Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#837323
Rakker & Kiera krijgen nu sinds begin juli Barf en het bevalt uitstekend. Alle allergische klachten van Rakker zijn verdwenen (rode verkleuringe, bultjes, hele erge jeuk, vachtuitval, steeds buikpijn en ziek, enz.)
Ik ben dus hartstikke tevreden. Beide honden zitten lekkerder in hun vel en zien er mooi uit qua vacht.

Het enige probleem is dat Rakker te dun is. Ze is altijd al aan de dunne kant geweest, maar nu kun je haar ribben zien. Ze kreeg sowieso al 3,5% van haar lichaamsgewicht (ze is 5 kilo, dus 175 gram per dag), daar had ik de porties ook voor gemaakt. Ik geef haar nu al soms een deel van Kiera (ik maak porties voor beide honden en vries dat samen in). Kiera is prima op gewicht, Rakker blijft te dun.

Over Satin Balls heb ik gelezen, maar ben daar niet zo voor, aangezien ik Rakker geen rijst, tarwe o.i.d. wil geven.
Nu had ik zelf bedacht dat het misschien handig is om schapenvet bij Herby te bestellen en dat bij haar eten te doen? Ik ga haar nu sowieso al 4% geven, maar omdat ze niet aankomt van meer eten, denk ik niet echt dat dat helpt.

Hebben jullie een idee?
Door Boefke
#837338
'Gewoon' meer voeren. Het komt wel vaker voor dat honden niet makkelijk aankomen als nog niet zo lang vers/barf krijgen. Om een vb te geven, Boef woog 20kg en kreeg lange tijd ruim 1kg per dag, dus tussen de 5 en 6% van zijn gewicht. Gaf ik 1 dag minder dan zag je direct zijn botten. Dit heb ik ongeveer een jaar gevoerd, toen plotseling kon ik gaan minderen en nu zit ik op 350gram. Geef ik meer dan komt hij aan. Ik heb nooit vet of satinballs of andere dingen gevoerd, alleen maar de dagelijkse portie vergroot.
Door pallas
#837343
Ik ben het wel met Boefke eens; gewoon wat meer voeren.
Het eerst jaar dat Nox barf kreeg moest ze ook best veel eten om op gewicht teblijven, nu eet ze de "normale " hoeveelheid barf.

Gewoon met je ogen voeren, dan komt het allemaal wel goed ;)
Door Mevroi Kruim
#837377
Sluit me aan bij de vorige sprekers. Het Atkins-effect, dat zie je vaker bij honden of katten die van koohydraten overgaan op vet en eiwit als energiebron. Kennelijk hebben ze er in het begin moeite mee om hun stofwisseling om te zetten en gaan ze niet erg efficient met hun eten om. Komt vanzelf goed. Ik zou geen noodgrepen als schapenvet (is niks calorierijker dan ander vet hoor  ;)) gaan uithalen en zeker geen satinballs met koolhydraten voor een hond met jeuk en vachtproblemen. Gewoon meer voeren.
Door cindy1986
#837420
Ok, dan ga ik haar gewoon veel meer voeren. Lijkt wel een beetje raar, Kiera is 30 kilo en krijgt dan bijna evenveel voer als Rakker an 5 kilo ;)
Door cylke
#837508
Chelsey heeft hetzelfde probleem, ze weegt momenteel 15.5kg (53 schofthoogte) en ik kan haar heupbeenderen voelen  :-\

Maar wat bedoelen jullie met "gewoon meer voeren"???

