Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kimh
#836998
Hallo,

Ik zit er over te denken om Carlos en Janis binnenkort op alleen prooi te zetten. Heeft er iemand voorbeelden van soorten prooi, afwisseling en hoeveelheden?

Ze eten al kuikens, kippennekjes, geitenhart, kippenmaagjes/ levertjes/ hartjes etc...
Dus het barfen ligt ze wel.

Greetz
Door *Robin*
#837064
Ik voer:

Hamsters,
Ratjes,
Gerbils,
Kwartel,
Duif (af en toe)
Muis,
kip (stukjes met bot)
en kuikentjes...

Bijna volledig prooidieren dus.

Voor de hoeveelheden moet je zelf op je eigen katten af gaan. Ik heb binnen katten en die worden te dik als ik meer dan twee kleine prooitjes op een dag voer... en als ze kwartel eten enkel één kwartel per dag met z'n tweeën.

Ik ken veel meer katten die wel vier beesies per dag eten en daarbij nog een vleesmaaltijd krijgen ook. Dan zouden die van mij allang dicht gegroeit zijn ;D
Door Mieuw
#837067
*Robin* schreef: Ik voer:

Hamsters,
Ratjes,
Gerbils,
Kwartel,
Duif (af en toe)
Muis,
kip (stukjes met bot)
en kuikentjes...

Bijna volledig prooidieren dus.

Voor de hoeveelheden moet je zelf op je eigen katten af gaan. Ik heb binnen katten en die worden te dik als ik meer dan twee kleine prooitjes op een dag voer... en als ze kwartel eten enkel één kwartel per dag met z'n tweeën.

Ik ken veel meer katten die wel vier beesies per dag eten en daarbij nog een vleesmaaltijd krijgen ook. Dan zouden die van mij allang dicht gegroeit zijn ;D
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar is dat wel genoeg variatie?
Voor mijn gevoel zou er ook nog iets van rundvlees en vis bij horen, en misschien ook iets in de richting van lam of geit.
:confused1:
Gebruikersavatar
Door sylvia
#837107
Mieuw schreef: Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar is dat wel genoeg variatie?
Voor mijn gevoel zou er ook nog iets van rundvlees en vis bij horen, en misschien ook iets in de richting van lam of geit.
:confused1:
Waarom? eigenlijk behoord dat dus niet tot het natuurlijk dieet van een kleine kat. Alleen grote katten als leeuwen enzo eten grote prooidieren. De kleinere doen het met gevogelte en knagers
Door Mieuw
#837197
sylvia schreef: Waarom? eigenlijk behoord dat dus niet tot het natuurlijk dieet van een kleine kat. Alleen grote katten als leeuwen enzo eten grote prooidieren. De kleinere doen het met gevogelte en knagers
Ja, zo had ik het nog niet bekeken. :)
Door Mevroi Kruim
#837244
Nou, als 7 diersoorten nog niet voldoende afwisseling is ...
Af en toe een stukkie vis, dat zou nog nuttig kunnen wezen vanwege de vetzuren, maar als je iets van wild kunt scoren zit daar ook al aardig wat aan vetzuur in.
En het is idd de meest 'natuurlijke' manier om katten te voeren, het soort prooien dat ze zelf zouden kunnen vangen, als er hier wilde gerbils zouden rondhopsen  ;D ;D
Door kimh
#837342
Thanks voor de info... Kunnen jullie me ook vertellen wat ongeveer de kosten zijn van dit 'prooi-dieet'? En waar ik die diertjes scoor?

Thanks!
Door Mieuw
#838316
Muizen zou je eventueel kunnen krijgen bij zo'n reptielen winkel (als voer voor slangen).
Kuikens weet ik niet. Ik heb toevallig een groot tuincentrum/dierenspeciaalzaak waar ze de kuikens verkopen.
Voor kwartels, duif en kip(pennekken) zou je kunnen kijken bij de poelier (op de markt).
Van de rest weet ik alleen dat je bij de Kiezebrink wel kunt slagen: http://www.kiezebrink.nl/. Maar misschien kan iemand anders je nog andere tips geven.
Door Marlijn
#838518
Ik heb laatst een kuikentje gehaald bij een reptielenwinkel (in Leeuwarden).
Daar hebben ze ook muizen (in veel verschillende soorten, klein/groot/met vacht/naakt) en ratten (ook in verschillende maten). Volgens mij ook nog wat anders maar dat weet ik zo niet meer.
Het kuikentje was 30ct. (eerst maar 1 om te proberen, werd gelukkig met smaak gegeten)

Ik wil binnenkort, wanneer mijn vriezer weer leeg is, ook eens meer kuikens en muizen enz. gaan voeren.
Door *Robin*
#842956
Bernadette besteld bijna elke maand...
De laatste bestelling is pas geweest dus het duurt nu weer even maar als er mensen interesse hebben kan ik hier wel doorgeven wanneer we weer bestellen... Wij zitten in Rotterdam.

