Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#842948
volgende week gaat sien aan de barf (helemaal), en ot moet meedoen.
aangezien otje geen vleesbotten eet en kuikentjes wel over mn vloer uitsmeert, maar ze dan door sien laat opeten, krijgt ot cb.

ot is een vreselijk moeilijke eter.
het liefst zou ze gewoon een schaaltje brokjes willen hebben, en daar 50x per dag een hapje van willen nemen. dat doen we niet meer.
sien vreet alles op, ik ben de brokken beu, en de bench waar ot dr eten kreeg heb ik ingeklapt, omdat sien door de nieuwe ingang kon.

ik wil dit als volgt doen.
ot krijgt 125 gram cb per dag aangeboden, ik denk in 4 porties.
daar doorheen of erop gaat een beetje tartaar, want dat vindt ze lekker.
tot nu toe heeft ot geen cb willen eten, en natvoer vindt ze vies. als ik een papje maak van natvoer, kattenmelk en cb, eet ze het niet. papje natvoer en kattenmelk eet ze soms. orgaanvlees en spiervlees eet ze op zich wel, maar vreselijk traag en maar een beetje. vleesbotjes stript ze het vlees vanaf.

ot zal dus een soort van uitgehongerd worden; cb eten of nix.

maar ik vind het zo eng.
otje is 5 maanden en 2,5 kilo, op zich goed gewicht, maar ze mag niet afvallen.
hoe lang kan ik het hongerprincipe volhouden? of moet ik na 2x weigeren al ot de cb onder dwang gaan voeren (zo heb ik haar als kitten van 10 weken wel tartaar laten eten)?

ot lijkt niet echt een grote hongerprikkel te hebben, en zal nooit om eten vragen, in tegenstelling tot holle bolle sientje.
is mijn idee om otje cb te laten eten wel goed? of kan ik beter een andere manier toepassen?
Laatst gewijzigd door koekje op vr 04 jul 2008, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#843030
Ik zou als ik jou was eens een paar andere merken kvv proberen. Misschien dat meutje Otje een ander merk wel te kanen vindt, je weet maar nooit.
Bij katten heb je het probleem dat als ze wat langer niet eten de hongerprikkel helemaal schijnt te verdwijnen en dan kan je dus weer gaan dwangvoeren. Dus het is iets dat je met beleid moet toepassen. En zeker katten die gewend waren dat er de hele dag een volle bak br*kken stond vinden het totaal niet in de haak als dat inene afgelopen is, dat  gaat uiteraard zomaar niet!
Ik ben nogal van 'niet horen dan maar voelen' dus als ze zeuren en niet mogen vasten dan prop ik gewoon. En dan kunnen ze het vaak toch wel waarderen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#843080
ik zou graag voor ot andere merken kvv proberen, maar ik denk dat ik daar niet aan kan komen. de supers hier verkopen geen kvv, en mn dw verkoopt alleen cb.
ik weet niet wat zoo natuurlijk in het assortiment heeft (ik weet dat ze cb hebben), misschien dat daar iets is.
canis naturalis bezorgt niet meer geloof ik, en ik kan financieel even niet voor een minimumbedrag van zoveel euro bestellen ergens anders.
met iemand meebestellen is op dit moment ook niet handig, want ik heb het op korte termijn nodig.
en ik woon in adam, ik vind dat ik alles hier toch moet kunnen vinden in winkels.

katten kunnen bij lang vasten leververvetting krijgen, en dan worden ze misselijk en verdwijnt de hongerprikkel. otje is niet dik oid, dus ze loopt iets minder risico, maar ze is nog wel in de groei, en van zichzelf al een moeilijke eter.

er staat al 2 weken niet meer een hele dag brokjes voor haar klaar, omdat ik een rode vreetschuur rond heb lopen, die wel volslank is.
ik ben zelf ook wel van: niet zeuren en mekkeren, gewoon opeten. maar als de katten zielig doen enzo, verander ik in een groot zacht ei met baarmoederlijke gevoelens :-[

toen ik otje net had, at ze helemaal bijna nix.
ik vond dat ze tartaar moest eten, maar dat kende ze niet. ot op schoot en beetjes tartaar in dr bekje gepropt. toen proefde ze het, en sindsdien eet ze graag tartaar.
vorige week heeft ze per ongeluk 2 hapjes cb van sien gegeten (volgens mij dacht ze dat t iets anders was). na die hapjes rende ze gillend weg.

dus toch maar gewoon cb voorzetten, met wat tartaar erover heen, en hopen dat ze het opeet, en anders onder dwang het erin proppen, in de hoop dat ze het dan ineens lekker vindt?

(volgens mij ben ik degene die bij voorbaat al moeilijk erover doet, de poging is niet eens begonnen :-[ :-[)
Door Femke
#843270
en als je nou een blikje sardientjes ofzo door de CB roert, of blikvoer iets anders wat ze heeeeeel lekker vindt? En dan eerst het grootste gedeelte 'lekkers' met een klein beetje carnibest en dan steeds iets meer CB en minder 'lekkers'.