Bedoelen jullie: het volledig percentage van de rekenhulp verhogen? Dan zit ik met een probleem: mijn vriezer zit vol met afgemeten dagporties volgens 2.5% aan een gewicht van 17.5kg (dat weegt ze dus niet hé  >:()
Of geef ik bvb 1 plak duck per dag bij, totdat ze verzwaard? (ik zeg maar iets, weet niet hoe ik het moet aanpakken)
Door ~Joke~
#837519
Ik denk dat je het beste het laatste kunt doen een schijf Duck erbij. Dat heb ik ook wel eens bij Penny gedaan.
Door Mevroi Kruim
#837546
Kun je doen, extra kvv. Of je ontdooit meer dan 1 dagportie en voert bv 1,5 portie per dag.
Ik ontdooi vaak voor meer dagen tegelijk en bewaar de boel in de koelkast. Zo kan ik de dagporties ook varieren in grootte en samenstelling. Het blijft echt wel een paar dagen goed.
Door Minna
#837554
Nou ja, liever te schraal dan te vet, en Rakker is wel mooi gespierd, maar je kan idd meer geven mits ze dan niet erg veel gaat poepen, het moet wel opgenomen worden natuurlijk.
Ik heb toen in het begin met Ko hier het advies gekregen om wel satin balls te geven, maar ja zij is natuurlijk niet allergisch.
Hoopje is ook een beetje schraal maar haar geef ik gewoon wat vetsnippertjes extra, helpt ook prima, anders meot ik zulke megahoeveelheden gaan geven dat ze een dag nodig heeft om het te verteren, en aangezien ze super actief is heb ik wel de vetprecentage verhoogt, voor een hond is vet ook niet schadelijk, laatst nog een stuk gelezen over het voer van bepaalde sledehonden dat is ook echt heel erg vet, dus dat kan ook wel, zolang het wordt omgezet in bespiering en geen slappe bedoeling wordt, maar ja ik weet natuurlijk wel dat Rakker veel beweegt voor zo'n kleine marmot... ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#837557
cylke schreef: Chelsey heeft hetzelfde probleem, ze weegt momenteel 15.5kg (53 schofthoogte) en ik kan haar heupbeenderen voelen  :-\

Maar wat bedoelen jullie met "gewoon meer voeren"???

Bedoelen jullie: het volledig percentage van de rekenhulp verhogen? Dan zit ik met een probleem: mijn vriezer zit vol met afgemeten dagporties volgens 2.5% aan een gewicht van 17.5kg (dat weegt ze dus niet hé  >:()
Of geef ik bvb 1 plak duck per dag bij, totdat ze verzwaard? (ik zeg maar iets, weet niet hoe ik het moet aanpakken)
Dat heb ik in het begin dus ook gehad. Pike werd steeds magerder en moest dus steeds meer, maar ik had ook mooie afgemeten porties in de vriezer, dat was echt heel vervelend. Dat heb ik toen dan ook snel afgeleerd. Het meeste komt hier in kilo's binnen, ik ontdooi dus nu een kilo en hiervan wordt gegeten tot het op is. Dan ontdooi ik weer een kilo van iets anders. Zoals Kruimel zegt, het blijft echt wel enkele dagen goed in de koelkast.
Alleen orgaanvlees  doe ik na het ontdooien van een kilo in porties terug in de vriezer omdat ze dat niet allemaal dagelijks krijgen (lever en nier bv maar 1x per week).  

Ik zou in jouw geval ook gewoon 2 porties ontdooien. Wat teveel is geef je dan gewoon de volgende dag.

Je geeft nu 3% van 5 kilo, 175 gram. Als je naar 4% gaat is dat 200 gram. Dat is wel 15% per dag extra dus ik denk dat je dat toch wel gaat merken. Ik weet niet wat voor vlees je nu voert, maar je zou behalve méér voeren ook tevens misschien wat vetter kunnen voeren, en dan bedoel ik niet in de vorm van schapenvet, maar gewoon wat vetter doorregen vlees voeren zoals lams- of geitevlees.

Je kan natuurlijk kvv bijvoeren, maar weet je waar Rakkers vroeger jeuk- e.a. problemen vandaan kwamen? Stel dat dat bijv. door granen kwam, dan krijg je door de kvv misschien opnieuw problemen terwijl hij er net zo lekker vanaf is.
Door Lizzy
#837630
pike schreef: Dat heb ik in het begin dus ook gehad. Pike werd steeds magerder en moest dus steeds meer, maar ik had ook mooie afgemeten porties in de vriezer, dat was echt heel vervelend. Dat heb ik toen dan ook snel afgeleerd. Het meeste komt hier in kilo's binnen, ik ontdooi dus nu een kilo en hiervan wordt gegeten tot het op is. Dan ontdooi ik weer een kilo van iets anders. Zoals Kruimel zegt, het blijft echt wel enkele dagen goed in de koelkast.
Alleen orgaanvlees  doe ik na het ontdooien van een kilo in porties terug in de vriezer omdat ze dat niet allemaal dagelijks krijgen (lever en nier bv maar 1x per week).  

