Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kipsel
#839761
Mijn poes van 7 1/2 jaar eet al geruime tijd niets anders meer dan carnibest.
De reden dat we zijn overgestapt was dat ze veel moeite had met eten door chronische tandvleesonsteking. Vorig jaar zijn bij haar alle kiesjes getrokken nadat deze verrot waren door de ontstekingen. Dit heeft het eten een stuk makkelijker gemaakt voor haar. Ze eet de carnibest goed, alleen tuft ze de laatste tijd regelmatig harde stukjes uit, die weigert ze op te eten. Maar de oplossing daarvoor lijkt mij simpel, de volgende keer dat ik carnibest haal, neem ik voor haar de fijner gemalen kittenvariant mee (dit is qua samenstelling gelijk aan het gewone natuurvoer).

Het probleem met haar speelt nu een paar dagen. De afgelopen 3 dagen, heeft ze echter regelmatig gebraakt. Zeker 3 haarballen in 3 dagen tijd, en vandaag twee keer gal gespuugd. Ze braakt haar carnibest niet uit, maar eet wel weinig voor haar doen.

Vanmiddag heb ik haar eens nader bekeken en tot mijn schrik zag ik, dat ze haar buikje zo goed als kaal heeft gelikt. De huid is verder niet geirriteerd of rood, maar er is veel haar weg. Ook op haar dijbeentjes beginnen kale plekken te komen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Mijn gevoel gaat uit naar voedselintolerantie, maar kan dat ondanks de carnibest? Ze eet normaal altijd natuurvoer en af en toe lammix. De afgelopen week heb ik haar wel steeds vleesmix voorgezet (ik dacht haar wat afwisseling te geven). Kan het daarvan komen?
Hoe kan ik met behulp van carnibest uitsluiten of het eenvoedingsprobleem is?

Groetjes,
Nienke
Gebruikersavatar
Door koekje
#839776
ik zou eerst naar de da gaan, om schimmel etc uit te kunnen sluiten.
ik heb op een kattenforum de laatste weken al veel posts gezien over katten die schimmel bleken te hebben.
wellicht dat t op de 1 of andere manier heerst.

en dan goed observeren of ze misschien excessief wast, uit stress oid.

ik dacht altijd dat voedselallergie/intolerantie zich primair uitte in jeuk rond de kop, met vaak wonden tot bloedens toe (van het krabben).
Door Kipsel
#839842
ik zal zeker naar de dierenarts gaan, maar in het weekend terwijl het niet direct levensbedreigend is...sorry, maar ik moet ook op mijn centjes letten.

Ik heb mijn poes gisteren flink uitgekamd om haarballen te voorkomen, en haar gisteren weer gewoon natuurvoer gegeven. Ik heb sinds dien nog geen tekenen van braken gevonden. Als ze toch nog gaat braken vandaag, sta ik morgen als eerste bij de dierenarts op de stoep hoor.

Ik weet alleen dat bij voedselintolerantie vaak maag/darmproblemen optreden, waaronder braken en diarree en dat er vaak huidproblemen worden gezien. Vandaar dat ik eraan dacht, maar hoe het zich verder precies uit...geen idee eigenlijk.

Ik kan het braken niet echt in verband brengen met schimmel, en het lijkt mij dat mijn andere katten dan ook ergens last van zouden moeten hebben.
Jeuk lijkt ze niet te hebben, anders was het me wel eerder opgevallen in haar gedrag. Maar goed, ik ben natuurlijk geen dierenarts, en uitsluiten van andere problemen is ook een manier van het vinden van de oorzaak...

Toch ben ik benieuwd of andere mensen ervaring hebben met carnibest en voedselintolerantie. Gewoon om er zelf van te leren.
Groetjes,
Nienke
Door karin2
#839860
is de poes gesteriliseerd ? zoja zou het misschien hormonale kaalheid kunnen zijn (heb er ook zo eentje andere gester.poes heeft een prachtjas )
Door Kipsel
#840558
Ja, deze poes is gesteriliseerd toen ze een half jaartje oud was, 7 jaar geleden ;-)

Lijkt mij dan sterk dat het iets hormonaals is... of begrijp ik dat verkeerd?

Ik heb in mijn omgeving ook iemand het idee van een schilklierprobleem horen opperen. Is er iemand die daar in dit verhaal ook aan zou denken?
Mijn poesje is wel klein en slank gebouwd (dat is ze altijd al geweest) maar de vachtproblemen die bij een schildklierprobleem kunnen optreden, hoe uitten die zich? weet iemand dat?
Door karin2
#840705
Kipsel schreef: Ja, deze poes is gesteriliseerd toen ze een half jaartje oud was, 7 jaar geleden ;-)

Lijkt mij dan sterk dat het iets hormonaals is... of begrijp ik dat verkeerd?
Ik heb in mijn omgeving ook iemand het idee van een schilklierprobleem horen opperen. Is er iemand die daar in dit verhaal ook aan zou denken?
Mijn poesje is wel klein en slank gebouwd (dat is ze altijd al geweest) maar de vachtproblemen die bij een schildklierprobleem kunnen optreden, hoe uitten die zich? weet iemand dat?
tja mijn poes kreeg het ook pas na een jaar of 4 gesteriliseerd te zijn  :-\

dit jaar houd ze haar jasje voorlopig nog aan  8)

ik zeg niet dat het hormonaal IS,maar het is een mogelijkheid als al de rest is nagekeken .
(ik laat er trouwens nooit iets aan doen ,jasje komt vanzelf terug en ze schijnt er geen last van te hebben .)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#840855
Kipsel schreef: Ja, deze poes is gesteriliseerd toen ze een half jaartje oud was, 7 jaar geleden ;-)

Lijkt mij dan sterk dat het iets hormonaals is... of begrijp ik dat verkeerd?

Ik heb in mijn omgeving ook iemand het idee van een schilklierprobleem horen opperen. Is er iemand die daar in dit verhaal ook aan zou denken?
Mijn poesje is wel klein en slank gebouwd (dat is ze altijd al geweest) maar de vachtproblemen die bij een schildklierprobleem kunnen optreden, hoe uitten die zich? weet iemand dat?

Ik dacht ook gelijk in de richting van schildklier problemen die gaat ook gepaard met kaalheid op bepaalde plekken en als het al verder is ook met een zwartverkleuring van de buik (net of er meeeters in de huid zitten)  maar dat laatste is niet altijd
Door karin2
#841225
De kaalheid die ik bedoel is niet écht helemaal kaal (naakt) maar er blijven alleen heel korte haartjes over net of er met de één mm tondeuze is overgegaan  :-\ en dan vooral op haar billen ,flanken en buik .

(en ik twijfel ook nog steeds of het niet door de verwarming kan komen waar ze in de winter nogal eens op gaat liggen  :-\ de andere 2 doen dat ook maar hebben nergens last van  ???)
Door Kipsel
#845403
Inderdaad, bij mijn poes is het ook net alsof iemand een tondeuse over haar buikje heeft gezet. De plekken zijn tot nu toe niet groter geworden.
Ook is het braken na dat weekend gestopt.
Ze eet nu kitten carnibest (=natuurvoer) en is daar erg blij mee (het slobbert lekker naar binnen).
Ik wil even afwachten of het haar nu weer teruggroeit, zolang ze het verder goed blijft doen tenminste. Als het nu weer teruggroeit blijf ik denken dat het van de carnibest vleesmix kwam. Als het nu ook maar en klein beetje minder gaat laat ik haar direct nakijken en bloed prikken voor de schildklier, en voor nader onderzoek.

Groetjes,
Nienke
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door