Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#837943
1 van de oude honden van mijn ouders heeft nu 5 keer een aanval van epilepsie gehad, erg heftig, alles laten lopen en het duurt snel 15 a 20 minuten voordat hij pogingen doet tot opstaan. Om daarna heel lang rondjes te lopen door het huis/tuin. De aanval op zich duurt 4 tot 6 minuten. Het vermoeden is nav Metacam. Hier is mams dan ook mee gestopt en hij krijgt nu alleen nog de Corta RX. Weet iemand of er idd een aanval kan optreden nav nsaids?
Door Lizzy
#837964
Zie : http://www.gopetsamerica.com/dog-health ... risks.aspx

en dan:

Side Effects of Rimadyl, EctoGesic, or any NSAID:

Gastrointestinal System - bleeding, ulceration, perforation, inflammation of the pancreas, diarrhea.
Kidney - kidney failure. Older pets are at greater risk. Any time dehydration is present, the risk of kidney disease increases. Pre-treatment blood and urine testing can detect some but not all kidney problems.
Liver - elevated liver enzymes, liver failure. The most serious side effect seen in dogs taking Rimadyl was liver disease. Labrador Retrievers seem to have predisposition to develop more serious side affects leading to liver failure than other dog breeds.
Immune System - anemia, skin reactions.
Neurologic System - Seizures, paralysis, unsteadiness
Miscellaneous - Aggression, depression, hyperactivity.
Musculoskeletal System - cartilage damage. Both Rimadyl and EctoGesic appear to cause less cartilage destruction than other NSAIDs, although the safety margin in these products is very narrow: elevated dose level of EctoGesic at 2.7 times the maximum daily dose causes gastrointestinal ulcers, vomiting, and fecal blood and weight loss.
Drug Interaction - NSAIDs like Rimadyl and EctoGesic can interact with other medications which can result in increased or decreased concentration of the medications in the pet's blood. Drug interaction most likely occurs in pets taking medications for epilepsy, such as phenolbarbital, or for heart failure, such as Lasix (furosemide), digoxin, and Enacard.

Ik ben bang dat het antwoord erop dus "ja" kan zijn.
Door 202Spots
#838020
Lizzy schreef: Drug Interaction - NSAIDs like Rimadyl and EctoGesic can interact with other medications which can result in increased or decreased concentration of the medications in the pet's blood Drug interaction most likely occurs in pets taking medications for epilepsy, such as phenolbarbital,. or for heart failure, such as Lasix (furosemide), digoxin, and Enacard.
Er word hier niet gezegd dat het seizures veroorzaakt ,
maar dat wanneer de NSAIDs samen met andere meds,(zoals Pb dat voor seizures word gegeven)  dan als resultaat meer of minder kan worden opgenomen.

Dat neemt niet weg dat IK ook van mening ben dat er best wel 'n mogelijkheid kan zijn dat de metacam ook seizures zou kunnen veroorzaken...
Frontline heeft in de bijverschijnselen OOK niet stan dat het seizures kan veroorzaken,terwijl er heel duidelijk sprake is van honden die na de Frontline pipetje dan met de seizures beginnen... :-\
wanneer er gestopt word met Frontline,dan stoppen de seizures ook...
Door Cindy de Wolf
#838036
Ik was er al bang voor :-[ Terry krijgt ook aanvallen van frontline, Scalibor en advantage. Na 3 keer op rij vond ik het geen toeval meer, dus Terry krijgt dit ook niet meer en daarna geen aanval meer gehad en nu bij Remy schijnt er een verband te zijn tussen metacam en de aanvallen. Dit bewijsr maar weereens dat het gewoon link spul is maarja soms moet je kiezen tussen 2 kwaden :'(
Door 202Spots
#838044
Cindy de Wolf schreef: en nu bij Remy schijnt er een verband te zijn tussen metacam en de aanvallen. Dit bewijsr maar weereens dat het gewoon link spul is maarja soms moet je kiezen tussen 2 kwaden :'(
Wanneer het niet meer word gegeven, dan kan 't evengoed nog wel aanleiding van 'n seizure zijn...maar ik hoop dat ze niet meer terug zullen komen, en dan weet je zeker dat er grote kans is dat ze door de metacam veroorzaakt werden.

