Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door astird
#840706
Hallo!

Ik ben Astrid, 22 en woon samen met mijn vriend, 3 honden(rottweiler, jackrussel en ruwharige teckel), 2 agamen en 20 konijnen en cavia's in zuid-limburg!
Op het moment voer ik mijn honden 5 dagen brokken (prins super), 1 dag versvlees van prins en 1 dag vuile rauwe pens per week. Het liefst zou ik helemaal vers gaan voeren, maar met prins wordt dat een nogal duur grapje. Nou is rodi en duck en smuldier bijvoorbeeld veel goedkoper, maar hoe zit het dan met de kwaliteit? en energique, hoe zit die met prijs en kwaliteit? Kun je dan ook verschillende merken en "smaken" door elkaar voeren? Zeker voor op vakantie is dat handig, kun je het daar tenminste gewoon kopen. Hoop op een beetje meer duidelijkheid, haha! Alvast bedankt!

groetjes Astrid
Door karin2
#840709
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 6.html#new

dit is de link naar alle merken kvv (versvleesvoeding )
staat net boven jouw vraag ;)

als jouw honden het er goed op doen is er niks op tegen om merken en smaken af te wisselen .
ik heb zelf Duck gevoerd (is zowat het enigste kvv waar je hier in Belgie vlot kan aan komen  :-\)
en mijn hond deed het er erg goed op en ook ik was er tevreden van .met andere merken heb ik helaas geen ervaring .

Oja ..Welkom op hier op BP  :)

op de lwebsites van de verschillende merken kvv vind je ook meestal de prijs.
bij grote bestellingen krijg je bij vele merken een korting  ;)
Door astird
#840730
Oke thnx! Had die link inderdaad al gezien, maarja ieder merk prijst natuurlijk dat hun merk het beste is, dus was benieuwd naar de ervaringen hier! Mijn honden eten hier wel al regelmatig een beetje gekookte rijst (wat van ons overblijft), meestal doe ik daar dan een gekookt eitje door vinden ze ook heerlijk (maarja ze lusten eigenlijk alles wat je in hun voerbak gooit). Ze krijgen dan gewoon savonds geen brokken, kan dit?
maar nou las ik hier dat ze een rauw ei ook gewoon kunnen eten, kan je dan zomaar ineens een heel rauw ei geven? zonder diarree? Ik heb natuurlijk wel 3 verschillende maten honden, moet je dat dan ook aanpassen (de grote een heel ei, die andere 2 ieder een half?)
Ik neem hun ook van bij de slager regelmatig een mergpijpje mee,vinden ze ook ontzettend lekker, alleen eten ze dat bot dus ook op, kan dit kwaad?
Ben echt een leek hierin geloof ik, maarja wil het natuurlijk wel goed doen!

groetjes
Door Lizzy
#840740
[quote="astird"]
Oke thnx! Had die link inderdaad al gezien, maarja ieder merk prijst natuurlijk dat hun merk het beste is, dus was benieuwd naar de ervaringen hier! Mijn honden eten hier wel al regelmatig een beetje gekookte rijst (wat van ons overblijft), meestal doe ik daar dan een gekookt eitje door vinden ze ook heerlijk (maarja ze lusten eigenlijk alles wat je in hun voerbak gooit). Ze krijgen dan gewoon savonds geen brokken, kan dit?
maar nou las ik hier dat ze een rauw ei ook gewoon kunnen eten, kan je dan zomaar ineens een heel rauw ei geven? zonder diarree? Ik heb natuurlijk wel 3 verschillende maten honden, moet je dat dan ook aanpassen (de grote een heel ei, die andere 2 ieder een half?)
Ik neem hun ook van bij de slager regelmatig een mergpijpje mee,vinden ze ook ontzettend lekker, alleen eten ze dat bot dus ook op, kan dit kwaad?
Ben echt een leek hierin geloof ik, maarja wil het natuurlijk wel goed doen!

groetjes

[/quote]

Welkom op Barfplaats Astrid!

Duur wil niet automatisch zeggen dat het ook beter is. Een Prins heeft bijvoorbeeld een nogal sjiek distributiesysteem. En dat kost geld. Natuurlijk zal er ongetwijfeld kwaliteitverschil in zitten, maar ja, het moet ook nog maar bij je portomonee passen. Liefst eet ik ook alles iedere dag biologisch. Maar mijn portomonee laat dat niet toe en dus doe ik consessies.

