Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#841121
Rowan heeft zodra hij hier binnenkwam zijn staart weer eens stuk geslagen. Nu schrikken we daar op zich niet zo van want dat gebeurt altijd als hij hier is.

Dit keer heb ik het plan opgevat om hem weer met een bijna geheelde staart naar huis te laten gaan. Dus bij de eerste druppel bloed afgelopen zondag heb ik zijn staart ingepakt en loopt ie met een kap om.

Zonet heb ik het verband er even afgehaald om te kijken en op zich ziet het er goed uit. Het is geen diepe wond maar gewoon oppervlakkig. Het ziet eruit als een schaafwond. Het was niet ontstoken maar hier en daar zag ik wat beginnende witte puntjes.

Ik heb er dan ook groene leem wondzalf opgesmeerd en weer verbonden maar nu is de vraag eigenlijk. Hoe lang kan ik het verband er nu om laten zitten met die zalf? Is het verstandig om morgen weer alles eraf te halen en dan zonder zalf te verbinden of kan ik het beter tot donderdag laten zitten en dan pas alles eraf halen?
Door Erna
#841276
Normaliter zou ik dat ook doen maar in dit geval even niet. De ervaring met deze jongen leert dat het binnen no time een enorme wond wordt omdat hij zijn staart in de hoogste versnelling heeft bij ons. Geen haalbare kaart om hem zonder verband te laten lopen wil ik hem redelijk heel houden en het huis zonder rode stippen.

Hij had het er vanmorgen zelf af weten te krijgen en het ziet er goed uit. Het natte is bijna weg en het kan met helen beginnen. Nog een beetje zalf erop gesmeerd en weer ingepakt. Morgen weer kijken.
Door Ine
#841308
Ooit heb ik van alles verzonnen om bij mijn honden die staarten te beschermen. Zelfs een pvcpijp heeft er weleens om gezeten :-[
Het zijn echt waardeloze wonden, want even niet opletten en ja...., weer een deurpost geraakt en kapot :-\
Succes Erna!
#841367
De nieuwe methode bij de wondzorg is tegenwoordig niet uitdrogen maar juist vochtig houden. Niet kleddernat zoals bij schaafwonden vaak gebeurt maar vochtig. Dan gaat de celgroei n; veel sneller en geneest de wond sneller en beter, zonder wildvleesvorming, minder bindweefsel en minder kans op nare littekens.
#841410
Kruimel schreef: De nieuwe methode bij de wondzorg is tegenwoordig niet uitdrogen maar juist vochtig houden. Niet kleddernat zoals bij schaafwonden vaak gebeurt maar vochtig. Dan gaat de celgroei n; veel sneller en geneest de wond sneller en beter, zonder wildvleesvorming, minder bindweefsel en minder kans op nare littekens.
Heejjj, da's nieuw voor mij! Ik heb zelf overigens wel een andere ervaring (ook met de staart van Brutus). Die wond ging pas genezen en stopte met etteren toen het permenent in contact stond met de buitenlucht, zeg maar. Maar goed, in dit geval is verband dus juist gunstig?
#841423
Humaan wordt vaak een hydrocoloïd verband gebruikt om de wond vochtig te houden. Voorbeelden daarvan zijn Duoderm en Compeed (blarenpleisters).
In de volksmond worden ze wel eens kaasplakken of tweede huid genoemd.
Zelfs Hansaplast heeft ze tegenwoordig in het assortiment zitten.

De wondgenezing gaat inderdaad veel sneller, en bij komend voordeel is, dat het ook fungeert als een soort beschermkussentje, zodat er minder snel nieuwe beschadigingen op treden.
Op zich een prima verband voor zo'n staartwond lijkt me. Maar je moet hem wel ruim om de wond plakken, dus dat gedeelte zal dan wel kaal moeten zijn, anders blijft het niet plakken. ;)
#841841
Lizzy schreef: Heejjj, da's nieuw voor mij! Ik heb zelf overigens wel een andere ervaring (ook met de staart van Brutus). Die wond ging pas genezen en stopte met etteren toen het permenent in contact stond met de buitenlucht, zeg maar. Maar goed, in dit geval is verband dus juist gunstig?
heb jij niet een keer een staartbeschermer voor Brutus gemaakt die open was zodat er lucht bij kon komen? Is dat niet iets voor Rowan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door