Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#839817
ik ben weer eens gaan hannesen met de barfrekenhulp, want de voorraad natvoer voor sientje is bijna op (nog 1 ruime week).
ik zit de komende maand (misschien wel 2) in een hele vervelende financiële spagaat, dus ikzelf zal genoodzaakt vegetarisch eten, maar ik heb geprobeerd zoveel mogelijk variatie in sien dr menu aan te brengen.
ook ben ik nog niet volledig mobiel, dus reizen naar verre oorden (andere kant van adam ofzo) zit er ook nog niet in.
vleesbotten zullen om die reden alleen van kip afkomstig zijn.
ik denk niet dat ze hier dood van zal neervallen, en er zijn wel 5 vleessoorten in de rest van het menu verwerkt.
ik heb 1 vrieslade voor de katten vrijgemaakt, helaas is dit de kleinste, dus groot inkopen bij herby of kiezenbrink is nu helemaal nog geen optie.
de eerste 3 weken van de maand zijn barf, de 4e is cb om mogelijke tekorten aan te vullen (en ik heb nog 3 pondsrollen in de vries liggen).
ot gaat nog even niet aan het volledig rauw/vers. ze heeft deze week per ongeluk 2 minihapjes cb gegeten, en is toen gillend weggerend. en ze kan nog steeds niet normaal  vleesbotjes en kuikentjes eten.

er zijn nog steeds 3 eetmomenten per dag, en de helft van de wekelijkse inname bestaat uit 1dagskuikentjes (13 stuks per week).
ik wil binnenkort eens informeren bij kiezenbrink naar de prijs van hamsters en muizen etc.

sien is 4,8 kilo en volslank, dus ze mag absoluut niet meer dan wat op het menu staat.
ik ben uitgegaan van 3% per dag,
50% vleesbot, 20% orgaan en 30% spiervlees.
woensdag is visdag.
op zondag is de portie orgaanvlees kuikenlever. ik vind 1x per week lever voldoende, en toevallig is kuiken de smaak die ik nu in de vries heb. ik denk ook dat de organen van jonge diertjes minder als een chemische raffinaderij hebben gewerkt, dus das in sien dr voordeel.

week1:

- 1 kuiken
- 35 gram kipvleugel
  25 gram lamshart
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipnek
  30 gram rundlap
- 1 kuiken

- 1 sardien
- 70 gram kipvleugel (ik heb op barfclub gelezen dat vis snel verteerd)
  30 gram witvis (blokken uit de super)
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipvleugel
  25 gram kalfnier
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipvleugel
  30 gram kalkoenfilet
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 25 gram kipmaag
  30 gram rundlap
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 25 gram kuikenlever
  30 gram kalkoenfilet
- 1 kuiken

week 2:

- 1 kuiken
- 35 gram kipnek
  25 gram kalfsnier
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipkarkas
  30 gram kalkoenfilet
- 1 kuiken

- 1 sardien
- 70 gram kipkarkas
  30 gram witvis
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipkarkas
  25 gram lamshart
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipnek
  30 gram rundlap
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 25 gram kipmaag
  30 gram kalkoenfilet
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 25 gram kuikenlever
  30 gram rundlap
- 1 kuiken

week 3:

- 1 kuiken
- 35 gram kipkarkas
  25 gram lamshart
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipkarkas
  30 gram rundlap
- 1 kuiken

- 1 sardien
- 70 gram kipnek
  30 gram witvis
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipvleugel
- 25 gram kalfsnier
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 35 gram kipvleugel
- 30 gram zeevruchten
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 25 gram kipmaag
  30 gram rundlap
- 1 kuiken

- 1 kuiken
- 25 gram kuikenlever
  30 gram kalkoenfilet
- 1 kuiken

week 4:

per dag 125 gram cb, verdeeld over 2 maaltijden. de 3e maaltijd van de dag bestaat uit een kuikentje.

graag wil ik ook binnenkort eens naar de kwartelkraam op de albert cuijpmarkt, bij voorkeur natuurlijk op een lichte en rustige dag (ik heb maar 50% zicht en ben daar niet bekend) .
mensen die zich geroepen voelen en zin hebben om samen met mij te gaan (staat natuurlijk een lekker stukje zelfgebakken taart tegenover), mogen zich natuurlijk melden  :D .

