Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#841154
Pff,  aan t begin van de avond naar DA geweest. Suzi (9 weken oud) had de hele middag drang om te poepen maar er kwam niks uit. En ze gaf duidelijk aan dat haar kontje pijn deed.
Dus wij naar de DA. Die begon met een thermometer. Geen koorts, maar ze voelde wel iets inwendig. Het leek alsof er wat kraste. Dus voorzichtig met vinger inwendig gevoeld.
De pup ging natuurlijk tekeer als een speenvarken. DA voelde echt wat zitten. Voorzichtig een klein tangetje....ja hoor, een heel vies klein scherp stukje bot...en nog een. Dat leek het te zijn. Voorzichtig nog eens met de vinger controleren...helaas voelde ze nog wat. En dat was een hele worsteling om dat er uit te krijgen zonder wat te beschadigen.
Jeetje mina het zweet gutste over m'n lijf toen ik die pup daar moest vasthouden. Na heel veel gedoe (anus openhouden met een spreider die normaal voor konijnen wordt gebruikt) kwam er een stukje bot ter groote van een halve pink uit. Pff en dat bij een pupje van nauwelijks 3 kilo.
Tja, gisteren heeft ze wat bot (flink bevleesd overigens) gehad van wild. Ik heb steeds gekeken terwijl ze aan 't eten was en ze heeft echt goed gekauwd.
Maar helaas is er dus toch een (of meer???? hellup ik hoop het niet) groot stuk naar binnen gegaan dat niet is verteerd. Dus de komende dagen goed in de gaten houden, vooral de ontlasting. Jullie snappen dat ik de kleine uk voorlopig ff geen botten durf te geven (weten jullie een alternatief waarop ze toch kan kauwen en dat goed is voor haar tandjes???). Ik verschillende merken kvv in huis, dus ze kan lekker gevarieerd verder op vers.
Hopelijk is er nu alles uit en blijft het bij dit spannende avontuur. Al met al zijn we wel een half uur binnen geweest, leuke kennismaking van de pup met de DA....
Door 202Spots
#841184
Achgossie, je zal 't zelf net zo benauwd hebben gehad als je kleintje denk ik!!
Gelukkig dat alles eruit is gekomen!
Ik zou eerst lekker kvv geven en misschien kan ze op 'n stuk pens kauwen?
En over 1-2 weekjes. met platgeslagen kippennek met verbrijzelde werveltjes weer opnieuw beginnen.
Door K&D
#841187
Haar maagzuur  is nog niet voldoende ontwikkeld om wild-bot te kunnen verteren. Dat is veel te hard. Kippennekjes etc is een betere keuze, in elk geval zacht bot.
Maar ik heb onze pups ook eerst kvv gegeven en later pas barf met bot.
Maar nu zijn sheltie pups ook wel erg klein hoor. Er zijn er genoeg die gelijk met barf beginnen, maar dat zag ik met die hele kleintjes niet zitten.

Erg sneu dat het zo moest gaan :o, en hopelijk komt er niet meer te voorschijn, maar overal staat dat je met zachte, makkelijk te verteren botten moet beginnen!
Ik zou me eerst beter inlezen en voorlopig even op kvv blijven.
Door Lizzy
#841199
Mijn pup barft/eet vleesbot vanaf 5 weken oud. Ik denk dat een pup prima in staat is om vleesbotten te verteren, maar dan wel het liefst wel beginnen met de gemakkelijk verteerbare vleesbotjes. Kippennekken, eendennekken en kwarteltjes zijn prima vleesbotjes voor pups om mee te beginnen. Je kunt deze zelfs eerst goed platmeppen met een hamertje (je doet ze eerst in een stevige plastic zak, dan mep je erop. De diepvrieszakken van de Lidl zijn heel geschikt daarvoor, weet ik uit ervaring. Doe je het niet in plastic, dan zit je hele keuken onder de vleesbotspetters). Dan kun je daarna prima over op platgemepte kippenvleugels en kipkarkasjes en op platgemepte eendkarkas en parelhoenkarkas en konijnkarkas.

En ja gut, als ze botjes eten, dan kan er wel eens een stukje onverteerd bot in de ontlasting zitten... Ik vind dat eerlijk gezegd geen drama. Dit wat jij beschrijft is natuurlijk heel naar en dat wil je niet nog een keer, maar het eten van vleesbot brengt met zich mee dat er wel eens een stukje bot in de ontlasting zit. Meestal is dat goed verpakt en poept de pup dat probleemloos weer uit. Dit wat hier is gebeurd is een indicatie voor te hard vleesbot. Maar ik vind het dus echt helemaaaaal geen reden om barf (en dus vleesbot) af te zweren. Totaal niet zelfs. Ik snap wel dat je geschrokken bent, daar niet van, maar je kunt gewoon verder met barfen terwijl je het anders aan pakt.