Bij mijn katten heeft het ook lang, lang geduurd voordat ze vers aten.... :-\ Nu krijgen ze al 3 jaar niets anders meer.
Ik heb wel gemerkt dat je niet 1 brokje ernaast moet aanbieden, want dan eet ze liever maar 1 brokje dan dat akelig gezonde vers. Als er niks anders te kiezen is, dan kiezen ze wel eieren voor hun geld.
Let wel op dat ze niet té lang niks eten hoor, zie het verhaal van Olga.
Door Mevroi Kruim
#843336
Eerlijk gezegd wil het er bij mij gewoon niet in dat er nergens in Amsterdam andere kvv verkocht zou worden. Misschien niet om de hoek maar dan een paar straten verderop?
Gebruikersavatar
Door koekje
#843426
ik ben maar eens gaan bellen.
bij zoo natuurlijk hebben ze bandit en prins ook in het assortiment, en aanvullende ahv.
ik denk dat ik volgende week eens een bakje ga halen daar om uit te proberen voor otje.
ze hebben ook barfonderdelen en wat prooitjes, dus een grote tas en een gevulde portemonnee meenemen  8)

ze hadden daar wel een andere tip voor ot met betreft eten, en ik wilde daar graag jullie mening over.
aangezien otje wel spiervlees en orgaanvlees eet, maar geen botjes, is er een supplement van calcium en magnesium (ik geloof van groene os). een theelepel per 500 gram vlees zou voldoende calcium inname zijn.
ik ben niet zo van de supplementen en toevoegingen, ook niet voor mezelf.
maar kan een dergelijk poeder wel voldoende zijn? otje is nog in de groei, is dat niet gevaarlijk?
Door Mevroi Kruim
#843657
Ik ken het niet maar misschien dat Geer of Tannetje het weten.
Veel soorten kvv bevatten ook geen gemalen bot maar een calcium-fosfor supplement, dus als je goed doseert is het vergelijkbaar daarmee. Maar echt bot is beter, dan weet je zeker dat het verteerbaar en opneembaar is en de verhoudingen van de mineralen zijn optimaal.
Gebruikersavatar
Door koekje
#846578
morgen is het d-day.
alles heb ik net klaargezet in de koelkast.
sien dr eigen bakje met kipvleugel en kalkoenfilet, er staat een bakje met kuikentjes, en voor ot staan er wel 4 schaaltjes in de koelkast.

ze gaat 125 gram cb natuurvoer in totaal aangeboden krijgen, verdeeld over 4 porties.
bij portie 1 zit 30 gram tartaar (tartaar wordt morgen door de cb geroerd).
portie 2 en 3 hebben 15 gram tartaar, en portie 4 is kale cb.
sien krijgt morgen naar vleugel en filet los, voordat ot het spiervlees opeet.
verder heeft ot niet te zeuren, ze heeft gewoon haar cb te eten, ik ben zelfs zo goed geweest om er tartaar, wat ze helemaal geweldig vindt, bij te doen.

(ik heb toevallig deze week bij de c1000 smuldier gehaald; 1 pakje met kip en 1 pens/vlees compleet. toen het al hier in de vries lag, zag ik pas dat er groente en ontsloten tarwe inzit.
als ot het niet lekker vindt, zou ik het aan sien kunnen geven, maar sien gaat er volgens mij heel hard van gassen.)

het gaat morgen een hele kouwe turk worden voor otteke!  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#846619
nou, ik dacht dat het heel spannend ging worden, maar dat viel reuze mee.

ze hebben net het eerste voermoment achter de rug. gelukkig hadden ze stevige honger.
sien heeft haar kuikentje gegeten, en toen pakte ik voor otje portie 1 uit de koelkast.
ot piepte er heel hard van, want bakjes met plastic eromheen uit de koelkast bevatten meestale hele lekkere dingen (kuikentjes, lamshart en tartaar).
toen ging ik ermee naar de keuken, om het bolletje tartaar door de cb te roeren. ot sprong van blijheid op het aanrecht.
ik heb even het bakje 10 sec in de microgolf gedaan, want het was wel erg koud.

bakje op ot dr voerplek gezet, en ot erbij.
ze piepte, rook er aan, en liep weg!

toen heb ik een heel klein beetje op me vinger gedaan, en onder dwang in otje gestopt. toen wist ze dat het eetbaar was.
otje weer bij het bakje gezet, en ze bleef aarzelen.
toen pakte ik de kattenmelk uit de koelkast, en riep otje erbij. een heel klein scheutje erop gedaan, zodat ze kon zien dat ik er melk opdeed.
toen proefde ze heel voorzichtig. en nog een beetje, en nog een beetje.

