Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wannes
#837269
Hoi Allemaal,
Hoera, :) het kippennekje van gisteravond is helemaal opgegaan! Had het in stukjes van 1 cm. geknipt en tussen ook klein gemaakte kipfilet gedaan maar het is op!
Heb ik net bij een Islamitische slager 2 lamshartjes en 6 kippenvleugels meegenomen maar sta nu wat aarzelend naar de vleugeltjes te kijken. Zijn die niet wat groot? Het is een soort drumstick met een klein vlerkje eraan. Moet ik dat drumstuk-stukje eraf halen en alleen dat vlerkstukje geven? Het botje in het drumstukdeel is volgens mij té groot voor kattentandjes. En dat vel, moet dat eraf?
Ben benieuwd,groetjes, Ri@.
Alle begin is moeilijk, eten voor je kat samenstellen ook :-[
Door Mevroi Kruim
#837284
Hangt ervan af hoe groot/sterk je kat is.
Ik heb hier 2 katten, een groot, een niet zo groot, die een kippenvleugel wel wegkrijgen. Is wel een hele klus en ze zijn me ook niet dankbaar  ;D maar het lukt wel. Idem voor eendenvleugels.
De andere drie (oud, tandeloos, klein) krijgen dat echt niet voor elkaar, voor hen hak ik de vleugels in stukken met een snoeischaar.
Als ik de twee goeie knagers hele vleugels geef gaan ze op, geef ik stukken dan kan het zijn dat er stukken bot overblijven. Ik geef de vleugels dus liefst heel. Hetzelfde geldt trouwens voor karbo's, geef ik grote stukken karbo dan gaan de botten grotendeels op, bij kleinere stukken blijft er eerder bot over.
Door Lycka
#845595
Aangezien ik een vraag heb over kip stel ik en hier:

Mijn hond is helemaal gek op vers! Ze kraakt de kippenvleugels heel goed evenals de nekken, alleen laat mn kat het bot staan, ze eet ze keurig schoon, en zodoende 'gapt' mn hond het restje. Ze is er erg druk mee, en ik ben wat verschillende soorten aan het proberen. Inmiddels gaat rundergehakt, riblappen, eieren, yoghurt, tafelrestjes, kippennekken en kippenvleugels er allemaal heel goed in, ook het enkelvoudige vlees en de kip van Smuldier word hier gegeten, en alleen de pens/vlees compleet word door de hond gegeten. Mn kat staat nog op dr brokjes, maar daar ben ik al druk mee bezig. Is het normaal dat honden wel de botjes willen hebben, dit gaat al krakend en kauwend naar binnen  :D maar de kat kauwt er omheen  :( Zaterdag ga ik kippennekken inslaan, ik zal immers ergens moeten beginnen  ;D)

Ik hoor het wel, in iedergeval alvast bedankt voor het nemen van de moeite!
Door Mevroi Kruim
#845913
Ja, da's heel normaal, veel katten beschouwen het als dierenmishandeling dat ze moeite moeten doen voor hun eten  >:(
Vleugels mep ik voor mijn ouwe katten plat met een hamer en voor de kleinste maal ik ze nog wel eens. Je kunt ze ook knippen met een goeie snoeischaar. Als de kat eenmaal aan bot gewend is en ze is gezond dan zou ze op den duur de vleugels wel baas moeten kunnen. Pootbotten van kip zijn voor de meeste katten te dik en te hard, kwartels daarentegen gaan hier in hun geheel naar binnen zelfs bij de kleine ouwe kat. Konijnenribben, delen van haaskarkas, duivenkarkas e.d. kunnen ze ook wel baas met veel werk, grotere botten beslist niet.
Door Lycka
#846047
Ok heel erg bedankt voor de info!
Dora was lekker vlees van het vleugeltje aan het eten, en mn hond had alles al op en is dus even gaan spelen (iets wat ze doet sinds ze op vers en kvv over is  ;D Maar helaas voor de kat kreeg de hond het vleugeltje in het vizier en heeft ze em van haar gejat. Ik had hier altijd de zak met brok open op de grond staan, niet eens achter een gesloten deur, ze at het toch niet, en jatte het al helemaal niet, hier moet ik echt mee uit kijken, de loeder  8)
Door Marlijn
#846175
Ik weet niet hoe groot die kippenvleugels zijn, maar ik haal altijd wat kippenvleugeltjes bij de supermarkt. Deze zijn niet zo groot, zo'n 10 cm. (zullen ook niet van volwassen kippen zijn)

Nadat mijn kat door had dat hij er in moest bijten (en niet alleen aan likken  :D), gaat het er nu prima in. De botjes zijn prima te kraken.
Misschien een idee om daar mee te beginnen.
Door Mevroi Kruim
#846235
10 cm is heel klein, zijn misschien alleen de vleugeltipjes?
Slachtkippen zijn allemaal eigenlijk kuikens, ze worden tussen de 6 en 9 weken geslacht. Langer leven kunnen ze ook niet, met een week of 10 tot 12 vallen de meeste spontaan dood om  :-X
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door