Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Berber
#714897
Hallo barfers!

Ik heb me net aangemeld omdat ik hoop dat iemand van jullie misschien mijn verhaal herkent en wellicht een oplossing weet.

Hero, mijn Jack Russel van bijna twee heeft eigenlijk van pup af aan al geen goede ontlasting. Het ging steeds een tijd goed en dan was het weer even mis. De laatste weken is het echter meer niet goed dan goed. Hij was erg aan de diarree en poepte gemiddeld zo'n 6 á 7 keer per dag. Van de dierenartsen kreeg ik steeds weer ontstekingsremmers mee. Daarbij trilde hij ook erg veel.

Uiteindelijk ben ik naar een dierenkliniek gegaan in de hoop dat ze daar een beter advies en onderzoek zouden kunnen doen. De ontlasting van Hero is onderzocht en daaruit bleek dat hij bloedsporen (niet met het blote oog waar te nemen) en teveel bacteriën in zijn ontlasting had. Dus opnieuw ontstekingsremmers en een nieuw soort hypoallergeen voer van Royal Canin.  (hij kreeg altijd Eukanuba sensitive met lam en rijst).

Het werd echter niet beter, eerder juist slechter. Dus weer naar de kliniek en daar kregen we nieuwe ontstekingsremmers mee, zwaardere. Omdat dit nog niet hielp heeft de dierenarts aanbevolen om een darmonderzoek te doen.

Zo gezegd zo gedaan. Hero ging onder narcose en uit zijn darm zijn stukjes genomen die onderzocht zouden worden. Het wachten was op de uitslag... Ondertussen moest Hero nu beide soorten ontstekingsremmers (de lichtere en de zwaardere) samen nemen.  En hij kreeg een prikje met een prednisonachtig medicijn.

Na het onderzoek leek het iets beter met hem te gaan. We zijn gestopt met het hypoallergeen voer, want daar reageerde hij heel slecht op. Uit het onderzoek kwam dat Hero veel teveel limfocieten heeft (witte bloedcellen). De hoeveelheid zou duiden op een lymfoom, een wittebloedceltumor. Maar omdat Hero daar te fit en in een te goede conditie voor is kon dit het niet zijn. De dokter schreef prednison voor omdat Hero goed gereageerd had op het spuitje wat hij na het onderzoek had gekregen.

Bijna tegelijkertijd hebben we hem overgezet op versvoer, nummer 4 van Energique. Ik heb veel gelezen over honden met darmproblemen en dacht dat versvoer weleens de oplossing zou kunnen zijn. Hero vind het heerlijk en reageert er goed op. Hij poept een stuk minder vaak, dit is nu 2 á 3 keer per dag. Maar zijn ontlasting is nog steeds niet goed. De kleur is een stuk verbeterd, geen geel meer maar bruin zoals het hoort. Maar het is dus nog steeds te dun of vaak gewoon echt dun. Hij begint ook weer meer te trillen en hij is sloom en zielig. Hij wil vaak niet eens mee naar buiten, terwijl ik voorheen het woord alleen maar hoefde te zeggen en hij stond al bij de deur. Wat wel opvallend is is dat hij heel erg veel honger heeft, hij schrokt zijn eten erg naar binnen en vraagt om eten. Dit is nieuw voor hem.

Ik ben bang dat dit allemaal de bijwerkingen van de medicijnen zijn en wil het lieft zo snel mogelijk van die rotzooi af. Ik weet dat je niet zomaar mag stoppen, maar afbouwen mag je dat zomaar doen?

Hij kreeg 10 dagen 1 tablet per dag en is nu aan zijn 10 dagen een halve tablet per dag begonnen. Na die tien dagen moet hij om de dag een halve tablet hebben tot ze op zijn. Dit is volgens de voorschriften van de dierenarts. Dit duurt nog een maand ongeveer en ik wil niet dat hij zich zo ziek blijft voelen.

Ik merk aan mijn hond dat hij niet lekker is, hij is niet zichzelf. Herkent iemand misschien deze symptomen en weet iemand wat ik moet doen? Ik heb al veel op internet gelezen, maar daar lees je zulke verschillende dingen. Ik maak me zorgen en wil graag dat mijn hond weer gezond en gelukkig is.

