel erg op het randje zit. Ik gok dat ze niet meer doorkomen.
Ik ga met je mee, zouden ze nog doorkomen dan hadden er in ieder geval bobbels in het tandvlees zichtbaar moeten zijn en geen gapende gaten. Honden lopen maar zelden lang zonder een tand/kies op een plek, zodra er een uitvalt is er meestal na een dag of twee alweer een nieuw tandje/kiesje zichtbaar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door