Ik hoop dat dat CortaFlx net zo goed voor Remy zal werken als dat 't voor Tor doet!
Want daar heb ik alleen maar GOEIE verschijnselen van gezien! ;)
Door Decibels
#838081
202spots schreef: Er word hier niet gezegd dat het seizures veroorzaakt ,
maar dat wanneer de NSAIDs samen met andere meds,(zoals Pb dat voor seizures word gegeven)  dan als resultaat meer of minder kan worden opgenomen.

Dat neemt niet weg dat IK ook van mening ben dat er best wel 'n mogelijkheid kan zijn dat de metacam ook seizures zou kunnen veroorzaken...
Frontline heeft in de bijverschijnselen OOK niet stan dat het seizures kan veroorzaken,terwijl er heel duidelijk sprake is van honden die na de Frontline pipetje dan met de seizures beginnen... :-\
wanneer er gestopt word met Frontline,dan stoppen de seizures ook...
Ik heb het nog nooit gehoord. Zou best kunnen dat de metacam/frontline de trigger is om een aanval op te wekken...net zoals opwinding e.d een aanval kunnen opwekken...maar metacam/frontline de óórzaak?
Door Antonia
#838168
Brian kreeg na een operatie waarbij een nier is verwijderd Metacam als pijnstiller. Nog geen uur na het toedienen van de Metacam liep de hartslag van Brian angstaanjagend hoog op en raakte hij in shock. Hij was bijna "operatie gelukt maar patient overleden".
Sommige honden zijn gevoelig voor bepaalde stoffen. Voor mijn ras gaat dat in hoge mate op. Metacam komt er in dit huis niet meer in!
Door Elvira
#838192
Mijn vorige golden kreeg rimadyl na een operatie. Nadat de hechtingen eruit gehaald waren, kwam ze niet meer overeind en haar tong zag er raar uit. Ik ben toen gaan zoeken op internet naar de bijverschijnselen van rimadyl en me rot geschokken. Ik vond een website over senioren honden en er waren 3 categorieën honden : 1 honden die baat er bij hadden. 2 honden die er ziek van werden. 3 honden die er aan overleden waren. Sommige honden kregen het al jaren en andere honden stierven na 1 dosis.  Deze categorie honden was nog vrij groot. Ik vond ook een Amerikaanse bijsluiter en 1 van de bijwerkingen was : dood. Vooral Labradors zijn gevoelig.  De bijverschijnselen kwamen overeen met wat mijn hond had. Ik ben er meteen mee gestopt. Het is even beter gegaan, maar 1 of 2 weken later is ze overleden aan inwendige bloedingen. Dus hier komt er geen rimadyl binnen. Maar ik denk inderdaad dat de rest even grote rotzooi is, maar soms kan je helaas niet anders.
Door 202Spots
#838196
Decibels schreef: Ik heb het nog nooit gehoord. Zou best kunnen dat de metacam/frontline de trigger is om een aanval op te wekken...net zoals opwinding e.d een aanval kunnen opwekken...maar metacam/frontline de óórzaak?
Tja,wanneer 'n hond 'n seizure krijgt nadat er frontline is gebruikt...en wanneer de hond daarna regelmatig seizure zal blijven houden...
dan zou ik zeggen ja de Frontline kan 'n trigger geweest zijn..
Maar wanneer de hond nooit geen seizures meer krijgt nadat er geen Frontline meer word gegeven...dan zeg ik dat 't de  oorzaak was.
Ik hoef niet alleen naar de talloze honden op de epilepsy listen te kijken on honden te vinden die seizures kregen NA Frontline...ik heb bij mijn buren hetzelfde meegemaakt...hond had paar keer, elke 3 maanden 1 of 2 seizures, toen vroeg ik of ze vlooienspul hadden gegeven...Ja dat hadden ze...en je hoeft niet te raden welke :-\
Geen Frontline meer gegeven, en geen seizures meer gehad.
Door 202Spots
#838198
Elvira schreef: Dus hier komt er geen rimadyl binnen. Maar ik denk inderdaad dat de rest even grote rotzooi is, maar soms kan je helaas niet anders.
Hier word het geen Rimadyl genoemd maar RimaDON'T... :-\
Door ~Joke~
#838241
Spike heeft een maagzweer van metacam gekregen. Hij moest het een aantal wekenlang slikken voor spondylose. Op een gegeven ogenblik bleef hij maar pijn houden, bij onderzoek bleek dat hij stijf van de maagpijn stond  >:( >:(
Dat is nu zo'n 8 jaar geleden. Heel soms heeft hij een pijnstiller nodig, ik heb daarvoor Zubrin in huis. Na 1 pilletje gaat het vaak alweer, ik ben en blijf heel spaarzaam met NAIDS.
Van stronghold kreeg hij destijds zijn eerste zware aanval, ook van frontline kreeg hij aanvallen. Nu gebruik ik al jaren niets meer op hem. Bij Spike werken deze middelen als trigger.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 11 okt 2007, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#838324
202spots schreef: Tja,wanneer 'n hond 'n seizure krijgt nadat er frontline is gebruikt...en wanneer de hond daarna regelmatig seizure zal blijven houden...
dan zou ik zeggen ja de Frontline kan 'n trigger geweest zijn..
Maar wanneer de hond nooit geen seizures meer krijgt nadat er geen Frontline meer word gegeven...dan zeg ik dat 't de  oorzaak was.
Ik hoef niet alleen naar de talloze honden op de epilepsy listen te kijken on honden te vinden die seizures kregen NA Frontline...ik heb bij mijn buren hetzelfde meegemaakt...hond had paar keer, elke 3 maanden 1 of 2 seizures, toen vroeg ik of ze vlooienspul hadden gegeven...Ja dat hadden ze...en je hoeft niet te raden welke :-\
Geen Frontline meer gegeven, en geen seizures meer gehad.
Tja...ik was vroeger allergisch voor de overbekende vlooien(poeder)banden...sinds die niet meer gebruikt worden heb ik geen allergie meer...Dat betekend niet dat mijn allergie 'over' is...nee...het wordt alleen niet meer door een vlooienband getriggerd. Maar voor hetzelfde geldt wordt mijn allergie straks door iets anders getriggerd. Nogmaals...IK heb nog nooit gehoord dat metacam/frontline een aanval opwekte.
Laatst gewijzigd door Decibels op do 11 okt 2007, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sennaruby
#838448
Frontline is een zeer bekende trigger voor aanvallen. Van metacam wist ik het niet. Hoe oud is die hond van je ouders eigenlijk?

