Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Taro
#841309
Toen ik me enkele maanden geleden aan het inlezen was over NRV, kwam ik tot de ontdekking dat er mensen zijn die hun hond(en) groenten geven en anderen weer niet...
Ik voer nu een maand of 4 NRV en Taro doet het er prima op en omdat ik het beste voor hem wil, zou ik heel graag willen weten waarom jullie de hond(en) groenten geven.
Ik lees ook het e.e.a. over groentenmixjes, houdt dit dan in dat jullie diverse soorten groenten pureren? Mag het ook rauw gegeven worden of eten de honden het dan moeilijker?
Ik zou heel graag jullie reactie's horen over het geven van groenten en de reden daarvan.
Alvast bedankt voor de reactie's!  ;)
Door Mevroi Kruim
#841331
Hoi
Ik geef regelematig een fijngepureerde mix van rauwe groente met voor het lekker een eitje erdoorheen, en wat rauwe noten en zaden. De gedachte hierachter is dat groentes en zaden een nuttige aanvulling op het dieet zijn omdat wij nou eenmaal geen wilde dieren in hun geheel voeren en bio-industriebeesten toch echt anders van samenstelling zijn dan wilde dieren. Groentes bevatten nuttige sporenelementen, anti-oxi-danten, vetzuren, phytonutrienten etc waarvan wij denken dat die in bio-industrievlees ontbreken doordat de dieren onnatuurlijk voer krijgen en in onnatuurlijke omstandigheden gehouden worden.
Sommige honden doen het uitstekend zonder, bij andere honden (die van mij) merk je echt een verschil in conditie, vacht, uitstraling en bij Tara bv in de behoefte om vreemde zaken als rotte boom en zwarte aarde te eten.
Er zijn honden die het heerlijk vinden (mijn Tara bv) er zijn honden die het met lange tanden eten (mijn Kátur bv) en er zijn honden die het echt te smerig voor woorden vinden.
Gebruikersavatar
Door pike
#841386
Hier eten ze ook dagelijks een mix van rauwe, gepureerde groenten. 10% van hun dieet bestaat uit groentenmix. Ze lusten het allebei graag (na een periode van wennen want in het begin vonden ze het 3x niks).
Door Taro
#841939
Na alles eens goed doorgelezen te hebben, kan ik jullie het volgende mededelen:
Ik ben om, ons Taartje krijgt er voortaan groente erbij!
Nou maar hopen dat die mieperd van ons het ook daadwerkelijk lust...
De kleine meid zal dadelijk geen probleem zijn vermoed ik, die weet niet beters.  ;)
Zaterdag zal ik de markt eens gaan afstruinen en vandaag en morgen ff langs de groentenboer.
Is er toevallig ook een topic met recepten?  :-[
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#841941
Ik geef de groente altijd met een ei in de kefir.

Met eierschil erbij fijn geprakt.

Succes ermee.

er staat wel ergens allemaal soorten groenten die je kan nemen.

Ik maak in ene keer heel veel en dan in porties in de vriezer voor ongeveer een maand.
Door Taro
#842715
Bedankt Marga!  ;)
In plaats van kefir kan ik ook gewone yoghurt nemen toch?
Ik ga vandaag een staafmixer halen en zal dan eens aan de slag gaan!  ::)
Door tiny
#842990
Ik geef de gf-mix hier met huttenkase. Gaat erin als koek. En inderdaag fijn gemalen eierschalen erdoor. Goed voor de calcium. ;)
Door - pien -
#843053
Hier wordt de groentemix gemengd met een eitje (zonder schil)
En één miep lust het niet zonder huttekase  >:(
Maar mét huttekase gaat het er rap in  :D
Door dogsunlimited
#843304
Ik geef als NRV'er beide honden graag groentes. Zowel stuks als gemixt met mijn zaden en pitten. Ze vinden het heerlijk en ik ga met de discussie van Lizzy mee dat er goede anti-oxidanten in zitten die je hond tegen ziektes beschermen. Zal dus nooit beweren dat groentes totaal geen nut hebben en overbodig zijn, want ik lees veel te veel tegenstellingen. ;)
Door Taro
#843437
Heb vandaag groenten vis in blik em wat vlees om eventueel te mixen in huis gehaald.
Alleen ik heb geen huttekase...dat wist ik dus niet.
En hij is zo gek op kaas, verdorie...
Nou ja, we proberen het zo eerst maar en anders kan ikhet maandag nog altijd halen.
Aan wat voor zaden en pitten moet ik dan aan denken?
Ik heb nu het volgende gehaald:
rode kool, veldsla met bietjes (zit in 1 zak), broccoli, erwtjes, worteltjes, bloemkool, tuinkers, spruitjes, snijbonen en knoflook.
Ook heb ik: makreel, roze zalm en sardientjes in blik. Sardientjes heb ik ook vers.
Eieren heb ik ook en van vlees heb ik rundergehakt en kleine blokjes rundvlees van de AH.

