Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#838726
ik ben nog steeds hard bezig verschillende gevarieerde barfmenus voor sien te bedenken, die ook nog voor mij (arme student zonder arbeid) te betalen zijn.

sien houdt van vissen en zwemmende dingen, dus af en toe een vis op het menu zal ze niet erg vinden.
ik eet zelf geen zwemmende dingen, dus ik heb er niet zoveel idee van.
meestal koop ik voor sien daarom een blikje zwemmende dingen (soms tonijn op water of goedkope zalm, vandaag een blikje sardientjes op olie gekocht, en ik heb wat blokken witvis in de vries liggen; die vindt ze niet zo, maar op zich wel te eten).

nu zag ik laatst bij de miniheijn dat ze rauwe (gekoeld en in de vries) zeevruchten hebben.
lijkt me erg leuk voor sien.

maareh, hoe ga ik dit in een barfmenu toepassen?
geldt het idd als spiervlees?
moet ik dat niet te vaak voeren ivm overmaat aan bepaalde vitamines?
zal ze het wel lusten?
hoeveel gram per week dan ongeveer?
en garnalen gepeld of ongepeld (rauwe heh)?

of kan ik het ook eerst eens uitproberen met een bakje uit de koeling?
daar zitten (volgens mij rauwe, misschien wel gekookt?) verschillende zeevruchten in:
garnalen, mossels, intvisonderdeeltjes, etc.

vissen en andere zwemmende dingen zijn niet goedkoop, dus ik zou graag eerst zoveel mogelijk informatie willen hebben met zeedingen en barf, voordat ik iets daarvan haal.

er zit bij mij op de dappermarkt een visboer.
de lucht die daar vanaf komt, ruikt niet altijd naar zee (meestal eigenlijk naar rotte vis, ik moet er altijd bijna van braken).
ondanks dat ik zelf geen vissen eet, weet ik wel dat een vis niet naar rotte toestanden moet ruiken, maar hoe kan ik helemaal objectief de toestand van de vis beoordelen (owja, ik ben slechtziend, dus de ogen doen t niet helemaal optimaal, en dode vissen maken helaas geen geluid)?

ot is niet zo van de vis, maar hapt soms een beetje tonijn uit blik mee.
zou zeevruchten ook iets voor ottepot zijn?

owja, en stel ik koop eens een kreeft in een gekke bui.
ik neem dat deze dan ook rauw gegeten dient te worden.
hoe bereid ik die dan? levend in de vries? of laten doodgaan op t aanrecht?
geldt dan dat als vleesbot? ondanks dat t bot aan de buitenkant zit ipv aan de binnenkant  ???
Door 202Spots
#838731
koekje schreef: ik ben nog steeds hard bezig verschillende gevarieerde barfmenus voor sien te bedenken, die ook nog voor mij (arme student zonder arbeid) te betalen zijn.
Dan zou ik de kreeft (dat is bijna onbetaalbaar) en de garnalen zelf eten, en geen mosselen of inktvis,maar lekkere sardientjes voor de kat kopen. ;)
Door Mieuw
#838818
Hrmm... Ik heb ook weleens in een bui zo'n bakje zeefruit gekocht (mét mosselen en mini-inktvisjes) en vooral Frieda maar ook de andere katten smulden daarvan...
Overigens meng is het wel door de kvv heen en is het dus geen hoofdmaaltijd, maar zo nu en dan een extra'tje.

Hoezo geen mosselen of inktvis?
Door 202Spots
#838964
Hoezo geen mosselen of inktvis?
Ja,Als extraatje zou het kunnen,maar ik vind er weinig voedingswaardes in zitten, heeft bijna alleen water en natuurlijk geen bot, dus ik zou het nooit als hele maaltijd geven.
Ik heb wel is grote rauwe garnalen aan de honden gegeven,maar ze aten het met lange tanden en lieten de schaal liggen.. :-\
Ik heb geen idee of 'n kat garnalen zou wegwerken,maar hier eet ik de garnalen en kreeft liever zelf ,dus dat krijgen ze hier nooit.
Door Mieuw
#838970
202spots schreef: Ja,Als extraatje zou het kunnen,maar ik vind er weinig voedingswaardes in zitten, heeft bijna alleen water en natuurlijk geen bot, dus ik zou het nooit als hele maaltijd geven.
Ik heb wel is grote rauwe garnalen aan de honden gegeven,maar ze aten het met lange tanden en lieten de schaal liggen.. :-\
Ik heb geen idee of 'n kat garnalen zou wegwerken,maar hier eet ik de garnalen en kreeft liever zelf ,dus dat krijgen ze hier nooit.
Hier gaan de garnalen met grote vreugde naar binnen. Nou moet ik wel zeggen dat ik er nog niet eerder aan gedacht heb om ongepelde garnalen te geven, maar dat ga ik zeker een keer proberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#838991
ik eet zelf geen zwemmende dingen (vissen, zeevruchten, geleedpotigen uit de zee of rivier), dus zelf maar opeten is geen optie.

sien heeft wel eens vaker snoezepoes (blikvoer met alleen vissen, in verschillende smaken en niet teveel gemalen) en van die zakjes gourmet perle met vissen en hele garnaaltjes gegeten.
ze vindt dit allemaal geweldig, maar het is gekookt en de gourmet perle is achterlijk duur.
volgens mij heeft gourmet perle is sommige smaken ook plantaardige toestanden of suiker erin zitten.

ik denk dat ik gewoon eens een schaaltje haal, en het als spiervlees reken.
sien krijgt geen tussendoortjes of snoepjes, vanwege haar bol op pootjes vorm. en ze wil nog wel eens te vaak br*kjes en natvoer van ot meepitsen.

ik zal de ervaringen delen  :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#839369
Hier zijn de katten helemaal niet gek op zeevruchten ...ja als ze lekker gebakken zijn in de knoflook maar zet ze een sardientje voor of zalmkop en ze doen er een moord voor (de sardienen alleen uit blik rauw blieven ze die ook niet)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door