Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sandraolthof
#835901
Wie o wie heeft er tips om mijn kat over te laten gaan op vers vlees. Momenteel krijgt hij brokjes te eten, maar wil een poging met hem wagen om hem vers vlees/barf te laten eten.

Had al eens geprobeert hem een eendagskuikentje te voeren, maar daar keek die niet naar om (en voor ik het doorhad vrat onze hond het kuikentje op) ::) Hoe zijn jullie er mee begonnen en kan ik beter beginnen met een kant en klaar soort versvlees? Zo ja, weet iemand toevallig een bij katten favoriet merk/smaak?
Door Marlijn
#835902
Toen ik mijn kat voor het eerst een kippenvleugeltje had gegeven snapte hij ook niet echt wat hij er mee aan moest. Toen heb ik eerst het vlees er wat afgehaald en toen at hij wel alles op. Ik liet steeds meer vlees op de botjes zitten en nu (ook op dit moment dat ik dit typ ;) ) eet hij alles helemaal zelf op.
Soms snappen katten nog niet wat ze ermee aan moeten omdat ze nog niet hebben geleerd hoe ze het moeten eten en dat ze het kunnen eten. Misschien helpt het ook bij jouw kat om eerst alles in stukjes te geven.

Verder is mijn kat erg makkelijk met het eten van versvoer dus misschien dat anderen nog meer tips hebben.
Door Mieuw
#835914
Het heeft bij mij ongeveer 2 à 3 maanden geduurt alvorens al mijn 7 katten 'om' waren.

Ik ben begonnen door hun brokken steeds vaker af te wisselen met hoogwaardig blikvoer (Almo Nature) en heb door zowel de brokjes als ook door het blikvoer steeds wat KVV (kant en klaar vers voer) gemengd.
Ik heb de hoeveelheden kvv langzaamaan opgebouwd. Ik kan niet zeggen dat dat nou een heel erg succes was, want ze aten gewoon om de kvv heen en lieten het staan. Op een gegeven moment was m'n geduld op, en in het kader van "ze zullen de smaak inmiddels wel kennen" heb ik gewoon de brokken en het blikvoer in z'n geheel weggehaald en alleen nog maar kvv aangeboden.
Dat werd mij niet in dankbaarheid afgenomen met als gevolg dat ik 7 katten had die in hongerstaking waren. Na een ruime dag begonnen ze dan toch te eten en van het een kwam het ander. Ik heb in het begin nog wel enkele katten er doorheen moeten helpen door ze toch op een dag nog een heel klein beetje (lees: een stuk of 10) brokjes te geven maar dat was snel genoeg over (want katten mogen namelijk niet langer dan max. 48 uur geen eten hebben!). Ook heb ik in het begin nog een flinke scheut kokend water over de kvv gegoten en heb dat ook afgebouwd. Pas toen ze helemaal en allemaal goed en wel over waren ben ik begonnen met het wat grotere werk, zoals kuikens ed. Inmiddels bestaan hun hoofdmaaltijden per dag nog steeds uit de kvv, maar daarnaast krijgen ze ook regelmatig kuikens, vis, kippenkarkas, lamshart, konijn, soepvlees, kipfilet, kippennekken, en muizen (ja, muizen!).

Mijn katten krijgen als kvv Carnibest en soms (als ik er aan kan komen) ook Bibi. Eigenlijk vinden ze de Bibi lekkerder (dat is wat grover gemalen), maar zoals ik al zei, dat krijgen ze dus maar zelden.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Door Mevroi Kruim
#835979
Het recept van Mieuw is heel goed  ;)
Ik heb mijn katten overgezet door gehakt en gemalen kip door de brokken te mengen en dat af te bouwen; daarna steeds meer barf-onderdelen toegevoegd.
Wat ook heel vaak helpt is wat blikvis door de kvv. Zalm op water, of sardien (olie afgieten). Da tkun je lekker prakken en de lucht vinden veel katten onweerstaanbaar.
Succes, en hartstikke goed dat je je katten echt eten gunt!
Door sandraolthof
#836178
Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee.
Ga beginnen met carnibest voor de kat... Tjabbie pikt nu af en toe ook de carnibest van Indy (onze hond), maar dat is te grof gemalen en dan wil hij het niet opeten, dus denk dat ik dan beter niet met Bibi kan beginnen. Goede tip om er een sardientje door heen te mengen, daar is hij dol op. Hoop echt dat die niet zo eigenwijs is en alleen zijn vertrouwde brok wil ::). Lijkt me geweldig om hem uiteindelijk prooidiertjes naar binnen te zien werken :)  ik hou jullie op de hoogte
Door sandraolthof
#838800
:groupwave2:  het lijkt te werken. Eergisteren kreeg onze hond een parelhoen en kwam onze kat aansjokken en begon gewoon mee te trekken aan het vlees. Heeft toch zeker een kwart naar binnen gewerkt. Echt super om te zien hoe gemoedelijk ze samen bezig waren  :)

Gisteravond heeft hij wat vleesmix opgegeten, dus geloof dat dit een makkelijk geval is  :beerchug:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door