Bovendien: het beste versvlees is nog altijd het vlees waar jouw honden het goed op doen. Niet het merk waarvan het hardst en het vaakst wordt geschreeuwd dat het het beste is. Ik ken toch echt honden die het op duur merk A niet goed doen en op goedkoop merk B wel goed doen. Tja....

Ik zou zeggen: probeer het uit! Geef je honden gewoon verschillende merken. Wissel af. Kijk waar ze het goed op doen. Waar ze het niet goed op doen. En blijf ook gerust merken afwisselen! Ik zou zelf eerlijk gezegd nooit 1 merk en al helemaal niet 1 smaak versvlees voeren (nou voer ik sowieso geen versvlees) omdat ik niet geloof in het wedden op 1 paard. Je kunt zelfs ook wat zelf samengestelde voer-dagen inlassen. Hartstikke leuk, gezond en goed voor de afwisseling (tenminste, als je iets voert dat nou net niet in het versvlees zit dat je geeft. Ik geef maar een voorbeeld: je voert versvlees met rund en kip en met lam en kip. Dan voer je 3 diersoorten. Dan is het leuk om op een zelfsamenstel-dag iets anders te voeren zoals eendennek. Of parelhoenkarkas. Of zalmkop).

En gekookte rijst kun je beter zelf opeten of weggooien. Rijst is geen hondenvoer. Bovendien voer je, met de brokken die je voert, al erg veel koolhydraat. En dat is nou net een voedingsmiddel die een hond niet nodig heeft. Dus je voert al veel en dan voer je rijst erbij... Geen goed idee. Mergpijpjes: ook al geen goed idee. Sorry! Hihihi, maar, mijn opmerkingen zijn echt positief bedoeld. Mergpijpjes zijn van botten van oudere grotere dieren en ook nog eens van dragende delen. Ze zijn simpelweg te hard. Het zijn tand en kiezenslopers numero 1. Zie het document "honden en het eten van botten in de barfplaats bieb". Rauw ei mag je gewoon geven. Met schil. En je kunt ongeveer 2 eieren per week voeren. En dan maakt het niet uit dat de grote er 2 krijgen en de kleintjes ook 2. Het komt allemaal niet zo krap. Een grote hond mag er ook 3. En een kleine mag er ook 1. Maakt allemaal niet zoveel uit. In de natuur zal een vos of wolf ook niet denken "gut, laat ik eens een half eitje nemen vandaag" ;D
Door astird
#840751
Hallo!

Haha, klopt inderdaad van dat halve eitje, zo had ik er dus nog niet over gedacht! Maar krijgen ze daar nou echt geen diarree van??
En zoals die parelhoenkarkas en zalmkoppen, waar koop je die? En kun je dat dan gewoon zo geven, of moet je dat de eerste keer zelf al wat kleiner maken?
Ben blij met je positieve opmerkingen trouwens, anders leer ik het nooit!

groetjes astrid
Door Lizzy
#840759
[quote="astird"]
Hallo!

Haha, klopt inderdaad van dat halve eitje, zo had ik er dus nog niet over gedacht! Maar krijgen ze daar nou echt geen diarree van??
En zoals die parelhoenkarkas en zalmkoppen, waar koop je die? En kun je dat dan gewoon zo geven, of moet je dat de eerste keer zelf al wat kleiner maken?
Ben blij met je positieve opmerkingen trouwens, anders leer ik het nooit!

groetjes astrid
[/quote]

Hoi Astrid, een hond kan van een rauw eitje wat dunne ontlasting krijgen. Omdat een rauw ei laxeert. Maar dat geeft toch niet, als ze af en toe wat dunnere ontlasting hebben? Ik denk dat ons teveel is ingeprent (lees gehersenspoeld) dat de ontlasting van een hond er altijd hetzelfde uit moet zien. Dat is niet zo. Dat hangt af van wat je hem te eten geeft. Geef je ei of lever of bladgroen: dan kan de ontlasting donkerder en dunner zijn. Geef je hem veel vleesbot: kan de ontlasting licht en hard zijn. Dat is normaal. Dat is de natuur. Maar met brokken geef je dus iedere dag hetzelfde. En dus is de ontlasting iedere dag hetzelfde. Ze stoppen er ook troep in om de ontlasting lekker stevig te laten wezen. Maar dat is niet omdat dat nou zo gezond is hoor. Maar meer omdat de baasjes dan denken "goh, goeie brok zeg". Maar erg natuurlijk is het allemaal niet.... En al die ballast-stoffen in brokken zijn ook niet gezond.