Kan ik hier alvast wat mee en mag ik alles bij elkaar mixen, of moet ik op bepaalde dingen letten?
Sta te popelen om te beginnen en hoop dan ook echt dat Taro het gaat eten!  ;)
Door Lizzy
#843712
Taro schreef: Heb vandaag groenten vis in blik em wat vlees om eventueel te mixen in huis gehaald.
Alleen ik heb geen huttekase...dat wist ik dus niet.
En hij is zo gek op kaas, verdorie...
Nou ja, we proberen het zo eerst maar en anders kan ikhet maandag nog altijd halen.
Aan wat voor zaden en pitten moet ik dan aan denken?
Ik heb nu het volgende gehaald:
rode kool, veldsla met bietjes (zit in 1 zak), broccoli, erwtjes, worteltjes, bloemkool, tuinkers, spruitjes, snijbonen en knoflook.
Ook heb ik: makreel, roze zalm en sardientjes in blik. Sardientjes heb ik ook vers.
Eieren heb ik ook en van vlees heb ik rundergehakt en kleine blokjes rundvlees van de AH.

Kan ik hier alvast wat mee en mag ik alles bij elkaar mixen, of moet ik op bepaalde dingen letten?
Sta te popelen om te beginnen en hoop dan ook echt dat Taro het gaat eten!  ;)
De groente kun je allemaal rauw pureren (met bijvoorbeeld een keukenmachine of staafmixer) en allemaal door elkaar gooien en dan in bakjes of zakjes invriezen (porties). Je kunt veel groentes ook gekookt geven maar dat gaat niet lukken met veldsla en tuinkers. Dus ik neem aan dat je het gaat pureren en invriezen?

Je kunt de groentemix mengen met het vlees of het orgaanvlees dat je Taro gaat voeren. Vaak als je het een uutje van te voren door elkaar mengt, het vlees en het groentemixje, dan eten ze het zonder problemen op. Dan hoef je er verder niks bij te doen.

Je mag de groentemix natuurlijk ook met het vlees mengen en er dan wat extra zuivel of een blikje vis bij doen. Of een eitje. Ik zou zelf kiezen voor 2 a 3 keer per week een eitje extra, 3 keer per week zuivel extra en 1 keer per week vis uit blik extra. Ik merk dat veel mensen groentemix geven en dat mengen met yoghurt en ei enzo en dan nog vreten de honden het niet op. Mijn ervaring is dat ze het, als je het met het vlees of orgaanvlees mengt dat je toch al van plan was te gaan geven: dat ze het wel eten. Goed, zijn er een paar honden die het waarderen dat je het EN met het vlees mengt EN er nog wat extra lekkers zoals een ei of vis of zuivel doorheen doet, maar eigenlijk zijn dat er niet eens zoveel. Maar, wat gezonde extraatjes zoals zuivel of vis of ei is natuurlijk sowieso prima voor de gezondheid!

Dus je zou bijvoorbeeld nu rundvlees met groentemix en een ei kunnen geven. Of rundergehakt met groentemix en een blikje vis (en dan kun je gewoon en van de blikjes kiezen). Of rundvlees met groentemix en wat zuivel.

Zaden en pitten: ik geef zelf 2 keer per week gemalen zaden/noten. En ik gebruik daarvoor: sesamzaad, pompoenzaad, walnoten, hazelnoten, amandelen, pecan-noten. Ik maal de noten en zaden in een koffiemachientje maar het kan ook prima in een vijzel even geplet worden.
Door judith1967
#843819
Asl ik er erg in heb dab haal ik vrijdag of zaterdag groente en dan krijgen ze dat zondags,ik geef dus 1 x in de week groente,meestal maar 1 soort dan.
Vanavond is het sperzieboon geworden
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door