Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#837583
het lijkt weer zover te zijn, sien eet weer amper.

vandaag kreeg ze een kuipje zoals gewoonlijk (laatste serie kuipjes, wordt al afgewisseld met barfdingetjes).

toen ging ik smiddags naar de DW voor kattenstenen, het was droog, dus voor het eerst in weken weer eens lekker op de fiets.
€50,- armer kwam ik thuis met een bestelling stenen, en rollen cb, gedroogde visjes, 2 zakken kuikentjes, catsticksnoepdingen, en 3 blikjes voor ot.
en gelukkig ook een tubetje gimpet haarbalpasta. (sien vond de laxapast erg vies).
ook heb ik een kattengrasplant besteld, die komen ze ook vrijdag met de stenen brengen.

kom ik thuis, is otje erg druk, en sien te rustig.
sien heeft een beetje aan haar kuipje gelikt, maar das alles.

haar klachten lijkens erg op de vorige keer.
amper eten (lijkt steeds minder eten te worden), te rustig, en veel uitrekken en strekken tijdens het lopen. ze had vandaag ook koele oortjes, dus ik neem aan dat ze geen koorst heeft.
smiddags heb ik haar toen even buiten gelaten, in de hoop dat ze wat gras zou eten en dat de beweging haar ingewanden goed zouden doen.

toen ze binnenkwam, leek ze wat buikpijn te hebben, ze klaagde een beetje.
ik had wat van de pasta over het kuipjesvoer gedaan, en haar een half zakje felix gegeven, met ook weer wat pasta.
felix is normaal geweldig, een heel zakje moet altijd in 1x op.
de pasta van het kuipje gegeten, en de pasta van de felix.

een paar uur later heb ik haar beetgepakt en een kloddertje pasta (formaat grote erwt) in haar bekje gepropt.
toen at ze de helft van de felix op (dus ongeveer 25 gram).

savonds heeft ze 2 hapjes kittenbr*kjes van otje gegeten, en een half plakje kipfilet (dat spul wat je op de brood doet, geen 'gewone' filet).

net heb ik haar weer een klodder pasta gegeven, maar toen is de weer in de slaapkamer gaan liggen.

ik hoop dat het gewoon weer een vaste haarbal is.
maar meot ik me nu hier zorgen om gaan maken?
de vorige keer was een maand geleden ofzo. lijkt me toch niet helemaal goed op deze manier.

ik bel morgen wel de DA voor advies, maar ik wil niet dat ze weer een prikje krijg met ontstekingsremmer om dr eetlust op te wekken.
de vorige keer werkte dat wel erg goed, maar ze heeft toen snel en veel zitten eten, waardoor ze erna moest overgeven.
overgeven vindt ze heel eng, en dat geeft dan teveel stress.

moet ik toch weer gaan rommelen met troep als haarbalpastas als onderhoudsdosering enzo?
ze komt normaal bijna iedere dag buiten smiddags 1 tot 2 uurtjes, en ik neem aan dat ze dan wat gras eet.
verharen doet ze amper (veel minder dan andere katten die ik ken), en ze ziet er normaal goed en gezond uit.

(afgelopen vrijdag is ze geënt, maar ik ga ervan uit dat dat hier nix mee te maken heeft.)

gister was er echt nog helemaal nix aant het handje, ze heeft haar eigen kippennek voor het slapengaan gegeten (op 1 klein stukje na) en daarna ook nog de helf van ot dr stukjes lamshart (hele portie is 50 gram).

kan iemand me een beetje geruststellen?
of heeft ze toch echt snel medische hulp nodig?
Laatst gewijzigd door koekje op do 11 okt 2007, 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#837593
Kijk even hoe ze het vanochtend doet, misschien eet ze wel weer en zat er alleen een haarbal dwars.

Wat het onderstaande betreft heb je natuurlijk zelf in de hand. Gewoon niet zo veel tegelijk geven, maar kleinere beetjes.

Sterkte!
koekje schreef: ik bel morgen wel de DA voor advies, maar ik wil niet dat ze weer een prikje krijg met ontstekingsremmer om dr eetlust op te wekken.
de vorige keer werkte dat wel erg goed, maar ze heeft toen snel en veel zitten eten, waardoor ze erna moest overgeven.
overgeven vindt ze heel eng, en dat geeft dan teveel stress.
Door Rosita
#837639
Dayna had dit ook regelmatig, soms zelfs wekelijks (met braken) en nu krijgt ze standaard 3x per week wat vaseline in haar bek. Haar ontlasting loopt gewoon heel snel vast, vooral in het laatste stukje van de darm. Mijn andere kat Dante heeft tegenwoordig ook steeds meer moeite met zijn ontlasting (het is ook erg droog met veel haar) en heeft hiervan soms ook krampen. Zodra de darmen vastlopen, doet de maag ook mee (weinig eetlust, braken). Zit er aan te denken om Dante ook 3x per week preventief wat vaseline te geven, want een kat met buikpijn is niet fijn (nu geef ik hem 1x of 2x per week wat lactulose waarvan hij dan 6 uur later poept, maar nadat zijn drollen eruit zijn komt er vaak nog wat dunne ontlasting en dat is minder prettig).
Door Rosita
#837654
Vaseline moet je trouwens niet te veel geven (dus niet dagelijks) want anders worden de in vet oplosbare vitamines (zoals vit. A) minder goed opgenomen. Vaseline legt een vettig laagje om de haren waardoor ze makkelijker glijen. Voorheen gaf ik Dayna kat-a-lax wat per gram pasta 474 mg pure vaseline bevat. Dayna moest daar 3x per week 2 cm van hebben (de gemiddelde kat weegt iets van 4.5 kg en zou 2.5 cm mogen hebben, maar Dayna weegt 3.5 kg), dus nu krijgt ze 3x per week 1 cm pure vaseline (denk iets van 1/4 theelepel).
Door Rosita
#837858
Visolie werkt niet of je kat moet een vetarm dieet hebben dan kan het in begin een reactie geven. Is het lichaam eenmaal gewend dan wordt het vet gewoon verteerd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#837867
even een kleine update.