ze heeft uiteindelijk goed gegeten, zelfs op tempo  :)
in een paar minuten tijd heeft ze ruim de helft van het bakje leeggeten, met een sien op de achtergrond die ook wel zin had in cb.

tot nu toe ben ik zeeeer tevreden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#846938
portie 2 is inmiddels ook voor de helft naar binnen, had even wat voeten in aarde, maar na een kwartiertje het bakje weer in de kast zetten, en daarna weer uit de kast en ot erbij is ze er toch aan begonnen.
het was even spannend toen ot een groot stuk liet vallen (ze eet in de krappaal) en sien beneden zat te azen.
ot kwam gelukkig ook naar beneden, en liet sien het niet opeten.

ik zou alleen nog wel graag willen dat ze sneller at, en ook in 1x een portie op. 8x per dag voeren is voor mij ook niet handig.
ik moet haar ook nog erg aanmoedigen, en er gaat een miniem scheutje kattenmelk over de cb heen, daar wil ik ook mee stoppen.

iemand tips? of ben ik gewoon te ongeduldig?
Gebruikersavatar
Door koekje
#847148
we zijn nu nog steeds met portie 4 bezig, terwijl het al tijd weer is voor portie 1 van vandaag.

ze eet het wel, maar niet van harte; pas na veel aanmoedigen.
otje heeft vreselijke honger; als ik haar roep, komt ze gelijk aangespurt. ze vraagt niet om eten, behalve toen ik gisteravond organen stond te verpakken en in de vries te doen.
ik had haar ook een stukje lamsnier gegeven, maar dat vinden ze alle2 uitermate vies.

op zich lijkt het allemaal er niet al te slecht uit te zien, ik heb niet hoeven dwangvoederen oid, en ze heeft bijna haar daghoeveelheid op.
eigenlijk zou ze 150 gram moeten eten minimaal, ipv 125, maar vandaag zat er ook 60 gram tartaar door.
maar toch vind ik het erg moeilijk. ik zie aan otje dat ze heeeeel graag een schaaltje brokken wil, en ik ben een zacht ei.
het voordeel is dat de brokken zo goed als op zijn. om de hoek kan ik alleen aan brokken komen voor volwassenen. nu ben ik al niet van de brokken, laat staan met chemische urineverzuurders. dat steken we niet meer in ot.

ik hoop echt dat ze heel snel snapt dat de cb erg lekker is, en ook dat ze door moet eten, omdat anders dr rode zus het opeet.

de cb met tartaar (portie 1 t/m 3) vond ze wel lekkerder dan kale cb.
misschien moet ik maar eens een worstje met rund voor haar halen.
#847210
Ik denk eerlijk gezegd dat je een beetje te ongeduldig bent. Sommige katten vinden het direct lekker, anderen moeten er heel erg aan wennen en sommigen lusten het nooit.
Ik had er hier ook een paar die het direct heel smakelijk vonden maar ook een paar mutsen. Ze aten wel maar niet van harte en met lange tanden. En dan werd de cb nog wel gemengd met blik (animonda, porta 21). En 1 weigert het gewoonweg. Die gaat liever dood dan cb te eten. Ondertussen krijgen ze hier pure carnibest maar ik ben nu wel 7 maanden verder. En nog steeds staan ze te dringen en te schreeuwen als Pearl haar geliefde brokjes krijgt. Die hebben ze nog steeds het allerliefste. Ze krijgen het niet maar als ze mochten kiezen  ;)
Ik denk dat Otje gewoon tijd nodig heeft. Geef de cb voorlopig maar gewoon gemixt en trek er een tijdje voor uit om het lekkertje dat je er door doet af te bouwen tot ze pure cb lust.
#847259
Helemaal met YaYa eens. Er zijn idd katten die gelijk roepen 'ha, echt eten!' en er zijn er die de dierenbescherming gaan bellen wegens vergaande mishandeling. Ze eet het, da's hartstikke mooi, en de rest komt wel.
Kiezen en mengen ben ik zelf niet voor. Mijn ervaring is dat het een stuk beter en sneller gaat als er geen keus meer is, het eten alleen uit vers bestaat. Ga je mengen dan gaan ze nog meer miepen.
#847262
Kruimel schreef: Helemaal met YaYa eens. Er zijn idd katten die gelijk roepen 'ha, echt eten!' en er zijn er die de dierenbescherming gaan bellen wegens vergaande mishandeling. Ze eet het, da's hartstikke mooi, en de rest komt wel.
Kiezen en mengen ben ik zelf niet voor. Mijn ervaring is dat het een stuk beter en sneller gaat als er geen keus meer is, het eten alleen uit vers bestaat. Ga je mengen dan gaan ze nog meer miepen.
Ik ben het wel met je eens maar wat te doen als je kat het helemaal weigert?
Vasten mag niet, hoe los je dat dan op, als je niet moet mengen en niet moet laten kiezen? Is voor mij nog steeds een dilemma, hoor!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door