Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#837069
Vandaag was ik weer bij mijn DA i.v.m. vage klachten bij Annak. Mijn DA vindt dat ik open moet staan voor andere voeding. Immers, de geleerden hebben er jaren op gestudeerd en wie ben ik om te denken dat ik het beter weet. Annak krijgt steeds meer symptomen van de "oude" hond. Hij heeft moeite met coordineren en durft soms niet te lopen. We weten niet wat het is maar sluiten iets neurologisch niet uit. Vandaag ben ik begonnen met magnesiumcitraat. Maar goed, volgens mijn DA wordt dit vaker gezien bij honden die BARFen dan bij honden die brok eten. Prachtig verhaal natuurlijk maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat er bij geen brok meer inkomt. En de boodschap is helder overgekomen. Toch denkt mijn DA dat mijn hond een tekort heeft aan bepaalde vitamines. Daarom ben ik nu iets voor hem op papier aan het zetten waarin ik het tegendeel ga bewijzen. Tijdens het surfen op internet kwam ik de volgende website tegen: http://www.pet-nutrition-guide.com/ Wie kent deze dame?
Door Erna
#837071
Rovanna schreef: . Maar goed, volgens mijn DA wordt dit vaker gezien bij honden die BARFen dan bij honden die brok eten.
Hoeveel zal ie er in de praktijk hebben die en barfen en deze klachten hebben? Ik gok op eentje.

Maar desalniettemin erg vervelend dat Annak zich niet happy voelt en hopelijk kom je er snel achter wat het is. Sterkte met de meneer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#837083
Na ja, alsof oude honden op de brok zelden klachten hebben ::)  Afijn. Ik denk, dat als je hond echt oud begint te worden (ongeacht of dat op brok is of op barf) en misschien de organen allemaal niet meer zo optimaal werken dat het best mogelijk is dat de aangeboden nutriënten niet goed meer opgenomen worden en dat enige toevoegingen geen kwaad kunnen. Toen ik bij onze Chica merkte dat haar spijsvertering wat minder werd (circa 1,5 jaar voor haar overlijden) ben ik haar een multivitaminepreperaat erbij gaan geven. Ik kan niet zeggen dat ik nou significante verbeteringen zag, maar de achteruitgang zette ook niet gestaag door.

De dame van het artikel ken ik niet.
Door Lizzy
#837192
Mijn broek zakt gewoon af van wat jouw DA zegt. Eerlijk gezegd. Kijk, hoeveel honden heeft de man nou helemaal op BARF staan in zijn praktijk? En hoe oud zijn die honden nou allemaal? En die hebben allemaal vage rare klachten als Annak? Kom nou toch, dat kan hij mij toch echt niet wijsmaken. Broodje aap. Neemt niet weg dat ik me wel bij Angelique aansluit en je Annak best een multivitamine/mineralen supplement kunt geven. Maar daarbij zeg ik wel (en vooral tegen die DA) dat vitamines en mineralen het allerbest worden opgenomen wanneer ze in natuurlijke vorm worden aangeboden. En dus worden ze ook beter opgenomen uit verse/rauwe voeding dan uit brokkies. Of uit supplementen. Misschien kun je nog wel eens kritisch naar je menu kijken om te zien of je nog wat waardevolle voedingsmiddelen kunt toevoegen. Ik wil je daar natuurlijk met alle liefde mee helpen! Deze dame ken ik niet maar de materie komt me niet geheel onbekend voor, zeg maar.