Lees eerst even 'honden en het eten van botten'. Want daar zie je dat je het beste met eendennekken en kippennekken kunt beginnen. Als dat goed gaat, dan geef je parelhoenkarkas. En als dat goed gaat, dan kun je eens een zalmkop proberen. Parelhoenkarkas wordt verkocht bij de Sligro, Makro maar ook via Internet verse hondenvoer shops. Daarvoor kun je even kijken in het vraag en aanbod gedeelte van barfplaats, in de categorie BARF. Daar zie je a la carte en daar houdt Femke heel goed bij welke adressen er zijn in welke delen van het land!
#840858
astrid ik woon in sittard
voer al een tijdje kvv in combinatie met barf
ook ik ben begonnen met kippennekken platgeslagen kippen vleugeltjes rauwe sardienes enz
nu eet ze alles ook zalm koppen konijnenkoppen
in sittard op de markt koop ik zalmkoppen voor 50cent
konijnenkoppen krijg ik gratis bij de pouler op de markt
in put haal ik de lamspens 50cent
en als ik op de camping ben in herkenbosch ga ik naar de wieko in roermond heeft ook veel vleessoorten en niet duur
op de makro haal ik meestal de rauwe sardienes een kilo uit vriezer voor 3.99
lees je goed in en sucses ermee

annie laumen
Door Deesje
#840869
heej astrid..
onze pup krijgt half barf en half kvv.. hij krijgt verschillende soorten en smaken; in t begin heeft ie een tijdje energique gehad, nu krijgt ie carnibest en duck. De carnibest bevalt mij eigenlijk zelf het best.. aan mijn hond zie ik alleen dat alles wat ik hem vers voor zet er heel goed in gaat. De carnibest is wat bloederiger (net als de bandit maar daarvan hebben ze alleen kleine verpakkingen), de duck en energique wat droger en valer. Het afwisselen met kvv en barf bevalt me super.. s ochtends heb ik geen tijd om op te letten enzo dus krijgt ie kvv.. ook bijv voor de training krijgt ie een beetje kvv ipv een zware maaltijd.. en verder krijgt ie barf en tis echt heerlijk je hond zo te zien genieten..

in geleen krijg je carnibest (eend en rijst alleen op bestelling) ik geloof dat die winkel t dierenhofke heet.. wij halen daar altijd de carnibest als we in limburg zijn. verder heeft de makro idd wel eens mooie aanbiedingen met vis of vlees. en verder zou ik gewoon een lijstje maken met wat je zou willen voeren en daarmee langs de slager of poulier gaan en vragen of ze t kunnen regelen en voor hoeveel.. werkt vaak best handig (als je niet veel vriesruimte hebt) om te weten welke slager spulletjes voor je kan regelen (al is t niet altijd t goedkoopst..)
Door astird
#842733
Hallo!

Nou dankjewel allemaal voor de antwoorden. Heb net smuldier besteld bij onze dierenwinkel, die overigens zelf adviseerde om vers te voeren (gebeurt dus, zo te lezen hier, ook niet zo vaak) en ben eens benieuwd wat ze ervan vinden, die 3 hier zullen het wel geweldig vinden. Zij raadde inderdaad ook aan om dan af te wisselen met de vlees en pens compleet en zo nu en dan een enkelvoudige maaltijd toe te voegen, de kip bijvoorbeeld omdat die er niet in zit of als ik een week de vlees compleet voer, ook een dagje alleen maar pens. Zij verkopen ook de prins en duck, en van merk afwisselen was volgens hun ook helemaal niet erg. Ook hebben zij eendagskuikens uit de vriezer, kan ik ze dat ook gewoon rauw geven? Heb ook eens inderdaad een rauw eitje geprobeerd en dat vonden ze heerlijk (geen diarree trouwens).
Hou jullie op de hoogte!

groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door