Teveel wittebloedcellen zou door stress kunnen komen of door een slechte darmflora, het zou overal van kunnen komen. De dierenarts heeft hier trouwens niks over gezegd. Kan iemand mij helpen?

Misschien moet ik de dierenarts weer bellen, maar ben bang dat ik dan weer met een doosje vol pillen naar huis wordt gestuurd. Ik wil weten wat mijn hond mankeert en wil hem zien beter worden!

Groeten van een ongerust baasje
Laatst gewijzigd door Berber op za 24 feb 2007, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#714993
Ten eerste: Welkom op Barfplaats!

Ik denk dat je al een grote stap in de goede richting hebt gezet, door hem op versvoer te zetten.

Verder zou ik beginnen met Probiotica dat is heeel goed voor de darmflora. En ik zou een afsraak maken met Tanntje Koning (Hitam hier op het forum). Zij is holistisch dierenarts en heeft een hele andere (maar goede!) kijk op dit soort chronische klachten.

Voor meer informatie over probiotica kun je de zoekfunctie op dit forum gebruiken, er is al heeeel veel over geschreven!

De website van Tannetje Koning vind je hier: http://www.holistischedierenartsen.nl/
Door Rosita
#715115
Mijn kat had ook de eerste 2 jaar van zijn leven diaree. Ik had toen ook van alles geprobeerd qua dieet en van alles laten onderzoeken. Ook mijn kat bleek een bacterie overgroei te hebben waar hij later antibiotica voor kreeg. Dit hielp alleen maar tijdens de kuur, daarna was het weer raak. Ik ben toen cold turkey overgestapt op kvv van Bibi en zijn ontlasting was toen gelijk al wat beter, maar het heeft wel een jaar geduurd voordat het pas redelijk goed was (hij had toen af en toe nog een hoopje slijm tussendoor). Nu na 4 jaar op vers kan ik zeggen dat zijn ontlasting perfect is. Naast vers vlees zou ik zeker probiotica gaan geven. Er zijn merken speciaal voor dieren (Pro Bio Forte van de Groene Os, of Protexin), maar je zou ook probiotica bij de drogist kunnen kopen. En het ene kvv merk is het andere niet dus kijk even waar jouw hond qua ontlasting het beste op doet (geld ook voor de probiotica, mijn kat kon b.v. niet tegen Protexin). Een teveel aan witte bloedcellen duid volgens mij ook op een ontsteking, wat niet zo gek is met een bacterie overgroei.
Door Berber
#715197
Bedankt allemaal voor jullie tips!

Ik ga maandag meteen de dierenarts bellen om te vragen of ik sneller kan afbouwen met de prednison. Volgens mij moet hij daar zo snel mogelijk vanaf. Hero krijgt sinds vrijdag een halve tablet per dag ipv een hele en vandaag is hij voor het eerst weer levendig en vrolijk. Troep die prednison.

Als hij van de prednison af is ga ik kijken hoe hij het doet op energique alleen en als de diarree blijft ga ik zeker probiotica proberen. En de holistische arts ga ik een bezoek brengen als het niet beter gaat. Daar heb ik meer vertrouwen in dan de gewone dierenarts. Natuurlijk zijn die ook goed hoor, maar als je het mij vraagt grijpen ze te gauw naar zware medicijnen.

Bedankt!!!!
Door Femke
#715215
Berber schreef: Bedankt allemaal voor jullie tips!

Ik ga maandag meteen de dierenarts bellen om te vragen of ik sneller kan afbouwen met de prednison. Volgens mij moet hij daar zo snel mogelijk vanaf. Hero krijgt sinds vrijdag een halve tablet per dag ipv een hele en vandaag is hij voor het eerst weer levendig en vrolijk. Troep die prednison.

