Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door poesiemauw
#83280
ik ben benieuwd wat jullie maandelijks kwijt zijn (per kat) als jullie barf voeren.ik zou ook graag willen weten waar jullie dan je vlees kopen en of jullie botten voeren of bijv. beendermeel toevoegen etc.
ik heb voor mijn katten berekend dat ik per kat zo'n
€ 20,- per maand kwijt zou zijn (als ik het vlees in de supermarkt koop) is dit veel?ik zou graag barf willen voeren maar t moet wel betaalbaar blijven..

dit menu heeft een vriendin voor mij bedacht en ik zou graag willen weten of jullie het ermee eens zijn?

dit menu is voor 2 poezen van 10 maanden,met een totaalgewicht van 6,5kg.ze is uitgegaan van 30gr voer per kg lichaamsgewicht per dag.
ze heeft t berekend over een periode van een week,en wil daar dan gewoon 1 mix van maken.aangzezien ik er nog weinig van begrijp vraag ik hier even of dit wat zou zijn.

dan krijgen ze dus per week:

5xvlees = 750 gr waarvan 300 gr kip,300 gr kalkoen, 150 gr lam

1xorgaanvlees = 150 gr per week + 2 eierdooiers per week.

1xvis met cottage cheese. 150 gr

totaal:1050 gr vlees/vis

per week krijgen ze dan nog 350 gr groente toegevoegd en natuurlijk dan nog beendermeel en wat kruiden.

ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden.
Laatst gewijzigd door poesiemauw op ma 19 apr 2004, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#83434
poesiemauw schreef: ik ben benieuwd wat jullie maandelijks kwijt zijn (per kat) als jullie barf voeren.ik zou ook graag willen weten waar jullie dan je vlees kopen en of jullie botten voeren of bijv. beendermeel toevoegen etc.
ik heb voor mijn katten berekend dat ik per kat zo'n
€ 20,- per maand kwijt zou zijn (als ik het vlees in de supermarkt koop) is dit veel?ik zou graag barf willen voeren maar t moet wel betaalbaar blijven..
Ik geef mijn katten een kompleet vers voer (carnibest)
en tussendoor hobby ik met barf elementen,dus hoeveel ik kwijt zou zijn als ik kompleet zou barfen met de katten dat zou ik echt niet weten,misschien dat een ander je daar mee kan helpen.
dan krijgen ze dus per week:

5xvlees = 750 gr waarvan 300 gr kip,300 gr kalkoen, 150 gr lam

1xorgaanvlees = 150 gr per week + 2 eierdooiers per week.

1xvis met cottage cheese. 150 gr

totaal:1050 gr vlees/vis

per week krijgen ze dan nog 350 gr groente toegevoegd en natuurlijk dan nog beendermeel en wat kruiden.

ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden.
mag ik vragen waarom je alleen de eierdooiers geeft waarom ook niet het wit?

Heb je al eens botten geprobeerd ipv beendermeel ? zoals kippennekken en kippenvleugels ?

Geef je ook wel eens rauwe ééndagskuikens?
En als laatste vraag geef je ook wel eens hele prooidier in de vorm van een muis (vangen ze die zelf ,zo niet dan kunnen ze zelfs uit de vriezer gekocht worden)

Hoelang eten jouw katten al vers?

En als laatste maar niet het minste ,van harte welkom op de barfplaats en veel leesplezier.