Ik zou in jouw geval ook gewoon 2 porties ontdooien. Wat teveel is geef je dan gewoon de volgende dag.

Je geeft nu 3% van 5 kilo, 175 gram. Als je naar 4% gaat is dat 200 gram. Dat is wel 15% per dag extra dus ik denk dat je dat toch wel gaat merken. Ik weet niet wat voor vlees je nu voert, maar je zou behalve méér voeren ook tevens misschien wat vetter kunnen voeren, en dan bedoel ik niet in de vorm van schapenvet, maar gewoon wat vetter doorregen vlees voeren zoals lams- of geitevlees.

Je kan natuurlijk kvv bijvoeren, maar weet je waar Rakkers vroeger jeuk- e.a. problemen vandaan kwamen? Stel dat dat bijv. door granen kwam, dan krijg je door de kvv misschien opnieuw problemen terwijl hij er net zo lekker vanaf is.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Geen satinballs, geen kvv, gewoon meer voeren. Dus inderdaad, 2 porties uit de vriezer halen en de ene helft van dat extra portie vandaag geven en de andere helft morgen.
Door cindy1986
#838014
Ik ga Rakker de komende weken eerst gewoon elke dag een schijfje van 25 gram Energique no. 4 geven, daar is ze niet allergisch voor (dat heb ik voor de Barf gegeven, en merkte toen na een tijdje dat de allergie minder werd). Kan ook extra ontdooien, maar heb nog heel veel Energique liggen, dus dat is hier weer makkelijk voor.

@pike, ik weet eigenlijk niet eens wat ze precies krijgt per dag. Ik heb de porties toen ongeveer gemaakt volgens de rekenhulp, dus voor Rakker & Kiera samen, maar verdeel het gewoon op de gok. Kiera vind ik nu weer iets te dik worden, dus die moet ook maar weer wat meer inleveren voor Rakker. Kiera krijgt 1,5%, dus die heeft aan veel minder genoeg (met brokken kreeg ze ook al heel weinig).

@Minna, is wel interessant, van die sledehonden! Rakker wordt steeds gespierder (is echt een klein spierbundeltje), dus zou ook best kunnen dat het vet bij haar omgezet wordt in spiering i.p.v. dat ze dikker wordt.
Ik vind het ook juist beter als een hond te dun is i.p.v. te dik, maar Rakker verbruikt op een dag veel energie, en met de winter eraan (en Rakker is al een koukleum) vind ik het wel fijn dat ze wat meer vet op haar botten heeft. Weet niet of het zo is, maar lijkt me dan toch warmer .
Door cindy1986
#840042
Ok, donderdag had ik haar 1 rondje Energique gegeven (25 gram) bij haar eten. Vrijdag en zaterdag ook. Donderdagavond heb ik getraind. Normaal gesproken is ze vrijdagochtend dan wel wat stijf, maar nu was het wel heel extreem. Ze was helemaal niet lekker, zelfs zaterdag nog niet. Zaterdag haarde ze ineens weer ontzettend uit. Denk dus dat ze toch ook allergisch voor Energique is, maar zou dat zo snel kunnen? Die spierpijn kwam van de behendigheid, ik heb te fanatiek gedaan, maar ze was ook niet lekker en ineens extreem uitharen vind ik ook raar.

Nu krijgt Kiera maar Energique (het moet toch op) en krijgt Rakker wat meer Barf.
Door Annicha
#840640
Max heeft ook een hele tijd alleen energique gegeten en toen vond ik ook dat hij het veel beter deed.
Nu kan ik hem geen enkele kvv meer geven zonder dat hij weer beroerd word. Zijn darmen zijn dan weer helemaal van slag, verstoppingen e.d.
Het zou dus best wel kunnen dat rakker reageert op de kvv.

Ik geef max nu trouwens ongeveer 200 gram meer dan de 3%. Hij krijgt omgerekend ongeveer 535 gram per dag (bij 11 kilo) anders valt hij heel erg af. Kleine hondjes gebruiken blijkbaar echt meer dan grote hondjes...... ;)

groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door