Als hij van de prednison af is ga ik kijken hoe hij het doet op energique alleen en als de diarree blijft ga ik zeker probiotica proberen. En de holistische arts ga ik een bezoek brengen als het niet beter gaat. Daar heb ik meer vertrouwen in dan de gewone dierenarts. Natuurlijk zijn die ook goed hoor, maar als je het mij vraagt grijpen ze te gauw naar zware medicijnen.

Bedankt!!!!
Eventueel zou je als je gestopt bent met de prednison een kuurtje Chlorella of Groene Leem kunnen geven, dat reinigt het lichaam.

Groene Leem is wat heftiger, ik denk dat ik in jouw geval voor de Chlorella zou gaan.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#715931
prednison, praat me er niet van!!! Door die troep was ik bijna mijn hond kwijt!!!! Hij had een granolomateuse ontsteking en kreeg dus ook prednison en schrik niet 6!!!!!!per dag. Binnen 1 dag zag ik een vrolijke tervuren veranderen in een zielig hoopje wat in een gekropen in zijn bench bleef liggen, plaste alles onder en liet zijn ontlasting lopen! Verder vrat hij alles wat los en vast zat. Naar Utrecht geweest en rap gestopt met de pred. anders zou ik binnen een week geen hond meer hebben!!!!! Prednison maakt (volgens de artsen) een hoop in het lich. stuk, de nieren, alvleesklier enz kan blijvend beschadigd worden is bij mij hond niet gebeurd gelukkig. Als ik jou was zou ik versneld afbouwen(even bespreken met de da) en dan naar een homeopaath gaan. Voor mijn hond wist de da niets anders dan pred. maar de homeo. wist hem met nog geen 4 mn. te genezen.
Hier komt echt geen prednison meer in huis!!!!
ga aub naar de homeopaath veel beter voor je hond en gooi zo snel mogelijk die troep het huis uit!!!
groetjes ellen
Door Berber
#716348
Gister de dierenkliniek gebeld en ze hebben me ten zeerste afgeraden versneld te stoppen met de prednison. Ik loop dan het risico dat Hero nog slechter af is. Maar ik heb nu de assistente gesproken en woensdag kan ik de dierenarts zelf spreken. Hero krijgt nu een half tabletje per dag. Woensdag dus opnieuw bellen met de dierenarts en dan hoop ik toch echt gauw van de prednison af te zijn.

Hero is wel weer een stuk actiever nu hij een kleinere dosis krijgt, maar ik ben pas echt gerust als hij er helemaal vanaf is. Mocht hij dan nog steeds last hebben met zijn darmen dan ga ik het zeker in de hoek van een holistisch dierenarts of homeopaat zoeken. En probiotica proberen!

Bedankt allemaal!
Door mcSnurk
#841372
hoe gaat het nu, ben benieuwd. hier dezelfde problemen na prednison, wilde gaan afbouwen maar moest onmiddelijk stoppen omdat onze hond ineens bloed spuugde. voelt zich nu wat beter maar waarom moet langszaam afgebouwd worden?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#841388
dat langzaam afbouwen is ook om het lich. te beschermen, maar als je hond zulke reaktie krijgt op een med. heb ik me laten vertellen, is het het beste om zo snel mogelijk aftebouwen. Bij die van mij werd het gewoon iedere dag een pil minder en ik zag m'n hond zienderogen opknappen.
ik hoop dat je hond snel opknapt en dat zal ik je ook aanraden naar een homeopaath te gaan.
ellen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#841391
gemmaa schreef: hoe gaat het nu, ben benieuwd. hier dezelfde problemen na prednison, wilde gaan afbouwen maar moest onmiddelijk stoppen omdat onze hond ineens bloed spuugde. voelt zich nu wat beter maar waarom moet langszaam afgebouwd worden?
Gezien het gegeven dat TS  op 21 maart voor het laatst op dit forum is geweest ben ik bang dat je op deze vraag geen antwoord gaat krijgen :-\

Wat betreft het afbouwen. Hoe langer je Prednison gebruikt des te minder cortisonen maakt het lichaam zelf aan. Als je dus rustig afbouwd dan kan het lichaam er weer aan wennen dat ze zelf de cortisonen moet aanmaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door