Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#843764
Meesje-beesje was al sinds vrijdag niet zo lekker  :-\, hij eet en drinkt nog prima, en poept ook ok, maar hij slaapt veel en is niet zo vrolijk. Ook is hij stijf in zijn rug. Omdat hij verder geen koorts had, zei ik tegen mij schoonmoeder dat ze hem gewoon lekker rustig moest houden en dat we anders maandag even naar de DA zouden gaan.

Toch zijn we vanmorgen naar de DA geweest, want hij heeft haar de hele nacht wakker gehouden (hij wou niet gaan liggen, bleef maar zitten), en inmiddels waren zijn ogen rood. Ook had hij een reutelige hoest. Ik kreeg toch een naar gevoel hierbij (kennelhoest?????) en zei dat het toch verstandig was om even langs de DA te gaan.

Die constateerde idd iets van een verrekte spier in zijn ruggetje en kennelhoest. Hij heeft een rymadil-prik gekregen en antibiotica.

Dus mijn vraag was meteen: huh? AB bij een virus?  :o
(Ik bedoel maar: een mens krijgt toch ook geen AB-kuur bij een griep-aanval?)

Antwoord: " Ehm,...jaaaa, ,.......dat is de standaard-aanpak tegen kennelhoest..."

Goed, we zijn nu een flink stuk armer en Meesje kan terug in zijn bedje, maar ik begrijp niet waarom er AB wordt voorgeschreven bij kennelhoest?

Overigens schijnt kennelhoest nu enorm te heersen, dus iedereen is hierbij gewaarschuwd!
(En Mees krijgt wat extra probiotica en Echinaforce  ;))
Door Lizzy
#843772
Kennelhoest wordt veroorzaakt door een virus (Para-influenza) en een bacterie (Bordetella). En ze starten volgens mij altijd met een AB om complicaties (longontsteking) te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#843786
Het is inderdaad standaard om dat te geven omdat er bij een virus gemakkelijk ook een bacteriele ontsteking kan ontstaan.
Ik vind het dus onzin en doe dat niet, maar de hond moet wel goed in de gaten gehouden worden, want er is een klein risico op een longontsteking.
Door Femke
#844838
Peet schreef: Meesman voelt zich al een stuk beter hoor, en ik heb 'm helemaal suf-geknuffeld  ;)

er komt altijd een grote glimlach op mijn gezicht als ik aan Mees denk. Het is toch wel een bijzonder kereltje hoor, en nog een lekker ding ook  :D
Door Peet
#845516
Femke schreef:
er komt altijd een grote glimlach op mijn gezicht als ik aan Mees denk. Het is toch wel een bijzonder kereltje hoor, en nog een lekker ding ook  :D
Jaaaa, dat is hij zeker! Hij knapt trouwens al weer flink op, gelukkig maar.

Ik heb zelfs een nieuw vriendinnetje voor hem geregeld  ;), zie mijn post in de bar  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door