ik zou willen weten of het menu zo nu een beetje klopt allemaal, en of de variatie wel voldoende is (ook niet teveel vis enzo).
Laatst gewijzigd door koekje op zo 14 okt 2007, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#839898
Teveel vis vind ik wel meevallen, hoewel ik niet vaak witvis voer, liever vette vis vanwege de omega vetzuren. Wel vind ik het nogal veel kip, maar ach, volgens mij bevatten kvv's ook geen andere botsoorten. Ik denk zeker niet dat ze hier dood vna zla omvalen en qua hoeveelheid ziet het er ook voldoende uit. Mijn 5 bejaarde katten eten samen een pond tot 7 ons per dag en die zijn niet te dik; mijn reusje Knor krijgt zeker 2 ons per dag en Kruimel eet nog geen ons.
Ik zou zelf minder hart en meer lever voeren, en proberen ook wat maagjes te pakken te krijgen.
Procentsgewijs zit er veel minder hart dan lever in een prooi en ik vind het zelf een goed idee om die verhoudingen ook aan te houden.

Is het een optie om te proberen samen met iemand of iemanden in A'dam te bestellen bij Herby? Dan kun je kleinere hoeveelheden voor jezelf bestellen en heb je toch een flinke bestelling samen.

Enne, vegetarisch eten is heel lekker hoor! En gezond  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#840058
ze krijgt 4x per week orgaan.
maar ik dacht dat je maar 10% van de orgaanbehoefte aan lever mocht geven, en in mijn constructie is dat al 25%.
maar 3x hart is best veel ja.

qua orgaan wordt het als volgt:
1x (lams) hart
1x lever
1x nier
1x maag 

ik zal het ook even aanpassen in het menu.
Door Mevroi Kruim
#840318
Nee, je moet bij voorkeur niet meer dan 15% orgaan totaal geven en daarvan niet meer dan 2/3, dus 10% van het totaal, aan lever. Da's dus 33% van het totaal aan orgaan  ;)
Ik kijk voor de verhoudingen van de diverse organen naar de prooidieren. Geef je koe dan zijn de magen een behoorlijk stuk groter dan de andere organen samen, maar bij kleine prooidieren is dat niet het geval. Dan is de lever meestal het grootste orgaan en zo verdeel ik de boel ook. Ik voer niet veel koe en pens gaat hier maar mondjesmaat naar binnen dus over de koe-verhoudingen maak ik me niet te druk  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#844458
sien is vandaag helemaal aan de barf gegaan, vanochtend heeft ze haar kuikentje gegeten. was ze erg blij mee  :)
ik moet vandaag of morgen (wss morgen) nog wat extra dingetjes halen; kalfsnier, kipmaag en eventueel lamshart. en bij de c1000 van die tv-kijk vleugels.
ik zou graag ook karkassen en bij zoo natuurlijk wat prooitjes halen, maar de portemonnee is leeg en de vries vol.

er vallen me wel een aantal dingetjes op, en ik hoop dat dat geen slechte tekenen zijn.
sien verhaart ineens best veel, sinds gister ofzo. is dat gewoon het seizoen, of iets in de zin van ontgiften (maar gister was ze nog niet helemaal aan de barf).
niet dat er hele plukken afkomen, maar toch wel wat haren.
ook heeft sientje vreselijke honger. moet ze gewoon nog aan haar nieuwe menu wennen? of moet ik haar meer geven (ik vond haar menu op papier toch al wel de max)?
Door Mevroi Kruim
#844480
Veharen doen ze hier ook als gekken, en die ouwetjes eten al bijna 6 jaar barf dus daar zal het niet aan liggen. Nog ff snel de winterjas aan ...
Honger, tja, misschien heeft ze een groeispurt? Van de katten weet ik dat echt niet meer, de jongsten zijn 11, maar toen hond Kátur in de groei was ging dat met horten en stoten, periodes van absolute vreethonger en periodes van mwah - sla wel over vandaag.
Of ze vindt het gewoon zoooooo lekker  ;)
Ik zou haar gewoon wat meer geven en kijken wat er gebeurt. Tegen dat je haar kunt rollen zou ik gaan minderen  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#844487
hihi, sien is al te rollen, we zullen het volslank noemen.
ze heeft denk ik gewoon honger.
normaal heeft ze op dit tijdstip al 100 gram natvoer naar binnen gewerkt, en nu alleen 1 kuikentje. ze krijgt zo haar avond eten.
misschien dat ik wat uit de avondmaaltijd moet verplaatsen naar het ontbijt, dat ze dan niet meer zin heeft om otje of de bank op te eten  ;)

