Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Bartje
#840416
Bij mij in de buurt zie ik steeds vaker vossen (Brabant). Ik heb enge berichten gelezen over wat de lintwormen van vossen in mensen kunnen doen >:( Honden hebben zelf geen last van deze worm, maar ze kunnen ze wel op ons overbrengen. Er wordt geadviseerd om je hond 1x per maand/1 maal per kwartaal (afhankelijk van de bezochte website) te ontwormen met een middel dat ook de vossenlintworm doodt (Drontal is er één van). Is er iemand die dat ook werkelijk doet of er op een andere manier rekening mee houdt?

Bartje
Door Lizzy
#840440
Ja, zelfs hier worden vaker vossen gesignaleerd, zegt men (Zoetermeer). Ik doe niks. Ik ontworm mijn honden sowieso nooit preventief. Omdat ik daar niet in geloof. En op basis van de informatie die ik over de vossenlintworm kan vinden (dat het heeeeeeel sporadisch voor komt): ga ik me niet druk maken en mijn honden zeker niet preventief ontwormen.
Door ~Joke~
#840545
De mijne worden  niet ontwormt, ze eten volop bosbessen, bramen, gras en blaadjes. Dan mag ik ze iedere dag wel zo'n pil geven. Ik laat me niet meer bang praten.
Door conleeuw
#840770
ik loop veelvuldig in de bossen op de veluwe, weet wel zeker dat ook hier vossen langs lopen, ik ga mezelf niet gek maken met ontwormen om de maand want, ze kunnen het zomaar de volgende dag opnieuw oplopen. ik ben bewust, van hun gezondheid en mijn eigen. Zou er aanleiding zijn om actie te ondernemen, dan doe ik dat wel ;)
Door Janne
#840881
Dus jullie ontwormen alleen als ze wormen hebben??? en dan weet je ook zeker dat je ze altijd ziet? Ja misschien een stomme vraag maar weet niet of ze er ook altijd mee uit komen of dat het ook zo kan zijn dat ze ze hebben maar dat je het dus niet ziet en ook niet weet....
Door Jolly
#840883
sommige mensen laten de ontlasting (van 3 dagen) van hun hond controleren door een dierenarts, als die dan eitjes onder de microscoop ziet, dan weet je dat het handig is te ontwormen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#841057
Janne schreef: Dus jullie ontwormen alleen als ze wormen hebben??? en dan weet je ook zeker dat je ze altijd ziet? Ja misschien een stomme vraag maar weet niet of ze er ook altijd mee uit komen of dat het ook zo kan zijn dat ze ze hebben maar dat je het dus niet ziet en ook niet weet....
Ik laat nu al een paar jaar eens per half jaar de ontlasting (monster van 3 dagen) door de da controleren. Er is daarbij nog nooit een worminfectie aangetoond, en dus ontworm ik ook niet.
Mijn da vindt het overigens onzin, het onderzoek kost net zoveel als een wormkuur. Maar ik laat het liever nakijken, dan dat ik onnodig gif in mijn hond stop!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door