Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kdecoene
#834377
Niemand zit er op te wachten maar ooit is het zover :'(
Ik heb een border collie van 12,5j.
De laatste maanden heb ik de indruk dat ze alleen nog luistert als ze voelt dat het echt menens is. Ik bedoel maar dat ik alles luider moet zeggen.
Hoe kan je nu met zekerheid weten dat een hond doof word?
Zijn daar testen voor?
Of zou het meer zijn van ik doe mijn eigen zin en laat me maar doen.
Wat ze vroeger nooit deed: ze dwaalt af tijdens het wandelen en als ik dan roep krijg ik geen reactie. Stap ik er naar toe dan kwispelt ze en komt vrolijk naar me toe gelopen. Ik weet je moet niet naar de hond toe stappen maar als ik er van weg ga betrouw ik het niet meer. Ik heb haar al 2 keer mogen gaan zoeken ze staat dan ergens te snuffelen en is heel blij om mij te zien. Ik ook maar mijn hart gaat dan zo te keer dat ze eigenlijk een opdonder verdient( krijgt ze niet hoor)
Eigenlijk komt het er op neer dat ik met zekerheid zou willen weten of ze doof word, ze krijgt ook al cataract(grijs waas over de ogen) overdag ondervind ik nog niets maar bij duister weer loopt ze onzeker en loopt wel eens ergens tegen.
Het staat hier misschien wel verkeerd?
Maar hoe ga je daar mee om, waarop letten en zo.
Bedankt
Door jantjehermien
#834382
Zelf heb ik een York gehad die bijna 17 jaar is geworden.Met dezelfde problemen die jij nu schrijft.Als het luisteren vroeger geen probleeem was lijkt mij het duidelijk dat je hond doof aan het worden is en een slechter zicht heeft.Mijn yorkie volgde mij altijd op de voet,maar toen ze langzaam aan slechter begon te zien sloeg ze soms zo maar een weggetje in en raakte daarvan in paniek,omdat ze me gewoonweg niet goed meer zag en ze was ook al behoorlijk doof.Dus roepen was geen optie.Ze liep als een kip zonder kop zomaar ergens heen en heb een keer gehad dat ik haar echt kwijt was andere mensen hadden haar gelukkig gevonden.Vanaf die tijd heb ik haar aan de riem uit gelaten.Ze was ook bij huis soms de weg kwijt met name in het donker.En ze is me een keer in de vijver gevallen.Die hebben we toen yorkieproof gemaakt.Je moet je hond daar ook nooit voor straffen.Ze worden al zo onzeker en kunnen er niets aan doen.Om te testen dat ze doof aan het worden is kun je als ze bijvoorbeeld met de rug naar je toe zit roepen als ze dan niet reageert lijkt mij het duidelijk.En dat ze al tegen sommige dingen op loopt heeft met haar slechte zicht te maken.groetjes Jeanet.
Door Cathy
#834503
Oh wat is dit herkenbaar , heb het zelfde gehad ook met een BC van 14 jaar oud , ben haar zelfs één keer kwijt geweest , en dat snuffelen dat kunnen ze uren op één plekje doen .

Je moet er goed op letten dat de hond niet te ver voor je uitloopt ( ze kijken bijna nooit om ) of gaan even een andere weg in en lopen dan door ( ben je ook je hond kwijt ) of anders aan de lange lijn , of even alleen met de hond weg dan kun je alle aandacht op haar richten .
Door Decibels
#834509
Bij mijn Ginger zaliger, die ruim 16 jr is geworden en de laatste jaren van haar leven ook doof, praatte ik met gebarentaal. En als ze eens wat verder weg raakte dan stampte ik hard op de grond. Dan had ik direct haar aandacht...;-)
Door Mevroi Kruim
#834519
Nijn ouwe DH was ook doof en dement op het laatst. Ze hoorde echt weinig meer, als je pal achter haar een brul gaf reageerde ze nog maar anders nauwelijks meer. Aangezien ze ook nauwelijks meer liep (DH-verlamming) was dat op zich niet zo'n probleem, het enige dat ze nog deed was eten en slapen.
Ik liet haar niet meer loslopen toen ze echt doof werd, aan de lijn ging ook prima, ze kachelde wel met me mee en snuffelde zo links en rechts, deed het nodige en ging weer naar huis. Aan de lijn vond ik veiliger, ik kon haar niet kwijt raken en zij mij niet, en aangezien ze geen enkele behoefte meer had aan rennen of spelen was gewoon meewandelen genoeg voor haar.
Door 202Spots
#834558
kdecoene schreef: Eigenlijk komt het er op neer dat ik met zekerheid zou willen weten of ze doof word, ze krijgt ook al cataract(grijs waas over de ogen) overdag ondervind ik nog niets maar bij duister weer loopt ze onzeker en loopt wel eens ergens tegen.
Het staat hier misschien wel verkeerd?
Maar hoe ga je daar mee om, waarop letten en zo.
Bedankt
Ik denk dat je eigenlijk al weet dat ze slecht kan horen..
Ik weet dat er wel op getest kan worden, maar ik weet al dat mijn Cis (met aug.13 geworden) het laatste jaar ook weinig of niks meer hoord :-\
Het begon ook toen ze met loslopen niet omkeek en terug kwam, toen ze eindelijk van ver weg, mijn kant opkeek,zwaaide ik met mijn arm van "kom hier" ...en toen kwam ze gelijk naar me toe rennen, maar ik besefte op dat moment dat ze me gewoon niet had gehoord...
Daarna laat ik haar ook niet meer van de lijn...

