Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#836009
Kan iemand mij helpen aan meer informatie over rauwe voeding en taurine? Ik meen ergens gelezen te hebben dat rauw voedsel een hoger gehalte aan taurine heeft, ofzo...?
En ook gewoon informatie over taurine in het algemeen, wat doet het wel en wat doet het niet. Etc.
Door Marlijn
#836020
Taurine is een aminozuur dat veel gevonden wordt in vlees.
Katten kunnen (in tegenstelling tot honden) taurine niet zelf samenstellen uit andere aminozuren. Dit is een van de redenen waarom een kat een verplichte carnivoor is.
Een kat gebruikt taurine voor de ogen en het hart, bij een tekort aan taurine kunnen hier problemen ontstaan zoals blindheid.

Valt me tegen dat dit alles is wat ik er van weet...  :-[ nu waren mijn lessen voeding op school ook niet zo uitgebreid, maar toch....
Door karin2
#836031
ik dacht ergens gelezen te hebben dat vooral hart rijk is aan taurine (ga zo ff zoeken )
katten met een tekort aan taurine kunnen allerlei oog en zelfs hartkwalen krijgen .
ik zoek nog ff verder  ;)
Door karin2
#836034
commentaar van Lizzy in een ander topic over taurine :


Alle vleessoorten en alle orgaanvleessoorten bevatten taurine in ruime mate. Je hoeft dus helemaal geen bloed te geven en bij het voeren van vers rauw vlees, hoef je je dus nooit zorgen te maken over een tekort. 


als je hier op BP taurine intikt krijg je een heleboel topics hierover  ;)
Door Mieuw
#836067
Marlijn schreef: Taurine is een aminozuur dat veel gevonden wordt in vlees.
Katten kunnen (in tegenstelling tot honden) taurine niet zelf samenstellen uit andere aminozuren. Dit is een van de redenen waarom een kat een verplichte carnivoor is.
Een kat gebruikt taurine voor de ogen en het hart, bij een tekort aan taurine kunnen hier problemen ontstaan zoals blindheid.

Valt me tegen dat dit alles is wat ik er van weet...  :-[ nu waren mijn lessen voeding op school ook niet zo uitgebreid, maar toch....
Tja, dat wat jij opschrijft was ook alles wat ik er van wist. Te weinig dus  :-[

Om precies te zijn zoek ik meer informatie over taurine tijdens de zwangerschap, en dan specifiek de invloed daarvan op een afwijking genaamd Flat Chested Kitten Complex. Er is weinig over te vinden, en nog minder over de invloed van rauw/vers voer.

Ik heb hier op BP ook al gezocht op taurine, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#836724
Als je een gevarieerd rauw menu geeft hoef je geen taurine bij te geven, er zit heel veel taurine in hart, de echte taurine bom is een muis.
Door Mieuw
#836801
202spots schreef: Misschien heb je hier wat aan?

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... d-1h.shtml

http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_abstracts1.htm

http://www.pawpeds.com/pawacademy/healt ... rinary.pdf
Ja, bedankt!
sylvia schreef:
Als je een gevarieerd rauw menu geeft hoef je geen taurine bij te geven, er zit heel veel taurine in hart, de echte taurine bom is een muis.
Het gaat me niet zo zeer om het wel of niet bijgeven van taurine (want inderdaad zou dat met een goed dieet al voldoende moeten zijn), als wel meer de effecten en eigenschappen van taurine in het algemeen en specifiek de rol van taurine op het voorkomen van, of herstellen van kittens met het Flat Chested Kitten Complex.

Maar goed, in dat verlengde kun je natuurlijk wel gaan onderzoeken wat de rol van bijgeven van taurine is bij een poes/kater of combinatie van ouders waarvan bekend is, of het vermoeden bestaat, dat ze een kitten met FCK zullen geven.
(maar in 1 van de artikelen die Dory stuurde stond al een opmerking dat die rol nauwelijks is onderzocht en dat ook niet bekend is hoe ver de invloed van taurine reikt in het geval van FCK).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door