Dus BARF: het blijft moeilijk? Ik vind het helemaal niet moeilijk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 okt 2007, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirjam_dc
#837217
Ben het helemaal eens met de vorige sprekers; net alsof je DA tientallen barfende honden in zijn praktijk heeft waarmee hij een 'wetenschappelijk verantwoord' vergelijk tussen de barfers en de brokken zou kunnen maken, not dus! >:(
Het blijf helaas toch moeilijk om de DA te 'overtuigen'; blijkbaar mag je al blij zijn dat ze je mening respecteren; eigenlijk is het de omgekeerde wereld, maar goed.
De vage klachten die je beschrijft bij Annak zijn natuurlijk ook voor de dierenarts heel moeilijk te duiden; ga zelf maar eens met vage buikpijn o.i.d. naar de dokter, tien verschillende doktoren, tien verschillende diagnoses. En daarmee bedoel ik niet dat dus de doktoren niet goed zijn, maar de het mensen- of hondenlichaam nu eenmaal een erg ingewikkelde machine is en we wel denken dat we  begrijpen hoe het werkt, maar feitelijk heel vaak maar gissen!
En wat Lizzy ook zegt, natuurlijke voedingsmiddelen met daarin de benodigde vitamines en mineralen worden beter opgenomen dan supplementen, dus persoonlijk zou ik het daar meer in zoeken. Maar een multivitaminepil kan vast ook geen kwaad (al weet je natuurlijk nooit wat ze daar over 10 jaar weer van vinden ::); juist daarom ben ik een voorstander van 'normale' voeding wat we al eeuwen kennen zowel voor mens als hond (en kat!).
In ieder geval hoop ik dat Annak zich snel weer wat fitter voelt!

En nee, de dame van het artikel/boek ken ik ook niet; is de boodschap niet hetzelfde als van de 'bekende' barfers? Eerlijk gezegd vind ik de site nogal 'opdringerig'.
Door henneke
#837245
Monique ik ken hem wel en heb een paar keer bij hem in de wachtkamer gezeten en mee kunnen genieten van zijn aanprijs verhalen over die geweldige brokken , afvallen ,aankomen, tanden moeten schoner , gewrichten moeten gesmeerd u roept maar de brokken zijn er goed voor volgens hem , als ik dan binnen kom en het over barf gaat is het van ja prima hoor goed voer ga zo door , ik bedoel maar hij lult gewoon maar wat en ik weet zeker dat als ik daar kom met een vage klacht het brokken promotieverhaal afgestoken wordt het is net wat hem goed uitkomt en zodra hij een kiertje ziet om je hond aan de brokken te krijgen zal hij het niet laten , ik begin er een beetje moe van te worden dit soort mensen  :(
Door 202Spots
#837399
Rovanna schreef: Tijdens het surfen op internet kwam ik de volgende website tegen: http://www.pet-nutrition-guide.com/ Wie kent deze dame?
Deze dame heeft zelf boek geschreven over
Miracle SuperFoods
Author: Aine Belton 
Ultimate Superfoods
For Health, Beauty and Longevity!
Discover the World's 23 Healthiest Superfoods
Plus KEY Nutrition Insights
Guaranteed To Radically Improve Your Life 100% Naturally!!

En volgens mij geeft ze hier alleen maar haar mening over dit boek,
Order The Natural Nutrition Guide
for Dogs & Cats Today For Only

