Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#843130
kon het in oudere items niet vinden maar is runder- en schapentong nu orgaan of spiervlees? ik vermoed (net als hart) dat we het kunnen rekenen tot orgaan. mijn doggiez maakt het geen klap uit, die vinden het echt heerlijk. en oh ja, nu ik toch bezig ben... schapenkop reken ik tot RMB. maar is dat wel zo?
Door Lizzy
#843226
Ja, deze discussie hebben we inderdaad een paar keer gehad ;D. Het is moeilijk. Tong is een hele sterke spier. Maar omdat het niet in mijn definitie past van "spieren houden het skelet bij elkaar en zorgen voor beweging" (dat is in mijn ogen de enige juiste definitie van spiervlees) : reken ik het tot orgaan. Hart lijkt qua voedingsstof compositie niet echt heel erg op spiervlees. Tong lijkt qua voedingsstoffen compositie wel weer meer op spiervlees... Als je krap 10% orgaanvlees voert (inclusief pens): dan doe je er misschien verstandig aan om tong niet tot orgaanvlees mee te rekenen. Anders krijgt je hond niet genoeg van ander orgaanvlees (en dus vitamines) binnen. Voer je 20% orgaanvlees, dan kun je het tot orgaanvlees rekenen.
Door dorinekok
#843271
Wat is de sterkste spier in ons lichaam????
antwoord: de tong. En ook heeeeeeel bewegelijk.
Of dat trouwens voor dieren ook geldt.... dat weet ik niet zeker
Door Lizzy
#843290
dorinekok schreef: Wat is de sterkste spier in ons lichaam????
antwoord: de tong. En ook heeeeeeel bewegelijk.
Of dat trouwens voor dieren ook geldt.... dat weet ik niet zeker
Maar als je naar de slager gaat om een onsje spiervlees, dan geeft hij je dus geen tong. En daar gaat het wel om, denk ik, bij het voerderen der honden. Als het om eten gaat, wordt tong echt als orgaanvlees aangemerkt:

http://www.ecoline.org/verde/publicatie ... ag09.shtml

http://parijsonline.nl/orgaanvlees.htm

http://www.mag-gi.nl/informatie/orgaanvlees.htm

http://www.inbelgium.be/alacarte/cartep ... NGF=2&NF=2
Door dorinekok
#843359
Ik begrijp je redenering wel hoor. En eigenlijk maak ik me er zelf niet zo heel druk over. Ik heb de vriezer niet vol tong en hart liggen (en andere meer of minder dubieuze orgaan of spierdelen) Dus een paar onsjes meer of minder orgaan cq spier zal op de lange termijn geen problemen opleveren. En volgens mij moet je wel een beetje zo denken om niet al te krampachtig met de percentages om te gaan. Toch?
groetjes Dorine
Door Lizzy
#843719
dorinekok schreef: Ik begrijp je redenering wel hoor. En eigenlijk maak ik me er zelf niet zo heel druk over. Ik heb de vriezer niet vol tong en hart liggen (en andere meer of minder dubieuze orgaan of spierdelen) Dus een paar onsjes meer of minder orgaan cq spier zal op de lange termijn geen problemen opleveren. En volgens mij moet je wel een beetje zo denken om niet al te krampachtig met de percentages om te gaan. Toch?
groetjes Dorine
Oh nee, het was ook niet mijn bedoeling om ingewikkeld of krampachtig te doen over percentages. Maar als iemand vraagt: is tong orgaan of spiervlees, dan is het in mijn ogen en in mijn definitie orgaanvlees. Hart is overigens in mijn ogen geen spiervlees maar orgaanvlees pur sang. Als je daar echt teveel van gaat voeren, help je wel de balans van je menu om zeep. Met tong zal dat risico minder zijn (en de kans is ook klein dat mensen tong in kopvlees-grote-hoeveelheden gaan voeren) maar volgens mij was de vraag "is het spier of orgaan" en gaat daar dit topic over, toch?
Door dorinekok
#843720
Is het trouwens niet veel beter te kijken naar het verschil in voedingswaarde (en vitaminen en mineralen) als je een verschil tussen spiervlees en orgaanvlees wil maken? Zo kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat de samenstelling van voedingswaarden in een tong meer lijken op die van een "gewone" spier dan die van lever.
Het lijkt mij zinvoller dat uit te zoeken dan om te kijken wat er op de menu kaart van een restaurant staat. Ik zal eens op google kijken of ik er iets over kan vinden. Of is dat hier ook al uitgebreid behandeld ergens?
Door Lizzy
#843723
Ja, daar hebben we het inderdaad al meerdere keren over gehad. En daarom vind ik hart helemaal geen grensgevalletje. Hart is gewoon orgaanvlees. Tong zou je qua voedingswaarde nog veel langer over kunnen debateren. Maar volgens mij is het simpeler om de dingen te noemen volgens de naam die ze hebben?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 okt 2007, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dorinekok
#843735
Ach tja het zal zo'n vaart niet lopen inderdaad. Ik krijg er op google trouwens ook niet goed antwoord op en in mijn (oude) medische zakwoordenboeken ook al niet.
Door hellenbanjerbo
#844181
dames dank voor jullie antwoorden. tong = orgaan heb ik besloten. maar hoe zit het nu met een schapenkop: RMB? of is het vooral bone met weinig meat plus natuurlijk orgaan (tong en hersenen).
Door Lizzy
#844200
RMB. Zelf geef ik ze niet. Ik vind ze knetterhard. En het bot van schaap wordt vaak slecht verteerd. Ik zou er sowieso wat extra vlees of pens bij geven.
Door dorinekok
#844238
schapen kop krijg ik niet eens van mijn slager. Die bepaalt voor mij dat het te hard is (jaja het kan nog steeds gekker) maar wel lamskop. Niet ouder dan een half jaar. En dat gaat er in als koek. (ik wilde bijna Ketellapper zeggen, zo geïndoctrineerd ben ik) Voglens mij is het een beetje afhankelijk hoeveel vlees e.d. er nog aan de kop zit. En omdat een halve kop al wel zeker 500 tot 600 gram weegt, geef ik alleen dat en dan andere dagen weer wat meer vlees of pens etc.
Door pallas
#844266
Hier ook alleen maar hele kleine lamskoppen. Geen problemen met de vertering. Opmerkelijk want bij deze hond vind ik zelfs nog wel eens na kippenekken bot terug in de ontlasting.
Hakken en zagen doe ik niet, dus het is een flinke maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door