Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjolein Zondag
#839943
Onze hond Giant (Zwitser witte herder van bijna 4 jaar) heeft twee maanden geleden waarschijnlijk voor het eerst een epileptie-aanval gehad. Zijn bloed en urine zijn toen gecontroleerd. Op basis van bepaalde waarden heeft de da gezegd dat Giant aan nierinsufficientie lijdt. Ik heb op internet gezocht naar  de symptomen  bij nierinsufficientie. Ik heb ze bij Giant nog niet kunnen ontdekken. We maken wandelingen van 1,5 uur en dan wil hij thuis nog spelen met de bal. Hij drinkt niet veel, is niet suf, stinkt niet uit zijn bek.
Mijn vraag is, op basis van welke waarden in het bloed en de urine kun je ervan uitgaan dat een hond nierfalen heeft?
Ik ben heel benieuwd.
Groetjes
Marjolein :)
Door Kuszco
#839946
Hoi Marjolein.
Aan de bloedwaarden kan ik je niet helpen. Maar ik weet wel dat een hond die aan nierinsufficientie lijdt zich erg ziek voelt.Ze braken veel,hebben geen eetlust,zijn lusteloos en hebben sterk ruikende urine.Die honden zijn echt doodziek,een van mijn labradors heeft het gehad. Zij had geen insulten.
Ik neem aan dat er bloed geprikt is bij je hond?
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Marjolein Zondag
#839950
Er is twee keer bloed geprikt en twee keer urine-onderzoek gedaan. De creatinine-waarden waren wat  te hoog (143). Maar het ureum-gehalte was weer goed. Nou heb ik ook ergens gelezen, dat bij gespierde, getrainde honden de creatinine-waarden meestal hoger zijn. En onze hond is best wel gespierd. Ik twijfel gewoon heel erg of Giant wel aan nierfalen lijdt. Was het bij jou hond acuut of chronisch?
Bedankt voor je snelle reactie
Groetjes
Marjolein
Door Marjolein Zondag
#840030
In het begin hebben we Giant altijd Duck gegeven. Op aanraden van een dierenarts zijn we het gaan mengen met Carocroc-brokjes, omdat dat beter zou zijn voor de tanden.
De dierenarts heeft nu nierdieet voorgeschreven van Specific. In die brokken zitten ook anti-oxidanten. Daarom ben ik gaan zoeken op het Internet en daar las ik dat Duck voer levert voor honden met nierproblemen. Daar zijn we nu op over gegaan. 23 oktober moet Giant weer bloed geprikt worden en zijn urine wordt weer onderzocht.
Het kost wel veel moeite om bij ons in de buurt een leverancier te vinden van Duck Therapie.
Groetjes
Marjolein
Door Helen
#840039
Ik zou zeker zijn bloedwaarden nog een keer laten checken. Heb je rondgebelt om te kijken of dergelijke klachten in zijn bloedlijn vookomen? Wie zijn zijn ouders?
Bloedwaardes zijn altijd een momentopname. En uiteraard ook een indicatie voor mogelijk langer spelende problematiek. Maar voor zo'n zwaarwegende diagnose zou ik wat uitgebreider onderzoek willen.
Door Lizzy
#840198
Marjolein Zondag schreef: In het begin hebben we Giant altijd Duck gegeven. Op aanraden van een dierenarts zijn we het gaan mengen met Carocroc-brokjes, omdat dat beter zou zijn voor de tanden.
De dierenarts heeft nu nierdieet voorgeschreven van Specific. In die brokken zitten ook anti-oxidanten. Daarom ben ik gaan zoeken op het Internet en daar las ik dat Duck voer levert voor honden met nierproblemen. Daar zijn we nu op over gegaan. 23 oktober moet Giant weer bloed geprikt worden en zijn urine wordt weer onderzocht.
Het kost wel veel moeite om bij ons in de buurt een leverancier te vinden van Duck Therapie.
Groetjes
Marjolein
Er is echt geen enkele reden om nier-brokken (of blik) aan je hond te geven! Zeker brokken zijn de pest voor de nieren! Een hond is een carnivoor. Die heeft vochtrijk voedsel nodig en geen gortdroge brokkentroep. Ik zou dit advies van de DA volkomen negeren. Antioxidanten zijn: vitamine A, C en E. Die kun je zelf toevoegen, als je dat al zou willen. Geef af en toe wat extra lever en extra groente (vooral bladgroente en groene groente en chlorella) voor de vitamine A, geef elke dag wat fruit voor de vitamine C en geef een paar keer per week gemalen rauwe noten. Ben je er ook. Of je kunt bij de Tuinen bijv. een anti-oxidanten supplement kopen. En lees dit ook gerust: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

(ik zou dus niet eens aan Duck therapy beginnen).
Door Marjolein Zondag
#846500
Hallo allemaal
Giant is eergisteren weer bloedgeprikt en zijn urine is onderzocht. Alles was dik in orde. Waarschijnlijk heeft Giant toch iets gehad wat er voor gezorgd heeft dat zijn nieren niet goed werkten.
We hebben hem ongeveer 4 weken Duck-therapie gegeven en zijn gestopt met het voer dat de dierenarts hem voorschreef. Giant ziet er weer prachtig uit en heeft weer ontzettend veel energie.
Ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak van het nierfalen geweest kan zijn. Ongeveer 3 weken voordat de problemen begonnen, heeft hij in glas getrapt. Dat was een grote wond en het duurde vrij lang voordat die wond geheeld was. Weten jullie of dit een oorzaak kan zijn?

Groetjes
Marjolein
Door Lizzy
#846611
Ik denk dat daar de oorzaak niet ligt. Ik denk eerder aan iets als dat hij wat gegeten of gedronken heeft dat niet in orde was. En dan denk ik bijvoorbeeld aan ibuprofen ofzo. Dat veroorzaakt ook nierfalen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door