dat geschreven is door Dr. Andrew Jones, DVM
Author of Veterinary Secrets
Door tieneke
#837414
henneke schreef: Monique ik ken hem wel en heb een paar keer bij hem in de wachtkamer gezeten en mee kunnen genieten van zijn aanprijs verhalen over die geweldige brokken , afvallen ,aankomen, tanden moeten schoner , gewrichten moeten gesmeerd u roept maar de brokken zijn er goed voor volgens hem , als ik dan binnen kom en het over barf gaat is het van ja prima hoor goed voer ga zo door , ik bedoel maar hij lult gewoon maar wat en ik weet zeker dat als ik daar kom met een vage klacht het brokken promotieverhaal afgestoken wordt het is net wat hem goed uitkomt en zodra hij een kiertje ziet om je hond aan de brokken te krijgen zal hij het niet laten , ik begin er een beetje moe van te worden dit soort mensen  :(
Het is ook overal hetzelfde.
Hier in Cz is het ook alleen maar brokken wat je ziet bij de Da en natuurlijk veel advertenties over die bagger.
Goed voor de tandjes  ::) en met veel vlees erin  ::) etc...
Gewoon je eigen plan trekken,lekker door blijven barfen en je van niemand iets aantrekken,zeker van die Da niet  ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#837574
Laat ik vooropstellen dat ik met de titel van dit topic niet wil beweren dat ik het voeren volgens de BARF-methode moeilijk vind. Wat ik ermee bedoel is: het blijft moeilijk voor anderen om te begrijpen wat het is en hoe het werkt. Iedereen die iets weet van BARF begrijpt dat het lastig is dat een hond voedingstekorten kan hebben wanneer je weet wat je moet geven. Het blijft dus moeilijk om daar tegenop te boksen! Maar goed, hij weet hoe ik erover denk en dat ik uiteindelijk toch doe wat ik wil. Ik laat mij echt niet ompraten. Maar wat mij hieraan stoort is het feit dat hij niet weet wat er met Annak aan de hand is maar wel direct denkt dat hij een voedingstekort heeft. Immers, hoe kan ik nou weten wat een hond moet eten? Daar is toch jarenlange research aan voorafgegaan door allemaal hele knappe mensen. Ik blijf het zo stuitend dat zelfs DA's vinden dat hondeneigenaren niet kunnen weten wat ze een hond moeten voeren. Het is namelijk zo moeilijk... Allemaal bedacht en in stand gehouden en door velen als waarheid aangenomen maar ondertussen wel erg denigrerend voor de hondeneigenaar.
Door Cathelijn
#837603
Alsof je, omdat je zelf geen dierenarts bent, niet gestudeerd zou kunnen hebben, of gewoon verstandig bezig kunt zijn.

Ik heb het laatste jaar ook veel opmerkingen gehoord als: we weten niet wat het is, maar al wisten we het, konden we er toch niets aan doen.
Huh?
Alsof ik zou zeggen: geen flauw idee wat tomatensoep is, maar ik lust het niet.