Ze kan ook b.v  in 't halletje bij de voordeur zitten wachten tot ik binnen kom,maar wanneer ik dan door de zijdeur naar binnen ga...dan kan ik haar vanuit de keuken zien,terwijl ze nog steeds naar de voordeur staat te kijken...want ze heeft me niet gehoord...
Wanneer ik dan heel hard in mijn handen klap dat kijkt ze om, en begint ze te lachen...en komt naar me toe.
Het kan ook dat ik haar van achteren benader en dan schrikt ze zich rot wanneer ik haar aan raak.. :o
Wanneer ze s'nachts naast ons bed zit te krabbellen, dan was vroeger " SHHHHHTTTT STOP it" genoeg om met het krabbelen te stoppen...maar nu  heb ik 'n lang bamboe stokkie met zachte eind naast bed staan, en daarmee kan ik haar 'n por geven zonder dat ik uit bed hoef.. ;)
Maar ze voeld zich verder prima,en ze rent en vliegd nog net zo hard als dat ze altijd gegaan heeft.
Maar ik laat haar dus niet meer van de lijn...wel naast de fiets rennen..

Het enige wat me nog steeds 'n raadsel is...
is dat ze wel gelijk weet wanneer Tor in de keuken iets lekkers krijgt, of wanneer ik Tor eerst 't tuig omdoe om naast de fiets te gaan...en DAN  komt mevrouw OOK opeens te voorschijn....hoe ze dat dan wel hoord ??? Geen idee dus.. :-\
Door K&D
#834601
Decibels schreef: Bij mijn Ginger zaliger, die ruim 16 jr is geworden en de laatste jaren van haar leven ook doof, praatte ik met gebarentaal. En als ze eens wat verder weg raakte dan stampte ik hard op de grond. Dan had ik direct haar aandacht...;-)
Herkenbaar. Nouschka was de laatste 1,5 jaar ook zo goed als doof, en stampen op de stoep werkte prima om aandacht te vragen. Met wat gebarentaal wist ze precies wat ik bedoelde.

Overigens had het doof worden ook zo z'n voordelen. Ze was niet meer panisch met Oud-en-Nieuw.....
Door conleeuw
#834611
kdecoene schreef:
Eigenlijk komt het er op neer dat ik met zekerheid zou willen weten of ze doof word.
Ik heb volgens mij elders gereageerd. Maar vraag mij af, waarom wil je met zekerheid weten, het is zo hoogst waarschijnlijk dat het bijna zeker is, nu laat je het testen en komt uit het test dat ze nog wel kan horen (wellicht niet helemaal zo goed als vroeger, want zo accuraat zijn de testen dacht ik niet) wat ben je dan wijzer? en over een half jaar kan ze wel dover geworden zijn, dan heb je niets aan een test nu, oude honden zijn net als oude mensen, ze worden een beetje doof (soms heel erg doof) hun ogen gaan achteruit (soms worden ze praktisch blind) ze lopen niet meer zo vlot... en ze leven een beetje langzamer dan de jonge garde.... zeg maar, ouderdom komt nou eenmaal met gebreken ;) Jij kan van haar reactie op situaties inschatten of ze wel of niet goed hoort, en kan daaruit concluderen of je andere maatregelen moet nemen. soms worden oudere honden horende doof, ze vinden het niet meer zo nodig om op alles wat jij zeg of vraag in te gaan, of mischien is het een beetje dement dat ze niet meer weten dat ze eigenlijk altijd moeten luisteren, hoe dan ook, het is ook een vorm van doofheid...... daar moet je ook mee leren omgaan, net als andere formen van doofheid ;) Ik zou er van uitgaan dat ze niet meer zo scherp hoor, en daarop inspelen. :-\ Ik zou zeggen, geniet  nog maar lekker van jou outje ;)
Door madelonverschoor
#834615
Ik ken dat van mijn 12.5 jarige teefje, Raya, heb hier een super DA, hij heeft me Novifit L gegeven van Virbac. Het is een wondermiddel, ik heb een nieuwe Raya, ze slaapt niet meer zoveel, is een stuk activer en reageert weer als ik haar roep.
Door kdecoene
#834686
Bedankt voor de reacties en ja eigenlijk heb ik het zelf al min of meer vastgesteld dat ze minder goed hoort en ziet :'(
Alleen  beetje moeilijk te aanvaarden daar ze anders nog niets mankeerd.
Het lukt ons wel om toch nog te genieten samen ;D
Door 202Spots
#834733
kdecoene schreef: Alleen  beetje moeilijk te aanvaarden daar ze anders nog niets mankeerdHet lukt ons wel om toch nog te genieten samen ;D
Dan kan je toch lekker genieten van lange wandeling omdat ze nog goed loopt en ook geen last van haar hart heeft, je kan haar lekker eten geven omdat ze geen maag-darm-spijsverterings probleem heeft, je kan zoveel dingen met haar doen ondanks dat ze niet 100% kan horen.....
Cis heeft eerst pancreatitis gehad en is daar 100% van hersteld,gelijk daarna was ik haar bijna aan thyroid cancer verloren...maar ook daar is ze nu 100% vrij van.
Ik ben eigenlijk heel dankbaar dat ze "alleen maar" last met horen heeft...want er zijn zoveel andere ziektes of moeilijkheden waar oudere honden last van kunnen krijgen...

