Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door eefje
#838919
we hebben nu miesje erbij en die krijgt maandag een check bij de da,nu zit ik in dubio of ik haar ook zal laten enten.
Sommige zullen nog wel weten dat ik met japie ruim 4mnd aan het kwakkelen geweest ben met niesziekte ab kuren enz.
Nu is zijn weerstand wel goed maar hij is dus niet geënt en ik ben een beetje bang dat als ik die kleine laat enten en zij per ongeluk een beetje ziek word japie ook weer begint :-\
Ze komen bij mij niet buiten en in aanraking met andere katten,krijgen momenteel carnibest en brokjes(erbij omdat ik momenteel niet in staat ben meerdere keren pd te voeren)en lijken gewoon kerngezond maar dat wil ik ook graag zo houden ;)

wat zouden jullie doen/aanraden?
groetjes eefje
Door Mieuw
#838928
Mwa, als ze verder helemaal goed gezond is, zou het wel moeten kunnen. Dan is de kans het kleinst dat ze er een ent- of andere reactie op krijgt. Als ze nu goed eet, goed op gewicht is, geen niesjes of andere kwaaltjes heeft (loopneus, prutoogjes, diaree), dan heb je volgens mij niet zoveel te vrezen. Maar goed, daar is een dierenarts dus voor, om te bepalen of het verantwoord is een kat op dat moment te laten enten. Als er 7 tot 10 dagen na de enting niets is gebeurd, dan hoef je er ook niet veel meer van te verwachten.

Misschien zou je gedurende die periode Japie een supplement ofzo kunnen geven, om zijn weerstand nog beter op peil te houden. Ik zou alleen even niet weten wat je dan moet gebruiken, maar misschien dat iemand anders je daarmee kan helpen...  :-\

Wellicht heb je er wat aan; ik laat mijn kittens meestal op 9 weken en op 12 weken enten.
Door eefje
#838941
miesje is nu als het goed is 8weken oud,even rekenen ze is van 18augustus.
ze heeft wel nog steeds prut in dr oogjes maar niet geel of groen,puskleur iig
heel af en toe niest ze maar geen vieze neus en snot ofzo.
Ik zal het voorleggen bij de da,hij ent gelukkig ook niet als ie twijfelt.
Ik heb het toen we Sientje kregen wel gedaan,zij was gezond en nog maar 2dagen na de enting begonnen ze beiden te snotteren en te ragen(japie vooral) toen kon ik dus weer opnieuw beginnen vandaar ook mijn twijfel nu.

Ik zal japie vanaf morgen weerstandcompostium gaan geven,dat is geschikt voor hond en kat en als er niet te veel getrut word met eten dan moet dat wel helpen/bijdragen ;)

groetjes eefje
Door Mevroi Kruim
#838953
Bij een niesende kat met vieze oogjes zou ik geen enting laten zetten. De kans dat er dan iets misgaat is duidelijk hoger. Ik zou wachten tot ze echt gezond is.
Door eefje
#838960
ook als het maar 1keer per dag is en de vieze ogen eigenlijk meer gewoon echt vuil lijkt(ze komt uit een vieze stoffige schuur )

kijk ik twijfel dus denk ook niet dat ik het doe hoor,bij twijfel word het meestal nee.
Maar dan ga ik haar dus nu al uit het schema halen,terwijl ze er niet eens inzit,moet ik dan als ze helemaal gezond is alsnog die enting zetten en 3weken later nog eens?
Want ik weet eigenlijk niet of ik het wel wil,ze zitten binnen......heeft het zin?
Niet dat ik het vanwege de kosten niet wil maar meer omdat ik echt bang ben dat als zij een entreaktie krijgt japie ook de pineut zal zijn.
SIentje is overigens ook maar 1keer geënt.heeft de herhaling niet gehad omdat japie toen weer zo ziek was.........van de eerste enting van Sien.........
Door Mieuw
#838972
Ik zou haar in elk geval wel de basis entingen geven, en als je het volgend jaar niet wilt herhalen moet dat volgens mij wel kunnen, maar ik zou die kitten-entingen sowieso wel doen (maar da's persoonlijk).

Maar goed, door haar as. maandag niet te laten enten betekent het toch niet dat je haar dan maar helemaal uit het schema moet halen? Ze is maandag pas 8 en halve week. Terwijl mijn kittens bijv. op 9 en 12 weken geënt werden. Je zou dus net zo goed nog even kunnen wachten tot echt elke twijfel weg is, en dan Miesje op bijv. 10 en 13 weken kunnen laten enten.
Door eefje
#838984
ja oke,das ook het probleem niet dan.dan is dus enkel mijn twijfel nog een obstakel.
Sientje en ik dacht toen ook Japie waren beide gezond toen ik Sientje liet enten en door haar entreaktie kreeg japie ook last,dit wil ik kosten wat het kost voorkomen.
Ik twijfel dus nog niet eens zozeer aan Miesje maar meer aan de gevolgen voor japie.

groetjes eefje
Door Mieuw
#838992
Tja, jij kent je katten en hun gezondheid en hun geschiedenis natuurlijk het beste, maar als Japie destijds ziek is geworden van de enting van Sientje, dan zal hij zelf destijds ws ook niet helemaal lekker in z'n vel hebben gezeten waardoor het makkelijker grip op hem heeft kunnen krijgen. Als hij nu echt helemaal goed gezond is, dan zou je er (in theorie) nu minder angst voor hoeven hebben.
Maar goed, als z'n gezondheid een flinke opdonder gekregen heeft, en hij nog niet helemaal terug is op z'n normale niveau, dan kan ik me idd voorstellen dat je je zorgen maakt. Dit lijkt me ook iets wat je wel met je DA kunt bepreken. Hij kent Japie en de hele situatie tenslotte ook  :)
Door eefje
#839018
ik denk dat ik iig nog even wacht zowieso met enten,gewoon omdat er nogal wat verandert is de laatste weken,rossi weg en Miesje erin,dat levert toch een beetje stress op dus weerstand zal misschien wel iets minder zijn,daarbij is Japie dus niet geënt,nee ik durf het nu nog niet aan.

ik heb geen idee wat japie zijn oude niveau is want hij was al ziek toen ik hem kreeg en is eigenlijk pas vlak voor zijn castratie(nu 3mnd geleden geloof ik) opgeknapt.
trouwens mijn da is heel eerlijk als een dier ziek is,dan ent ie niet maar hij is niet bang voor entreakties,daar maakt ie zich niet zo druk over,dus ja als hij niks ziet aan japie zou ie er gewoon de spuit inzetten......vandaar ook die hevige twijfel......nou ik wacht gewoon een paar weekjes komt wel goed :thumbsupup:

groetjes eefje
Gebruikersavatar
Door sylvia
#839419
hier zijn de katten geen van allen geent , komen buiten en zijn nog nooit 1 dag ziek geweest.
Door eefje
#839631
hoi Sylvia,

bij mijn moeder zijn ze ook niet allemaal geënt en ook nooit ziek,komen welliswaar niet buiten maar toch....
ik weet ook echt niet of ik het wel wil,vandaar dat ik het nu dus maar even uitstel,kan ik kijken of ik me nog bedenk,zoniet dan worden ze niet geënt......en anders word het een ritje richting de da ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door