vannacht heeft sien vrolijk een kuikentje opgegeten, en het hoofd van het kuikentje van ot.
daarna ben ik gaan slapen, en ik zag dat de felix zou goed als opgegeten was (ik neem aan door sien, ot moet dat niet).
toen ik smiddags wakker werd, leken ze honger te hebben.

ot eten gegeven, maar sien ging onder het bed braken.
kuikentje eruit ini haarbal vorm (zaten pluisjes/veertjes in en een stukje kuikenpoot, en ook een sprietje gras oid).

toen haar weer een beetje pasta in de bekje gedaan, en ze ging daarna weer eten.
een stukje kuiken, een beetje felix, en ze schranste vrolijk aan het voer van ot, wat ik toen maar even heb weggehaald.
ik heb vanmiddag ook de DA gebeld, maar van de assistente werd ik neit veel wijzer.
die vond dat ik op afspraak moest komen, om mij gerust te stellen.
(toen ik zei dat ik eigenlijk wel naar college MOEST werd ze kribbig).

sien purt en speelt wat met ot op het moment.
ze is niet doodziek, maar eet nog niet als normaal.

ik zie het nog even aan, en ga dan morgen of overmorgen naar de da, als het nog niet beter is.

vrijdag was ik met sien bij de da voor inentingen.
ik zei toen dat ze laxapast niet lekker vond, en of ik zelf iets in elkaar kon maken, vaseline ofzo.
de da zei dat dat neit goed werkte, en raadde me aan om een ander merk dan te nemen, eventueel iets van de dierenwinkel, vandaar dat ik nu gimpet heb.
werkt visolie voldoende om de haren bij elkaar te nemen en af te voeren?
moet ik dan spul uit een flesje hebben, of zijn van die hema capsules ook goed?
Door Mevroi Kruim
#837898
Paarden geven we paraffine, een liter of 10 per keer bij verstoppingskoliek  :P dat wordt niet opgenomen of verteerd en spoelt lekker door. Hoe dat in een kat te krijgen zou ik niet weten, zwaar gepantserd zou ik denken  ;D

Sien heeft dus problemen met verteren, ik zou ff geen kuikentjes geven maar dat had je ook al bedacht. Lusten ze bv gehakt of kipgehakt? Dat eet lekker makkelijk en verteert snel.
Gebruikersavatar
Door koekje
#838011
het lijkt best redelijk te gaan met sien inmiddels, maar ik hou het nog wel in de gaten.

sien heeft vandaag gegeten:
- 50 gram felixzakje (brokjes in gelei, langleve de smaakstoffen)
- ongeveer 20 gram kittenbr*kjes van ot (ook weer langleve de smaakstoffen en sorry voor otje  ;D)
- half kuiken, in stukjes (vindt ze nou eenmaal erg lekker)
- 60 gram cb vleesmix (das nog wel haar minst favoriete smaak)

ze ligt nu lekker te soezen in de fruitschaal, en als ik haar aai, purt ze gezellig.

morgen ga ik op het postkantoor de sien-mobiel ophalen, dus is als ze met vrijdag nog niet helemaal normaal eet, wordt het wellicht toch weer een bezoekje aan de brokken-da.
Gebruikersavatar
Door koekje
#838150
sien doet het weer volgens mij.

ze heeft net de portie cb van ot ook helemaal opgegeten.
(otje vindt cb raar, dus zij had er nog nix van gegeten)
sien purde zelfs naar het schaaltje.

ik let er wel op dat er niet wordt gekotst, en het netjes langs de uitgang er weer uitkomt, maar als ze zich heel erg ziek zou voelen, zou ze niet een hele dag portie binnen 2 uur tijd opeten.
Door Mieuw
#838173
Je schreef dat ze afgelopen vrijdag bij de DA was voor entingen. Dit klinkt dus als een kleine ent-reactie.
Ik zou me er verder niet zo heel veel zorgen om maken. Ze eet nog steeds (redelijk), ze speelt, en ze heeft geen koorts. Jij hebt toch ook niet elke dag even veel trek?  ;)