Groetjes Sylvia
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 19 apr 2004, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door poesiemauw
#83695
ze eten op dit moment nog brok.ik heb een tijd terug al al eens vers gegeven aan ze en hier waren ze niet echt dol op maar dat aten ze wel.ik gaf toen carnibest.mijn ex vriend nam dat altijd mee als hij te werk moest in amsterdam,hij reed dan met iemand mee naar t werk en pikte dan meteen wat voer mee.alleen nu ben ik weer op mezelf en niet in staat om carnibest te gaan halen,en ze waren er dus ook niet echt dol op.botten wilde ze al helemaal niet eten en kuikentjes was ook een drama dus toen ben ik weer terug gegaan op brok.
ze hebben in totaal zo'n 3maanden vers gegeten en zijn sinds 2 weken weer terug op brok.ze hebben niet de mogelijkheid om zelf prooidieren te vangen omdat ik ze binnen hou.
over de eierdooiers:ik heb altijd begrepen dat dat het eiwit niet goed zou zijn??
nog even voor de duidelijkheid,op dit moment eten ze nog geen barf maar ik ben dus wel van plan om ze helemaal over te zetten op barf.
Laatst gewijzigd door poesiemauw op di 20 apr 2004, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#83711
Het grote probleem bij barf voor katten of een KVV voor katten is die poezenbeesten het te laten eten.
Mijn ervaring is dat je het eigenlijk gewoon moet blijven aanbieden.De meeste katten die nog nooit op een botje hebben hoeven kluiven zullen ook niet direkt op een kippennek gaan kluiven.Ik heb het elke keer gewon aangeboden,het vastgehouden en na een hele tijd ging hij het eindelijk doen.
Kuikens is ook zoiets de meeste katten zullen dit niet zo rauw eten,voetballen oke,gooien oke...maar eten ja daaaaag.
Dus even de kook erovver dat het naar eten ruikt en ze steeds minder lang koken en uiteindelijk eten ze het vaak wel rauw.
Door poesiemauw
#83760
oke dat koken kunnen we dan wel eens proberen,en de nekjes e.d zal ik ook wel weer een tydje gaan proberen dan :P ...ben benieuwd.maar wat vind je verder van het menu?is alles zo een beetje in de goede verhoudingen?ik zou hier toch heel graag alvast mee willen beginnen,de botten komen later wel.
Laatst gewijzigd door poesiemauw op di 20 apr 2004, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#83783
Ik zal even rond vragen of de ervaren barfers het willen checken,mij lijkt het een prima menu.Ik weet niet welk orgaanvlees je wilt gaan geven maar hart mag er naar mijn idee niet missen,taurine zit in alle vlees maar het meeste zit in hart.
Door poesiemauw
#83791
ik ga er sowieso hart aan toe voegen en lever en pens (als ze het lusten) de rest kan ik moeilijk aan komen.
Door poesiemauw
#83795
sylvia schreef: met de pens zou ik eerst kijken of ze het lusten anders kan je straks je hele maaltijd wegkiepen.
:o dat is zo.laten we t dan eerst zonder pens doen hahaha. ik ga toch eerst maar een klein beetje maken om te kijken of ze t wel lusten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#83802
poesiemauw schreef:

:o dat is zo.laten we t dan eerst zonder pens doen hahaha. ik ga toch eerst maar een klein beetje maken om te kijken of ze t wel lusten.
ik ben benieuwd :D
Door poesiemauw
#83813
ben net even op internet rond wezen neuzen om te kijken wat ik kwijt zou zijn....het viel me nog mee.t kwam neer op €33.- per maand voor 2 katten,dat is dan maar €10,- duurder dan de brokken die ik nu voer,maar is dus wel 10x beter!!
Door zurca
#83816
Hallo Poesiemauw ( ;D)
Ook namens mij welkom hier..

Even over de kippenekken en vleugels..Ik heb in het begin die dingen fijn geslagen met een hamer. Zo heel moesten ze er ook niets van hebben, maar nadat het wat fijn gestampt was vonden ze het wel eetbaar. Zo ben ik begonnen en toen steeds minder fijn gaan slaan..Een van mijn katten eet ze nu gewoon zo, hij wil wel dat ik ze vast hou ;D en een ander eet ze af en toe maar nog wel fijn geslagen want anders denkt mevrouw er niet eens aan om ze op te eten..
Misschien heb je iets aan deze tip.
Succes groetjes Zurca
Door poesiemauw
#83819
dank je voor de tip.dit ga ik ook eens proberen.
ik moet eerst is uitdokteren of het barf wel eten en of ik het kwijt kan in mn vriezer (heb echt een heel klein vriezertje.)ik wil 1x in de week het eten maken voor ze,dus dan moet ik ongeveer een kg invriezen...
nog een vraagje: nou las ik dat het niet goed is om verschillende soorten vlees door elkaar te geven?kan dit echt kwaad?ik kan natuurlijk ook per week een vleessoort gebruiken en het op deze manier afwisselen,maar ik vraag me af of ze het dan wel willen eten omdat de samenstelling dan iedere keer anders is... bestaan er niet een soort natuurlijke "smaakstoffen "die je aan je barf maaltijd kan toevoegen? :-\
Door zurca
#83825
Hier kan ik je eigenlijk niet zo goed bij helpen..Ik voer mijn katten carnibest en ter afwisseling krijgen ze weleens een nek/vleugel/vlees/hart/pens e.d.
Nu bestaat de carnibest die ze geef uit zowel kippenvlees en rundvlees, dus meerdere soorten doorelkaar..

Of er natuurlijk smaakstoffen bestaan?! Ben ik ook wel benieuwd naar maar ik denk van niet..
Gebruikersavatar
Door sylvia
#83892
de regel dat het het beste is om vlees ,orgaan en bot van één diersoort te geven geld per maaltijd.dus dan zou je 1 maaltijd konijn moeten doen,en 1 maaltijd kip op die manier.Dus niet de hele week alleen kip.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door