Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#840153
weer een vraag :-[

in sien dr nieuwe menu zit er sardien in verwerkt, maar ze heeft deze nog nooit rauw gegeten.

er is bij mij op de markt een viskraam (en op dinsdag zelfs 2), dus daar kan ik wellicht verse sardienen halen.
maar hoe biedt ik deze dan aan?

gewoon heel enzo?
of moet ik de ingewanden eruit laten halen? en de kop er dan aan laten zitten?
ik snap dat de lever enzo van de sardien goed voor sien zijn, maar hoe zit dat met vissen darmen?
en moet ik sardienen eerst zoveel dagen invriezen? of kan ik ze gelijk op de dag van aankoop zo geven?

en welke vissen zijn nog meer geschikt voor sien?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#840176
Als je verse sardienen haalt dan gewoon compleet geven niet de ingewanden erui laten halen. Hier lusten ze trouwens geen verse sardien
Door Mevroi Kruim
#840315
Hier eten ze verse sardien mits ik de ingewanden verwijder. Echt favoriet is het niet, ze hebbene en duidelijke voorkeur voor zalm, maar mijn portemnonnee niet  :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#840410
ik heb net 3 ansjovissen (helaas waren ze al ontleed) gehaald, en 1tje in sien dr bakje gedaan.
ik weet dat het geen etenstijd is, maar sien heeft altijd wel honger.

ze heeft de vis uit het bakje gedaan, en op het vreetkleedje gelegd, maar das alles.

verwende apen zijn t, koop je eens een lekkere verse minivis, staan ze er naar te kijken alsof het t 8e wereldwonder is  >:(
Gebruikersavatar
Door koekje
#840520
ik ben een beetje te voorbarig geweest, sien heeft een stukje ansjovis gegeten.

wel netjes met dr handen.
eerst werd de ene kant van de vis van zn vel ontdaan, en daarna zn hoofd en tot slot een stukje 'filet' opgegeten.
de rest nog niet, een stukje inmiddels harde kaas van ot is schijnbaar lekkerder (sien houdt niet zo van kaas/zuivel).

ik vind dat sien niet moet zeuren en dr vis gewoon moet opeten.

ik laat wel weten wie er heeft gewonnen  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#840629
sien heeft gewonnen.

ze had om half elf nog steeds niet de rest van de ansjovis gegeten, en hij begint er al een beetje bruinig uit te zien.
dus maar een felixzakje gepakt, en das in 1x opgegaan (ze likte zelfs een klodder haarbalpasta eerst zo van het bordje). ik had er de ansjovis op gelegt, maar ze heeft er omheen gegeten.
Door Linneke
#841024
Hier eten ze graag vis. Vooral zalmgraat, sardientjes of haring. Sardientjes snij ik altijd in stukjes van een cm ofwat doorsnee.

@koekje, kun je niet proberen om op de markt of bij de visboer zalm+graat te halen? Ik betaal hier meestal 50 ct voor een halve kilo zalm met graat (het is het middelste stuk van de zalm, waar de filets afgehaald zijn dus). De graat kunnen alledrie mijn katten goed stuk krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#841058
jeetje das goedkoop! ga ik zeker eens proberen, dankjewel voor de tip.

ik hoop dat sien het wel lust, vissen uit blik eet ze gewoon wel op, gedroogde ansjovisjes soms ook, maar die verse van gister heb ik maar weggegooid.
Door Mevroi Kruim
#841147
Sardien kan best wel sterk ruiken vind ik, vooral als ze ingevroren geweest zijn.Ik haal hier ook zalmkoppen en -staarten (=graten) bij de visboer, betaal ook eits van 50 cent per kilo. Een kop is een maaltijd voor mijn honden, de katten eten mee van de graat.
Door Lycka
#845599
Ook hier ga ik jullie lastig vallen:

Wat voor vis kan ik in de supermarkten kopen voor zowel de kat als de hond? Vis uit de vriezer of uit blik? wat kan ik kopen bij de visboer? ik ben al bij de plaatselijke in genemuiden geweest, dat was om 5 uur, dus daar lag alleen maar gebakken vis  :-\

Ik blijf gewoon door vragen  ;D
Door Mevroi Kruim
#845908
Ind e supermarkt meestal alleen allerlei soorten gefileerde vis, die aardig aan de prijs is. Maar als je het ervoor wilt uitgeven is zalm of evt kabeljauw prima, want vette vis. Sardien zul je wsch voor naar de visboer moeten (ruim voor vijven  ;D) die heeft het meestal wel in kilozakken, ingevroren. Dat zijn dan complete sardienen met kop en ingewanden; voor sommige katten kun je die ingewanden er beter ff uithalen.
In blik kun je sardien op olie of zalm op water voeren.
Door Lycka
#846051
Ok, ik zal in vervolg niet zo laat gaan  ;D Maar kan ik dan ook een paar sardines kopen, een hele kilo lijkt me wat veel  :)

Oja, mn poes weegt 3,5 kilo, dit weekend even gewogen, hoeveel vis mag ze?
Gebruikersavatar
Door koekje
#846053
in het vernieuwde menu van sien is 1 visdag per week ingeprogrammeerd.
sien weegt 4,8 kilo ( de vetlel  ;D).
de visdag (3 maaltijden) ziet er als volgt uit:
- 1 sardien (rauw!, van de visboer bv)
- 70 gram zalmgraat
  30 gram koolvis (van die bevroren blokken uit de super) of 30 gram zeevruchten
- 1 sardien

dit is nog theoretisch, want het is nog geen vrijdag.

ik denk dat sien hier ruim voldoende aan heeft, en ik denk jouw kat ook wel.

vis uit blik liever niet teveel voeren, ivm zware metalen en zout. vis op oliebasis ook niet te vaak, want dat geeft een risico op dunne poep.

verder kan geloof ik een overmaat aan vis teveel vitamine A geven, maar dat weet ik niet zeker, ik ben ook nog maar een newbee.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door