Deze DA zegt eigenlijk: ik weet niet wat Annak heeft, maar die eigenaar doet iets vreemds met dat eten, waar ik geen verstand van heb en waarover ik altijd heb geleerd dat het nooit goed kan gaan, dus daar zal het probleem dan wel liggen. Want de eigenaar wil niet horen dat ik het niet weet, dus ik roep maar wat. Eigenaar ook weer tevreden want die kan nu iets gaan doen...
Door Lizzy
#837614
Dit is een kwestie van "ik heb geen flets idee wat die hond mankeert, eigenaar doet met hond iets anders dan anders en dus dat zal dan wel niet goed zijn, laten we het op het eten gooien en zeggen dat ze eigenlijk beter Hill's brokkies kan voeren, dat dat beter is voor de oudere hond". Hoeveel waanzin op een rijtje wil je hebben? Het valt mij op alle vlakken enorm tegen van jouw DA. En net als Henneke heb ik hem een keer gehoord in de wachtkamer tegen een mevrouw en daar stuiterde ook mijn mond al van open. De hond had een beetje dunne vacht achterop en ze moest alle vlooiengif die ze in huis had en kon krijgen iedere maand over die hond kappen. DAT zou helpen. Ik zat daar tenenkrommend te luisteren en te fluisteren "visolie, geef die hond visolie". Nee, ze moest de hele botlek over die hond heen sodemieteren. Ik zou zeggen: tijd voor een andere DA Mo! Ik weet in Gouda nog een hele fijne!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#837636
Lizzy schreef: Dit is een kwestie van "ik heb geen flets idee wat die hond mankeert, eigenaar doet met hond iets anders dan anders en dus dat zal dan wel niet goed zijn, laten we het op het eten gooien en zeggen dat ze eigenlijk beter Hill's brokkies kan voeren, dat dat beter is voor de oudere hond". Hoeveel waanzin op een rijtje wil je hebben? Het valt mij op alle vlakken enorm tegen van jouw DA. En net als Henneke heb ik hem een keer gehoord in de wachtkamer tegen een mevrouw en daar stuiterde ook mijn mond al van open. De hond had een beetje dunne vacht achterop en ze moest alle vlooiengif die ze in huis had en kon krijgen iedere maand over die hond kappen. DAT zou helpen. Ik zat daar tenenkrommend te luisteren en te fluisteren "visolie, geef die hond visolie". Nee, ze moest de hele botlek over die hond heen sodemieteren. Ik zou zeggen: tijd voor een andere DA Mo! Ik weet in Gouda nog een hele fijne!
Maar ja Liz, zeg eens eerlijk: "Welke DA is anders dan?" Ik hoor om mij heen allemaal dezelfde verhalen. Jouw DA is ook niet echt een fan van BARF en zal hij visolie adviseren als een hond een schilferende vacht heeft? Ik stuur je wel even een pb voor die DA in Gouda.
Door Lizzy
#837644
Rovanna schreef: Maar ja Liz, zeg eens eerlijk: "Welke DA is anders dan?" Ik hoor om mij heen allemaal dezelfde verhalen. Jouw DA is ook niet echt een fan van BARF en zal hij visolie adviseren als een hond een schilferende vacht heeft? Ik stuur je wel even een pb voor die DA in Gouda.
Nee, Frank is geen fan in de zin dat hij het adviseert. Maar Frank zal nooit tegen mij zeggen, hoe vaag de dingen ook zijn waarmee ik bij hem aanklopt "het zal wel de voeding wezen. Ik zie dat toch wel vaker met BARF in mijn praktijk. Dat honden dan ook voedingsstoffen tekort komen". Mijn DA overdrijft (lees : liegt) gewoon niet. En mijn DA kent mijn kwaliteiten en twijfelt niet aan mijn deskundigheid. Dat vind ik toch wel erg prettig. En ik vind het ook prettig dat zodra het vaag begint te worden, hij niet over Hill's begint. Ik vind dit (wat jouw DA hier heeft gezegd) gewoon een belediging, eigenlijk....
Door Mevroi Kruim
#837702
En weet je wat nou zo wonderljk is? Dat NIEMAND, geen arts waar dan ook, het in z'n hoofd zal halen om tegen ouders te zeggen 'jongens, tenzij jullie 6 jaar voedingsleer gestudeerd hebben zijn jullie uiteraard te stom om te snappen wat jullie kinderen moeten eten, jullie zijn dus per definitie niet in staat om je kinderen verantwoord te voeden.' Er is niemand die brood ziet in een kant-en-klaar volledig uitgebalanceerde en verantwoorde voeding voor het gemiddelde schookind, peuter, kleuter of noem maar op. Bij baby's is het geprobeerd maar kunnen ze nog steeds niet echt op tegen de borstvoedings lobby, bij oudere kinderen is nou juist kant en klaar een absolute nono en deug je als ouder alleen als je zelf van onbespoten noemmaarop een verantwoorde VERSE maaltijd samenstelt. Met behulp van wat simpele, voor elke randdebiel te snappen regeltjes van het voedingscentrum.

Zijn mensen makkelijker te voeden dan honden of katten dan? Welnee, voedingstechnisch gezien zijn wij juist veel ingewikkelder omdat we geen naaste wilde verwanten hebben van wie we het natuurlijke dieet kunnen afkijken. Wij verschillen een behoorlijk eind van chimpansees qua interne organisatie, terwijl honden en wolven, katten en wilde katten nog heel dicht bij elkaar staan. Als honden- en katteneigenaren hebben we het dus juist nog veel eenvoudiger, we kunnen gewoon te rade gaan bij de wilde neefjes en nichtjes en dat aanpassen aan onze geciviliseerde omstandigheden.

Schiet mij maar lek  ::)
Door bloemetje
#837783
Je hebt helemaal gelijk Kruimel. Het is bij ons toch ook niet meer te volgen? Ik kijk nog weleens de oude filmpjes op het Nostalgienet. MELK MELK MELK, daar zit alles in! Nu is dat weer heel anders.

Die bloedtest vind ik geen slecht idee van Tinker. Een (op zijn minst) second opinion ook niet. Nu heb je niks dus slechter als dat kan het toch niet!

ps. Oeps! Toch nog later geworden als je dacht gisteren? ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door