Knaagdieren
rat
baby p/st 30 ct +btw = 36 ct.
baby p/kg 60,- + btw = 71,40
fuzzy p/st 30 ct + btw = 36 ct
fuzzy p/kg 30,- + btw = 35,70
kl. weaner p/st 70 + btw = 83 ct
kl. weaner p/kg 12,- + btw = 14,28
gr weaner p/st 1,- + btw = 1,19
gr weaner p/kg 12,- + btw = 14,28
kl. rat p/st 1,25 + btw = 1,48
kl rat p/kg 10,- + btw = 11,90
reg rat p/st 1,35 + btw = 1,61
reg rat p/kg 6,75 + btw = 8,03
grote rat p/st 1,25 + btw = 1,48
grote rat p/kg 4,25 + btw = 5,05
jumbo p/st 1,50 + btw = 1,79
jumbo p/kg 4,25 + btw = 5,05

hamster p/st 70 ct + btw = 83 ct
hamster p/kg 5,40 + btw = 6,43
woestijnrat klein p/st 20 ct + btw = 24 ct
woestijnrat klein p/kg 5,40 + btw = 6,43
woestijnrat groot p/st 40 ct + btw = 48 ct
woestijnrat groot p/kg 5,40 + btw = 6,43

muis
baby p/st 31 cent + btw = 37 ct
fuzzy p.st 40 cent + btw = 48 ct
klein p/st 34 + btw = 41 ct
klein p/kg 17,- + btw = 20,23
regular p/st 45 cent + btw = 54 ct
regular p/kg 19,- + btw = 22,61
groot p/st 65 cent + btw = 77 ct
groot p/kg 19,- + btw = 22.61
jumbo p/st 85 cent + btw = 1,01
jumbo p/kg 19,- + btw = 22.61

Gevogelte
doos kuikens 10 kg 8,50 + btw = 9,01
per kilo 85 ct + btw = 90 ct
duiven per doos 15 stuks 24,- + btw = 25,44
duif p/st 1,50 + btw = 1,59
kip geslacht per kg. 1,50 + btw = 1,59 (zonder veertjes en zonder kop/poten)
kwartel p/doos 8 kg. 40,- + btw = 42,40
kwartel p/st 90 cent + btw = 95 ct
Door Marlijn
#843839
Ik wil volgende week ook een hele lading prooidieren gaan halen.

Ze hebben kuikentjes, muizen, ratten, gerbils en konijn bij de terrariumwinkel waar ik het wil halen. Verder wil ik ook nog wat vis er bij gaan voeren.

Lijkt me opzich aardig wat variatie.

Nu vroeg ik me wel af of er eigenlijk wel wat verschil zal zitten tussen muizen en ratten?
Gebruikersavatar
Door koekje
#843888
een rat is groter, en meer een alleseter dan een muis.

een rat heeft behaarde voetjes en oren, en bij een muis zijn deze kaal.
Door Mieuw
#844013
Persoonlijk zie ik het verschil niet zo tussen muizen, ratten, hamsters, etc. Het zijn allemaal van die kleine knaagdiertjes.
Zo vind ik ook weinig verschil zitten tussen konijn en haas. En ook niet tussen kip, kalkoen, kwartel, etc.
Gans en eend zijn in mijn beleving ook samen een aparte groep, maar die horen niet bij de kippen, want die hebben andere poten. En ook schaap en geit vallen in mijn beleving 'bij elkaar'. Degoe's en gerbils zijn ook kleine knagers, maar dat vind ik dan weer een andere groep, want dat zijn woestijndiertjes.

Tellen al die dieren dan mee als 'verschillende diersoorten' in een menu, of moet je bij het samenstellen van een menu niet kijken naar het individuele dier, maar naar de 'groep' waar het toe hoort??
Dan zit er in een menu van een kat die in 1 week bijv. kuikens, muizen, ratten, vis, hamsters en konijn eet, in één keer niet 6 verschillende soorten, maar slechts 4.

:confused1:
Door Mevroi Kruim
#844123
Het zijn allemaal verschillende diersoorten, net zoals een chimpansee een andere diersoort is dan een mens ook al zitten we in dezelfde familie, phylogenetisch gezien. En er zijn verschillen tussen diersoorten uit dezelfde familie.
Door Marlijn
#844241
Mieuw schreef: Persoonlijk zie ik het verschil niet zo tussen muizen, ratten, hamsters, etc. Het zijn allemaal van die kleine knaagdiertjes.

Tellen al die dieren dan mee als 'verschillende diersoorten' in een menu, of moet je bij het samenstellen van een menu niet kijken naar het individuele dier, maar naar de 'groep' waar het toe hoort??
Dan zit er in een menu van een kat die in 1 week bijv. kuikens, muizen, ratten, vis, hamsters en konijn eet, in één keer niet 6 verschillende soorten, maar slechts 4.

:confused1:
Ik zie zelf ook niet helemaal het verschil. Ik weet dat het allemaal verschillende diersoorten zijn, ook als ze tot dezelfde familie behoren. Maar is het verschil groot genoeg om ze als verschillende soorten te rekenen bij het barfen?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door