Als je haar echt in de gaten wilt houden zou je haar op een (digitale) keukenweegsschaal even kunnen wegen. Als haar gewicht min of meer contant blijft weet je hoe het met haar gaat. Nu ze wat ziekjes is zou je haar elke dag kunnen wegen, maar als ze gewoon goed gaat eens per week of zelfs nog minder (ik weeg al mijn katten zo'n beetje eens in de 6 weken).
Door dat regelmatig te doen krijg je een beeld van wat haar normale gewicht is, en weet je dus ook of je je zorgen moet maken als het te veel achteruit gaat. (en Sien is nog in de groei, dus er zal de komende tijd waarschijnlijk nog wel wat bij komen).
Gebruikersavatar
Door koekje
#838190
ik hoop toch echt dat ze niet nog zwaarder wordt.
ze is nu ruim 15 maanden, en een beetje ruim in dr gewicht.
ze weegt 4,8 kilo en is een beetje een bol op pootjes.

op het moment is haar maag wat opgezet (gas?) en ze rekt en strekt nog veel met haar buik.

dat ze haar kuipjes beu is, kan ik me ook goed voorstellen, ze eet die dingen al best lang, en sien houdt van afwisseling.
maar dan zou ze haar kuikentje niet in een balvorm uitbraken.

ik vond bij de voerbakjes van ot vanmiddag trouwens ook een plasje in braakvorm met wat haren van otje erin.
witte en zwarte. niet veel haren, maar toch misschien wel 5 tot 10.
ot wast zichzelf minder uitvoerig dan sien, omdat sien ot ook een dagelijkse wasbeurt geeft.

ik heb het er vrijdag met de da over gehad hoe dat zat met entreacties.
zij zei dat ze die amper zag, en dan eigenlijk alleen bij kittens (sien is volwassen).

wegen doe ik het liefst ook ongeveer 1x per maand.
voor ot is dat makkelijk, voor sien iets minder.
ot kan gewoon in de digitale keukenweegschaal. helaas loopt deze maar tot 3 kilo.
mn personenweegschaal is anoloog, dus niet goed af te lezen als ik sien weeg.

een goed gewicht voor sien is tussen de 4 en 4,5 kilo. sien is erg sterk, ik neem aan dat ze gespierd is, dus ik heb liever niet dat ze minder weegt.
ik denk dat ik op dit moment nog even doorga met een klodder haarbalpasta om de paar uur, het lijkt goed aan te slaan.

na een paar dagen krijgt ze dan 1 tot 2x per week een onderhoudsdosering pasta.
Gebruikersavatar
Door koekje
#838207
hier weer een update.

sien ging net weer braken, en daarna ben ik me kapot geschrokken (met het opruimen dan)

ik ging ervan uit dat ze teveel ineens had gegeten een paar uur geleden, dus ik sien gerust stellen, en sopje maken en doekjes pakken. (ze had het op het tapijt in de slaapkamer gelegd)

ik pakte het grootste plakaat braaksel op met een doekje, en ik wilde weten of er nu veel haren waren uitgekomen.
er zat, tussen de vermalen en half verteerde cb, een grote hoeveelheid haar, en iets engs.
ik ging ermee onder de lamp staan, en haalde het uit elkaar.
een half plastic ponponnetje!!    :o :o :o

dit weekend ontdekte ik dat het ponponnetje dat normaal altijd in de bench hing, voor de helft eraf was.
verder geen problemen, en sinds dinsdag leek het er echt op dat sien een haarbal had.
weinig eten ( maar zeker wel wat, en sinds vandaag weer redelijk normaal), geen koorts, en ik voelde nix geks in haar buik (behalve wat gas vandaag) en ik mocht overal aankomen en in kneden.

die ponponnetjes zijn levensgevaarlijk!!!
sien had dus (half) afgesloten spijsvertering, en dat is vaak dodelijk.

sien lijkt ervan geschrokken te zijn (ik zeker helemaal), maar heeft daarna gelijk op de poepdoos gezeten. ook heeft ze wat gegeten.

ik heb fotos gemaakt om jullie te laten zien om wat voor ponponnetjes het gaat.
mocht iemand ze ook in huis hebben, gooi ze dan gelijk weg!
de ponponnetjes zijn van zacht plastic/rubber en houden haren vast. ik ben eens langs me haar gegaan met zo'n ding, en mn staart zat gelijk helemaal vast.


( er zit 1 vieze foto bij)

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Door Borke
#838298
Tjee zeg wat een verhaal is dit, gelukkig dat het zo goed is afgelopen!
Goed van je om even foto's te maken ervan, daar kan je anderen nog goed mee helpen!
Het is een beetje smerig verhaal, maar ik analyseer braaksel ook altijd, wil weten wat er in zit.
Door Mieuw
#838317
Ik heb ook wel eens een kotsje of een dubieuze drol uit elkaar staan pluizen hoor...  ::)

Goed dat je waarschuwd. En nog beter dat Sientje het er weer uit gegooid heeft. Ik ben er echt reuze blij mee en ik hoop dat ze vanaf vandaag weer goed opknapt. Dikke knuffel voor Sien voor de schrik!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door