Groetjes,

Fieke
Door Cindy de Wolf
#838653
Sennaruby schreef: Frontline is een zeer bekende trigger voor aanvallen. Van metacam wist ik het niet. Hoe oud is die hond van je ouders eigenlijk?

Groetjes,

Fieke
Remy is ruim 14,5 jaar, hij is een kruising labrador/pointer. Ik begin toch steeds meer te denken dat de metacam de trigger was, nu we gestopt zijn heeft hij geen aanvallen meer gehad. Ik kom net bij Maarten vandaan voor controle van Terry en toch maar even voor de zekerheid een spuit stesolid meegenomen voor het geval dat. Of de metacam de echte oorzaak is weet ik niet, hij is al op leeftijd en dan is het in mijn ogen niet eerlijk meer om te gaan expirimenteren. Helemaal als ik ook de andere ervaringen lees. Hij heeft vroeger wel Rimadyl gehad en heeft het daar nooit op gehad :-\ maarja het lichaam wordt ouder en zal anders gaan reageren.
Door Sennaruby
#838671
Gezien zijn leeftijd is er als er naar alle waarschijnlijkheid een andere, lichamelijke oorzaak voor de aanvallen en Metacam zou dan inderdaad de seizure treshold zodanig kunnen verlagen dat er een aanval optreedt. Ik zou ook niet meer teveel gaan experimenteren en het leven voor Remy zo aangenaam mogelijk te houden. Misschien een ander soort pijnstiller proberen?

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door