En wanneer je eenmaal aan 't idee gewend ben, wees dan maar blij dat het niks ergers is!
't  Komt echt wel goed hoor!! ;)

btw..Mijn Tor (10jr) kan 'n speld horen vallen op 100 meter afstand want er is niks verkeerd met zijn gehoor......
maar hij heeft wel seizures.... :'(.
ik had veel liever dat ie hardstikke doof zou zijn en geen seizures meer zou hebben...
Door 202Spots
#834751
madelonverschoor schreef: Ik ken dat van mijn 12.5 jarige teefje, Raya, heb hier een super DA, hij heeft me Novifit L gegeven van Virbac. Het is een wondermiddel, ik heb een nieuwe Raya, ze slaapt niet meer zoveel, is een stuk activer en reageert weer als ik haar roep.
Is dit wat je geeft?
Afbeelding
Properties: Novifit improves the wellbeing of your animal by stimulating its brain. It constitutes a good means of fight against cerebral ageing and the loss of the trainings.
Description: Limp of 30 compressed for the dogs from 20 to 40 kg and more
The Councils of use: To give a tablet per day for 2 months in renewable cure.

http://66.218.71.231/language/translati ... fr=ybr_sbc

IK kan nergens de ingredients vinden...maar lijkt 't  op supplement/vitamine product?
Staat er op de box wat er precies in zit?
IK heb beetje moeite om te geloven dat doofheid "genezen" kan worden door supplements :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 03 okt 2007, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door madelonverschoor
#835015
Ja dat is het. En ja doofheid genezen dat denk ik ook niet, maar Raya sliep soms zo ontzettend diep, dat ze nergens op reageerde. Ik zie het zo ze reageert veel beter ze is alerter. Ik kan je vertellen wat erin zit, is alleen in het frans.
SAMe = S-adenosyl-L-methionine-tosylate disulfate (400 mg)
cellulose microcristalline,glycolated'amidon,copolymere d'acide de methacrylic, talc, silice colloidale, stereate de magnesium

proteines brutes 48%
matieres grasses brutes  1% (vet)
Humidité 0,5% (vocht)
Cendres brutes 5% (ruwe as)
Door 202Spots
#835068
Oh okay...ik dacht dat het voor doofheid werd aangeraden..sorry...

SAM-E word hier veel als supplement gebruikt...ik vind er TEveel gebruiken voor, wanneer iets goed is voor alles of veel...zoals o.a
depressie/artrose/ lever ziekte en ik zie het ook op de epilepsy list voorbij komen..dan vraag ik me af of het de moeite waard is om als supplement te geven..
Maar wanneer jou hond er zichtbaar baat bij heeft, gewoon doorgaan! ;)

INDICATIONS AND USAGE
SAMe may be indicated for the promotion and support of mood and emotional well-being. It is being used by some for the treatment of depression. It may also be indicated for the support of joint health, mobility and joint comfort. It is used for the treatment of osteoarthritis; there is, as yet, little convincing evidence that it is useful in any other form of arthritis. It is also used in some liver conditions, including various forms of cirrhosis and cholestasis, and there is a very preliminary indication that it might be useful in lowering lipids.
http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdr ... 0231.shtml
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door