Wat je kunt doen is zorgen dat je de vleesbotjes tegelijkertijd met wat extra spiervlees en pens geeft. En vind je eng om te geven, terwijl je het en plat mept en met extra vlees geeft: geef dan tenminste gemalen bot. Een pup heeft echt grote baadt bij het eten van vleesbot. Een calciumsupplement is echt derde-rangs eten.
Door Ellen Els en Nina
#841425
Suzi eet/barft ook al vanaf een week of 5, dus ze is al wel ervaren. Ik realiseer me wel dat het een klein risico is, maar ja, het kan gebeuren. En na de ingreep was ze gisteravond weer helemaal fit. Flink gegeten en heerlijk gedold, dus ze heeft er niets aan overgehouden. Vandaag ook weer normale ontlasting. Dus naast de kvv gaan we gewoon weer verder met botjes, maar inderdaad nu wel wat kritischer welke botten en mogelijk pas nadat het vrouwtje ze flink met een hamer heeft bewerkt.
En....eerlijk is eerlijk, niet alleen de honden vinden het leuk. Ik geniet ook als ze zo lekker op de botten liggen te kauwen of aan een stuk vlees/pens liggen te trekken dus ik denk dat we de schrik snel te boven zijn en gewoon verder gaan waar we gebleven waren. En dat is voor onze doggies: kvv afwisselen en aanvullen met barf.
Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#841901
had je het bot niet berwerkt met een hamertje dan?
Bantu is nu 17 weken en ik mep nog verschillende dingen voor haar ;)
Of het nodig is weet ik niet, maar is wel beter voor mijn eigen gevoel ;)
Door Ellen Els en Nina
#841938
trimsalon schreef: had je het bot niet berwerkt met een hamertje dan?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iets fijngemept met een hamer. Ik ben juist bang dat je daardoor kleine stukjes (splinters) krijgt. Ik vind dat ook een beetje tegenstrijdig met de adviezen om juist grote botten te geven die ze niet in kunnen slikken maar waar de honden flink aan moeten werken.
Door Lizzy
#841948
Ellen Els en Nina schreef: Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iets fijngemept met een hamer. Ik ben juist bang dat je daardoor kleine stukjes (splinters) krijgt. Ik vind dat ook een beetje tegenstrijdig met de adviezen om juist grote botten te geven die ze niet in kunnen slikken maar waar de honden flink aan moeten werken.
Ja, maar dan praat je wel over een hond die al goed in staat is om bot te verteren. En die van jou is dat blijkbaar nog niet. En dus is het wel raadzaam om nog even wat zachtere botten te geven. En een goed gemept rauw vleesbot van een klein dier splintert niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 okt 2007, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ellen Els en Nina
#841960
Lizzy schreef: Ja, maar dan praat je wel over een hond die al goed in staat is om bot te verteren. En die van jou is dat blijkbaar nog niet. En dus is het wel raadzaam om nog even wat zachtere botten te geven. En een goed gemept rauw vleesbot van een klein dier splintert niet.
Ze heeft toch al wel flink wat verschillende botten en/of botjes gehad: kipkars, kippenvleugel (jaja wel ingeknipt), eendkarkas, lam. En die hebben geen enkel probleem gegeven. Maar natuurlijk houden we het nu in de gaten en zullen we van voorzichtiger doen.
Door Lizzy
#841980
Ellen Els en Nina schreef: Ze heeft toch al wel flink wat verschillende botten en/of botjes gehad: kipkars, kippenvleugel (jaja wel ingeknipt), eendkarkas, lam. En die hebben geen enkel probleem gegeven. Maar natuurlijk houden we het nu in de gaten en zullen we van voorzichtiger doen.
Het kan natuurlijk gewoon een toevalligheidje zijn geweest, die ene keer dat er een splintertje dwars heeft gezeten. Hier hebben ze ook wel eens botstukjes hoor, in de ontlasting. Maar deze zijn meestal gewoon goed verpakt. En ja, het kan wel eens minder goed verpakt zijn geweest, kan gebeuren. Maar OK, jij was zelf diegene bij wie de angst (heel begrijpelijk!!!) om het hart was geslagen en zelfs wilde stoppen met vleesbotten. Dus vandaar dat we je wat extra veiligheidstips geven. Die je misschien weer wat vertrouwen teruggeven over het voeren van botten. Als je vertrouwen inmiddels weer terug is: ik zou zelf nog voorzichtig zijn met lam maar de rest kun je gerust geven!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door