maar ik dacht dat verharen alleen iets van het voorjaar was, dan gaat de winterjas immers uit.
Door Mevroi Kruim
#844502
;D ;D op dieet dus (ik weet hoe het is  :P *maagknor*)

Ja, ik zou de maaltijden gelijk over de dag verdelen, dat kan schelen, 1 kuikentje is niet echt veel voor een flinke kat.

Verharen doen ze in principe 2x per jaar, nu gaat de zomerjas uit en de winterjas aan en in het voorjaar omgekeerd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#844512
sien heeft dr halve vleugel in 1x opgegeten, maar dr portie lever maar voor de helft.
als ze helemaal scheel keek van de honger, zou ze ook de rest hebben opgegeten, ondanks dat ze lever niet zo geweldig vindt.
ikdenk dat ze dat vanavond nog wel opknauwt, en anders misschien ot.
het barfen na een halve dag gaat goed, maar ze is natuurlijk ook wel gewend barfonderdelen los te eten.
voor noodgevallen heb ik nog een blik hoogwaardig natvoer in de kast staan, dus ik denk dat alles goed gaat komen, en hopenlijk komt hollebolle sientje met de tijd van haar vetrol af  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#845315
toch nog een vraag over sien dr menu.

ik heb wat aanpassingen gedaan erin, deze zijn niet vermeld in mn eerste post in dit draadje (voor de nieuwsgierigen wil ik t wel doormelen, stuur me dan maar pbtje).
ik heb het hele menu uitgetiept, met de veranderingen, en op me koekkast gehangen.
zo is vrijdag de visdag geworden (tja, katholiek opgevoed  :P), er staan dan 2 sardienen op het menu, en het orgaan is wat beter verdeeld over de week, en het vleesbot op de visdag zal zalmgraat worden. ook wil ik met de tijd de helft van de kuikentjes vervangen door andere prooitjes.
er zijn wat dingen die ik nog niet in huis heb: kalfsnier (komt van de week, kan ik denk ik om de hoek aankomen), lamshart (ik heb wel runderhart, maar dat vind sien niet zo lekker , dus mag ot dat opeten). zeevruchten en sardienen en zalmgraten heb ik ook nog niet, maar ik ga vrijdag eens vroeg naar de viskraam, dan zal ik nog wel wat kunnen halen.

vleesbotten zullen verder kip blijven, omdat de portemonnee anders niet toelaat.
ik heb wel kipkarkas uit het menu geschrapt.
vleesbotten zullen primair vleugels zijn, en 1 tot 2x per week een nek.
sien eet graag vleugels, ik kan er makkelijk aan komen, en ze zijn handig in 2 te tjoppen (sien eet een halve per dagportie). ook zijn ze goed bevleesd, dus als ot weer eens sien dr spiervlees jat, is dat geen ramp.
(ook is me vries op het moment praktisch vol, dus even 2 kilo karkassen laden kanniet meer).

maar nu vroeg ik me toch af; wat is de meerwaarde van kipkarkas tegenover ander kipvleesbot als vleugels?
Door Mevroi Kruim
#845916
Qua voedingswaarde niet echt veel, qua prijs beslist behoorlijk. Ik betaal rond de 60 cent voor een kilo karkas en vleugels zijn hier zo'n 3 euro de kilo. Nou zit daar wel wat meer vlees aan maar als ik met goedkoop spiervlees kan combineren scheelt me dat de nodige euro's. En daarvoor koop ik dan weer leuke dingen als kwarteltjes en zalmfilet  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door